گوناگون

ناکاتا: ژاپن بايد صاحب سبک شود

کنيا دايني، رئيس فدراسيون فوتبال ژاپن راهيابي به مرحله يک چهارم پاياني رقابت هاي جام جهاني برزيل را هدف کشورش دانست. تيم ملي فوتبال ژاپن سال 2000 براي نخستين بار توانست به دو دوم اين رقابت ها راه يابد و بار ديگر در رقابت هاي جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي به دور دوم اين رقابت ها راه يافت.

ژاپن در گروه سوم جام جهاني با کلمبيا، ساحل عاج و يونان هم گروه است و اين بار براي پنجمين بار پياپي به رقابت هاي جام جهاني راه مي يابد. ژاپن نخستين بار در سال 1998 به اين رقابت ها راه يافت.

با وجود هدفي که رئيس فدراسيون فوتبال ژاپن براي اين تيم در جام جهاني برزيل تعيين کرده است، ناکاتا – که پيش از بازنشستگي در سال 2006 در سن 26 سالگي، توانست خود را به عنوان نماد فوتبال مدرن در آسيا مطرح کند- عقيده دارد اکنون زمان آن فرارسيده است تا ژاپن « در جام جهاني اثري از خود به جا بگذارد.»

ناکاتاي 37 ساله که 77 بار تيم ملي ژاپن را بر تن کرده و 11 گل براي اين تيم به ثمر رسانده است، در سفارت برزيل در توکيو گفت: « ما بايد هويت خود را در زمينه فوتبال در 50 سال آينده اثبات کنيم.» وي افزود: « من يک بازيکن بودم. پيروزي در هر بازي براي هر بازيکني حتي بدون در نظر گرفتن شيوه بازي اهميت دارد. اين عقيده من است. اما فکر مي کنم تيم ملي ژاپن بايد تاريخ ساز شود و هويت خاص خود را در فوتبال به نمايش بگذارد. زماني که اخباري درباره تيم هاي ملي برزيل، ايتاليا، آلمان و اسپانيا مي شنويم، مي دانيم آنها چگونه بازي مي کنند. تصور کاملي از اين تيم ها در ذهن داريم، زيرا اين تيم ها در دوره زماني طولاني اين تصور را در ما ايجاد کرده اند.»

ناکاتا در سه دوره نخست حضور ژاپن در رقابت هاي جام جهاني به ميدان رفت و پيش از انتقال به تيم پروجاي ايتاليا و قهرماني در رقابت هاي سري آ ايتاليا با تيم رم طي دوره هفت ساله حضور در اين کشور، در سال 1998نام خود را به عنوان يک بازيکن حرفه اي مطرح کرد.

اين هافبک سابق تيم ملي ژاپن سپس با حذف شدن اين تيم از دور نخست رقابت هاي جام جهاني 2006 آلمان اعلام بازنشستگي کرد و موجب حيرت همگان شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا