گوناگون

نرخ محصولات کشاورزی در جنوب کرمان رقابتی شد/ تشکیل شرکتهای تعاونی کشاورزی رمز حل مشکل

محمد رحیم ابوسعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت نرخ گذاری محصولات کشاورزی در جنوب کرمان اظهارداشت: پیرو منشوری که مقام معظم رهبری در راستای حفظ منابع تعیین کرده اند مسئولان استان کرمان نیز در راستای حفظ منابع مردم گام برمی دارند که در جنوب کرمان منابع و سرمایه مردم، کشاورزی است.

وی افزود: در هر صورت مردم الگوی کشت را رعایت نکرده اند و از سوی مسئولان نیز پیگیری لازم صورت نگرفته و هم اکنون ما باید در راستای حفظ منابع آنها اقدام کنیم و با یک اقدام جهادی همه باید در این راستا حرکت کنیم.

ابوسعیدی ادامه داد: باید از هدر رفت سرمایه مردم جلوگیری کنیم و دستگاههای مختلف در این زمینه باید بسیج شوند تا کشاورزان درچار ورشکستگی نشوند.

مشاور استاندار کرمان ادامه داد: امسال نیم میلیون تن گوجه در جنوب کرمان تولید شده است و با توجه به حجم تولید موازنه بین عرضه و تقاضا دچار مشکل شده و قیمت افت کرده است.

وی گفت: امری که امسال برای اولین بار رخ داد درجه بندی محصول بود در واقع این گونه برنامه ریزی شد که کشاورز محصول درجه یک را به بازار مصرف عرضه کند و محصول درجه دو را نیز در کارخانه ها فرآوری عرضه کند همچنین در زمینه تامین سوخت و رفع مشکلات حمل و نقل نیز از همه ظرفیتها استفاده می شود.

وی ادامه داد: پایانه های حمل و نقل با نظارت فرمانداریها باید براساس نرخ مصوب حمل و نقل محصول را انجام دهند و به گونه ای برنامه ریزی شده است که مافیای حمل نقل ایجاد نشود و امروز نیز در راستای برخورد با متخلفان دو پایانه را تعطیل شدند.

ابوسعیدی خاطرنشان کرد: طبیعتا ناوگان بخش خصوصی در چنین شرایطی که تقاضا بالا است جوابگو نیست و در همین راستا با دستور استاندار امکانات بخش دولتی نیز به میدان آمده و حتی سپاه نیز امکانات حمل و نقل خود را به کار گرفته است و به صورت رایگان به کشاورزان خدمات رسانی می کند.

مشاور استاندار کرمان یکی از مهمترین اقدامات را تعیین نرخ توافقی محصول گوجه اعلام کرد و گفت: این مسئله با درایت استاندار کرمان انجام شد و درنهایت با پیگیری معاون رئیس جمهور آقای نوبخت اعتبار خوبی در نظر گرفته شد و این اعتبار در راستای حمایت از خرده مالکان اختصاص یافت.

وی گفت: اتحادیه تعاون روستایی در این زمینه ماموریت پیدا کرده است و خوشبختانه قیمت محصول روند صعودی به خود گرفته است و همین امروز نرخ محصول گوجه نسبت به قبل 100 تومان بیشتر شده است و در واقع شرایط مطلوب نرخ گذاری شکل گرفته است و دلالان قیمتهای بالاتر از تعاون روستایی پیشنهاد می دهند.

وی در خصوص محصول خیار نیز گفت: افت قیمت این محصول در واقع در روزهای انتهی برداشت روی داده است در واقع کشاورزان قبل از این، محصول را با قیمت مطلوب به فروش رسانده اند و هم اکنون در روزهای انتهایی برداشت هستند.

ابوسعیدی گفت: کشاورز باید قیمت دوره فروش را در نظر بگیرد و در واقع معدل فروش این محصول برای کشاورزان مطلوب بوده است اما احتمال افت قیمت محصول هنداونه را می دهیم.

وی گفت: با این وجود چون هنوز برداشت محصول هندوانه به صورت وسیع شروع نشده و در اوج برداشت گوجه هستیم برنامه ریزی روی گوجه متمرکز است و هندوانه هم هنوز به حاشیه ضرر نرسیده است.

ابوسعیدی اما تاکید کرد که برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از افت قیمت محصول هندوانه نیز صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص اینکه آیا الگوی کشت در جنوب کرمان رعایت شده است یا خیر گفت: متاسفانه مسئولان در این خصوص پیگیری کرده اند اما پیشگیری نکرده اند.

وی عدم وجود آمار دقیق در خصوص خرده مالکان را از نکات ضعف برنامه ریزی اعلام کرد و گفت: در واقع نمی توان به صورت دستوری در خصوص رعایت الگوی کشت اقدام کرد بلکه باید آگاهی و آموزش داد.

وی ادامه داد: تا وقتی کشاورزان به سمت تشکیل شرکتهای تعاونی بزرگ نروند بروز چنین مشکلاتی امکان پذیر است و کشاورز باید به این آگاهی برسد که کار تک واحدی همراه با ریسک است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا