گوناگون

میهمانها را نخورید!

علاقه به خوردن خوتکای فسنجان باعث شکار بی‌رویه خوتکا در گیلان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، خوتکا از اردکیان مهاجر است، این پرنده در اوراسیا تخم گذاری می‌کند و در فصل سرما به سمت جنوب و تعداد زیادی از خوتکاها با شروع پاییز به مرداب انزلی مهاجرت می‌کنند.

این پرنده ۳۴ تا ۴۳ سانتیمتر طول و ۳۴۰ تا ۳۶۰ گرم وزن دارد و از همه اردک‌های هم خانواده خود کوچکتر است. شاید در بین اردک ها، خوتکا پرجمعیت ترین گونه باشد اما به همان نسبت، شکار آن نیز زیاد است، به همین سبب، باید در مورد شکار آن برنامه ریزی کرد.

خوردن خوتکا فسنجان به چه قیمتی

در استان گیلان برخی مردم علاقه زیادی به خوردن فسنجان آن هم با گوشت خوتکا دارند که به آن خوتکا فسنجان هم می‌گویند، اما شاید اگر آگاه شوند که خوتکا از پرندگان حمایت شده محسوب می‌شود و باید برای اینکه آیندگان ما هم بتوانند این پرنده را ببینند حتما از شکارش جلوگیری می‌کنند. اگر شکار بی‌رویه خوتکاها در گیلان ادامه یابد در آینده‌ای نه چندان دور باید نمونه‌های تاکسی درمی آنها را در موزه‌ها جستجو کنیم.

عاشوری، طبیعت دوست گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا توضیح داد: هنوز مجوز شکار صادر نشده است و متخلفین با تفنگ‌های خود خوتکاها را مورد هدف قرار می‌دهند. همه ساله شکارچیان متخلف دستگیر می‌شوند اما روند شکار غیرمجاز خوتکا از سوی شکارچیان متخلف همچنان مشاهده می‌شود.

به گزارش ایسنا، خوتکا، پرنده نر با سر بلوطی پررنگ، نوار پهن چشمی سبز رنگ حاشیه‌دار، نوار طولی سفید در ناحیه شانه و دو لکه بزرگ نخودی رنگ در طرفین دم تشخیص داده می‌شود که از دور به صورت اردک ارده‌ای کوچکی که سر تیره‌رنگ دارد به نظر می‌رسد.

هر دو جنس این پرنده دارای آینه بالی سیاه و سبز براق با دو خط بالی است، پرنده ماده لکه‌لکه قهوه‌ای و نخودی است که در سطح شکمی کمرنگ‌تر و خال‌خال است و از ماده خوتکای سفید با آینه بالی سبز روشن و بزرگتر و نداشتن طرح مشخص صورت تمیز داده می‌شود.

خوتکای ماده 8 تا 12 تخم نخودی می‌گذارد و 21 تا 28 روز روی آنها می‌خوابد. جوجه‌ها پس از بیرون آمدن از تخم فعالند و بعد از 44 روز می توانند پرواز کنند.

ضروری است از زیستگاه‌های این پرنده حفاظت شده و از شکار بیش از حد آن جلوگیری کرد.

انتهای پیام

4

4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا