گوناگون

نخلداران دشتستانی و خرماها و وعده های برزمین مانده

81198279 5755890

به گزارش ایرنا، آنان روز پنجشنبه درگفت وگو با ایرنا افزودند: براساس وعده حسین صفایی قرارشد درطرحی فوری ازابتدای خرداد جاری با هماهنگی صنایع تبدیلی و فرآوری، مباشرانی خرماهای مانده روی دست نخلداران را با قیمت توافقی بخرند و با کیفیت بالا فرآوری کرده و وارد بازارکنند تا قبل از آغاز فصل جدید برداشت محصول، خرماهای انبار شده از نخلداران خریداری شود.

نخلداران دشتستان ادامه دادند: با وجود گذشت 22 روز از زمان وعده شده اط سوی معاون وزیر جهاد کشاورزی برای آغاز خرید خرماهای مانده روی دست باغداران هیچ اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.

نخلداران دشتستان که بیش از 20هزارتن محصول خرمای سال گذشته در انبارهایشان مانده اضافه کردند: با آغاز شمارش معکوس فرارسیدن برداشت محصول در سال جدید نگرانی شان بیشتر شده و همچنان چشم براه تحقق وعده ها و تدبیر دولت برای یافتن راه نجاتی از ورشکستگی هستند.

یکی از کشاورزان دشتستانی گفت: این مشکل برای ما نخلداران یک بحران است ودولت فرض کند که برای باغداران منطقه حادثه ای پیش بینی نشده رخ داده است و باید در این زمینه ستاد بحران تشکیل دهد و همانند سیل وزلزله به این قضیه بپردازد تا از ورشکستگی بسیاری از نخلداران و پیامدهای زیاد آن جلوگیری شود.

الله کرم عباس زاده که از اهالی روستای ˈهلپه ایˈ بخش سعدآباد است افزود: 50 تن خرما که همه محصول سال گذشته است در انبارم مانده است درحالی که تامین درآمد معیشت دو خانواده را به عهده دارم.

وی اضافه کرد: همه درآمد زندگی ما به فروش این محصول وابسته است طوری که اگر محصول فعلی به فروش نرود روی محصول سال آینده نیز تاثیر می گذارد.

عباس زاده بیان کرد: از آنجایی که هزینه عمل آوری محصول جدید نیز بر ما تحمیل شده و سالانه بخشی از درآمد حاصل از فروش صرف این امر می شد اکنون درمانده ام که چگونه هزینه های داشت و برداشت ثمر امسال را تامین کنم.

وی ادامه داد: تولید خرما مراحل مختلفی دارد که آرایش کردن، هرس کردن یا به زبان محلی ˈکنه زدنˈ آخرین مرحله قبل از رطب و برداشت است که اکنون زمان آن فرا رسیده و با وجود دستمزد بالای کارگر دراین هوای گرم قادر نیستم که این کار را انجام دهم و خوشه های محصول نیز که سنگین شده در حال شکستن و از بین رفتن است.

عباس زاده افزود: مسوولان مربوط برای نجات زندگی نخلداران منطقه چاره ای بیندیشند تا خرمای مانده از سال گذشته آنان به فروش برسد.

نخلدار دیگری از روستای دشتی اسماعیل خانی بخش آبپخش گفت: ما سه برادریم که 120 تن خرمای فروش نرفته از تولید سال گذشته در انبار داریم.

غلامرضا بنافی افزود: هزینه تولیدهر کیلوگرم خرما در سال گذشته حداقل 10هزار ریال بود و قیمت فروش آن نیز در ابتدا و گرماگرم بازار 11تا12هزار ریال بود.

وی اضافه کرد: با این وضعیت علاوه بر آن که محصول سودی برای باغدار نداشت به نبود ثبات در بازار و متصدی خاص و نظارت صحیح، بازار کشش حجم زیاد محصول را نداشت به همین دلیل بخش زیادی از محصولات روی دست کشاورزان ماند.

بنافی بیان کرد: اگر دولت به کمک کشاورزان نیاید و محصول جدید وارد بازار شود خرماهای با کیفیت بسیار خوب کبکاب به ضایعات تبدیل شده و بناچار باغداران باید آن را برای مصرف خوراک دام با قیمت پایین به فروش برسانند که زیان بالایی را متحمل خواهندشد.

وی اظهار کرد: با توجه به بالا رفتن هزینه های تولید خرما، دستمزد کارگران، آب بها، کود، ماشین آلات کشاورزی و بالا بودن سود تسهیلات بانکی ضرر وارده به کشاورز هنگفت خواهد بود و تبعات منفی زیادی چون روآوردن به شغل های کاذب، مهاجرت به شهرها خواهد شد.

بنافی گفت: یکی از عواملی که باعث ضربه زدن به بازار خرما شده مخلوط کردن خرماهای بی کیفیت از سوی واسطه ها و شرکت های بسته بندی است.

این باغداراضافه کرد: گاهی شرکت داران به دلیل نبود نظارت قوی و به منظور کسب درآمد بیشتر کیفیت و مرغوبت محصول را فدای سود بیشتر کرده و باعث کساد بازار خرما در داخل و خارج کشور می شوند.

بنافی گفت: این شرکت داران همچنین مبادرت به خرید خرماهای ضعیف از استان های دیگر کرده و آن را به نام کبکاب دشتستان به فروش می رسانند و در واقع هیچ متصدی خاصی وجود ندارد که موضوع خرما را کنترل کند.

یکی دیگر از نخلداران بخش سعدآباد بیان کرد: 60 تن خرما در انبار دارم و با وعده بیستم فروردین معاون وزیر جهاد کشاورزی که قرار شد از اول خرداد جاری خرماهای مانده روی درست کشاورزان را با قیمت توافقی خریداری کنند امیدوار شدم اما این وعده با وجود گذشت 22 روز از زمان آن هنوز عملی نشده است.

بهرام صداقت افزود: فصل برداشت رطب نزدیک است و اگر رطب وارد بازار شود خرماهای سال گذشته باید به خوراک دام تبدیل شود.

پرویز صداقت باغدار دیگر دشتستانی گفت: با توجه به شرایط موجود کشاورزی بویژه تولید خرما دیگر مقرون به صرفه نیست و نخلداران رغبت چندانی برای ماندن بر شغل و حرفه خود ندارند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل با توجه به ظرفیت های بسیار بالا و مستعد دشتستان روی آوردن به شغل های کاذب و رها کردن اراضی کشاورزی و باغ های خرما تهدیدی جدی برای کشاورزان و فرزندان آنهاست.

مسوول صنف کشاورزان دشتستان دراین باره گفت: در اسفند سال گذشته و فروردین امسال با توجه به روند بازار خرما احتمال مشکل فروش خرمای دشتستان را احساس کردیم و دراین زمینه رایرنی های برای فروش خرما با مسوولان استان بوشهر و کشورآغاز شد و نگرانی های کشاورزان را در این زمینه به آنان اعلام کردیم.

علی احمدی افزود: با وجود این که در روز20 اردیبهشت امسال معاون وزیرجهاد کشاورزی درجلسه ای با مسوولان شهرستان و نمایندگان نخلداران دشتستان قول داد خرید خرماهای مانده روی دست نخلداران این منطقه از اول خرداد جاری با قیمت توافقی آغاز شود اما هنوز این وعده عملی نشده و مشکل کشاورزان باقی است.

وی گفت: ما همچنان چشم انتظار تحقق این وعده ها هستیم اما با روند کند اجرایی شدن این وعده ها نگرانی ها بیشتر شده چون فرصتی باقی نمانده و حداقل دوماه طول می کشد تا این محصولات از سطح شهرستان جمع آوری شود.

احمدی افزود: با توجه نزدیکی فصل جدید برداشت خرما و این که حدود 20 تا 25 روز دیگر رطب به بازار می آید نگرانی بسیار زیاد است و تاثیر بسیار زیادی روی محصول سال آینده داشته و فروش محصول سال آینده نیز برای کشاورزان مشکل ساز خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت دراین زمینه باید به کمک نخلداران بیاید و بار سنگین این خسارت را تا حدودی برای نخلداران کاهش دهد.

احمدی افزود: هم اکنون حدود 20هزار تن خرمای تولید سال گذشته درانبارهای نخلداران دشتستان باقی مانده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور درنشست روز بیستم اردیبهشت امسال با مسوولان شهرستان دشتستان و نمایندگان نخلداران این منطقه گفته بود: اصلاح ساختار تولید خرما تا عرضه آن در بازار ضروری و در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

حسین صفایی افزود: با توجه به این که خرما محصولی با ارزش غذایی بالاست گنجاندن آن درالگوی صحیح مصرف مردم باید نهادینه شود.

وی اضافه کرد: قانون خرید تضمینی محصولات باغی که چندسال بلاتکلیف مانده بود اکنون درهیات وزیران برای خرید تضمینی خرما مطرح شده که امیدواریم مصوب و به اجرا درآید.

صفایی با اشاره به مشکلات بازاریابی نخلداران برای عرضه محصول خود بیان کرد: جای تاسف دارد که هم اکنون برخی از کالاهای وارداتی سرانه مصرفشان بالاست اما برخی محصولات ارزشمند داخلی نظیر خرما باید روی دست کشاورز بماند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: الگوی مصرف مردم در ایران مناسب نیست و محصولاتی نظیر خرما باید به بهترین نحو فرآوری، عرضه و وارد سفره و الگوی دایمی مصرف مردم شود.

وی اضافه کرد: امروز صنعت بسته بندی و تبدیلی، بازار داخلی و خارجی، صادرات و واردات محصولات کشاورزی به عهده جهاد کشاورزی است و این امر باعث منسجم شدن تصمیم گیری در مورد این محصولات است و کشاورزان نیز از سردرگمی خارج شده اند.

صفایی گفت: با توجه به رکود بازار خرمای دشتستان که بخش اعظم خرمای کشور و بهترین نوع آن کبکاب را دربرمی گیرد کشاورزان استان خواستار گنجاندن این محصول در سبد کالای دولت شده و استاندار بوشهر نیز درنامه ای به معاون اول رییس جمهوری این موضوع را خواستار شده اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهارکرد: این امر از جمله راه حل های دراز مدتی است که در آینده می توان عملی کرد اما در زمینه خرماهایی که هم اکنون روی دست کشاورزان دشتستان مانده با توجه به این که سبد کالای دولت آماده شده امکان پذیر نخواهد بود.

صفایی با اشاره به این که برای جلوگیری از متضرر شدن نخلداران برنامه ریزی خواهیم کرد افزود: در طرحی فوری و کوتاه مدت از ابتدای خرداد امسال با هماهنگی صنایع تبدیلی و فرآوری مباشرانی برای خرید خرما با قیمت توافقی فعال و این محصولات را با کیفیت بالا فرآوری کرده و وارد بازار می کنیم تا قبل از آغاز فصل جدید برداشت محصول خرماهای انبار شده از نخلداران خریداری شود.

وی اضافه کرد: همچنین پیگیری برای خرید گوجه فرنگی تولیدی کشاوزان استان بوشهر از هفته آینده و استفاده از آن در صنایع رب گوجه در دستور کار است.

صفایی در باره کشت صیفی و سبزی استان بوشهر گفت: کشاورزان باید طبق سیاست و الگوی کشت سازمان جهاد کشاورزی اقدام به کشت نوع محصول کنند تا از سیاست های حمایتی دولت بهره مند شوند.

صفایی افزود: همچنین کارت الکترونیکی سوخت سهمیه کشاورزان برای آسان سازی دسترسی این قشر مانند سایر اقشار به سوخت مورد نیاز صادر می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش در باره بیمه کارگران کشاورزی بیان کرد: پیگیری برای بررسی مسائل و مشکلات اجرای این طرح و معافیت سهم کارفرمایی برای پنج کارگر از هر کارگاه کشاورزی در دستور کار جدی وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

فرماندار دشتستان دراین نشست گفته بود: دشتستان قطب کشاورزی استان و از قطب های مهم تولید خرما در کشور است که بدلیل رکود بازار 20هزار تن خرما روی دست نخلداران این شهرستان مانده است.

ارسلان زارع گفت: مسوولان جهاد کشاورزی باید راه برون رفت سریع و فوری برای عرضه محصول خرمای نخلداران این شهرستان که چندین ماه برای تولید آن زحمت کشیده و هزینه کرده اند بیابند تا قبل از رسیدن فصل برداشت خرمای جدید مانع متضرر شدن بیشتر این کشاورزان شوند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفته بود: تدوین طرح جامع و تشکیل کارگروه تخصصی خرما برای بررسی بلندمدت مشکلات نخیلات درهمه مراحل کاشت، داشت و برداشت در دستور کار مجلس است.

حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد افزود: چند سالی است که نخلداران مشکلات زیادی درزمینه بازاریابی و عرضه محصول خود دارند و این مشکل باعث شده تا هر سال بخش زیادی از خرمای تولیدی روی دست نخلداران بماند.

وی اظهارکرد: قیمت تضمینی که دولت برای خرید خرما تعیین می کند به دلیل این که براساس قیمت کارشناسی و هزینه تمام شده محصول نیست و بموقع اعلام نمی شود، نتوانسته مشکلی از نخلداران را در زمینه فروش محصولات خود حل کند.

موسوی نژاد بیان کرد: به همین دلیل باید قیمت تضمینی خرید خرما براساس هزینه تمام شده تولید، کارشناسی و تعیین و در زمان مناسب اعلام تا سود و کشاورز نیز حاصل شود.

وی گفت: دشتستان قطب کشاورزی جنوب کشور و بخش عمده اشتغال و منبع درآمد عمده مردم این شهرستان از محل نخلداری است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون بخش عمده ای از خرمای تولیدی دراین شهرستان روی دست نخلداران مانده که در نشست هایی که با مسوولان در این زمینه صورت گرفته است برای فروش این محصولات به صورت موقتی چاره اندیشی شده است.

وی اضافه کرد: دراین ارتباط مقرر شده است تا زمانی که طرح جامع خرما درمجلس به تصوب برسد برای فروش خرماهایی که هم اکنون روی دست نخلداران مانده از ابتدای خرداد خرید توافقی آغاز و پس از فرآوری لازم وارد بازار شود.

موسوی نژاد ادامه داد: با پیگیری های مستمر و بیان مشکلات خرمای دشتستان در مرکز کشور امروز این جلسه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی برای شنیدن درددل های نخلداران تشکیل شد که دستاوردهای خوبی داشته است.

دراین نشست نمایندگان نخلداران در بخش های مختلف شهرستان دشتستان مشکلات خود را بیان و ترویج فرهنگ و تصحیح الگوی مصرف خرما را در برنامه های فرهنگی از جمله رسانه ها بویژه صدا و سیما، گنجاندن خرما در سبد کالای دولت، تغذیه مدارس، پادگان ها و مراکز دولتی و نظامی، استفاده از این محصول به عنوان جایگزین برخی از مواد غذایی مضر در نان ها و شیرینی جات از سوی دولت از جمله راهکارها برای حل این فروش محصول خود ارایه کردند.

شهرستان دشتستان با بیش از چهار میلیون اصله نخل 85 درصد از تولید 170 هزار تنی خرمای استان بوشهر را به خود اختصاص داده است. ک/4

7213/539

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا