گوناگون

نشان لیافت بر سینه محیط بانان مازندران/ کمبود نیرو و امکانات سنتی محط یبانی

به گزارش خبرنگار مهر، در بیش از دو میلیون و 400 هزار هکتار از مناطق حیات وحش، تنها 200 محیط بان فعالیت می کند که دغدغه همیشگی شان حفظ حیات وحش است و در آرزوی روزی هستند تا هیچ موجودی، شکار نشود.

محیط بانان از جان و خانواده خود گذشته اند تا حیات وحش، جان و حیات خود را از دست ندهد اما نبود نیروی کافی محیط بان، ضرب و شتم و تهدید توسط متخلفین و شکارچیان، نبود انگیزه کافی خدمت به دلیل نبود قوانین حمایتی از محیط بانان، دوری از خانواده، زخمی و مجروح شدن و تا پای مرگ رفتن از مشکلاتی است که محیطبانان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

در مراسم جشن  ملی بزرگداشت مقام محیط بانان نمونه  که با هدف ارج نهادن به مقام محیط بانان  و تقدیر از حافظان طبیعت چندی پیش  در سالن همایشهای بین المللی سازملن حفاظت محیط زیست برگزار شد علی کلاته ومسلم آهنگری از مازندران، نشان خدمت و لوح تقدیر خود را از رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت کردند.

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران که  نشان درجه ارشد محیط دار که آخرین درجه و نشان محیط زیست است را پس از 25 سال خدمت، دریافت کرده است، از عشق و علاقه اش به کار محیطبانی سخن می گوید.

وی که از سال 70 کار خود را به عنوان محیط بان در سازمان محیط زیست شروع کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید : کارم را دوست دارم و با عشق به کارم ادامه می دهم و از جانم در این راه مایه گذاشته ام.

مسلم آهنگری با بیان اینکه کارش جلوگیری از شکار غیرمجاز حیوانات است می گوید: به دلیل سختی کار ودور بودن از محل زندگی ، رفتن به جاهایی که خارج از محدوده شهر است و کسی جز ما، شکارچیان و خدا کسی نیست ، در بسیاری موارد اگر اتفاقی برای ما بیافتد کسی صدای مارا نمی شنود.

IMG11034132

وی گفت: مبارزه با شکارچیان کار مشکلی است و در این راه تاکنون چندین بار مجروح شدم و علاوه بر این، خطراتی مثل پرت شدن از صخره، حمله حیوانات وحشی، غرق شدن در آب دریاچه ها و رودخانه ها، محیطبانان را تهدید می کند.

وی حمله شکارچیان متخلف را از دیگر مسائل بیان کرد و گفت: همواره نگران آن هستیم که مورد اصابت گلوله شکارچیان قرار گیریم و در مواردی هم خانواده هایمان مورد آزار واذیت قرار گرفته اند .

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه 18 شبانه روز در ماموریت  و 12 شبانه روز در کنار خانواده هستیم افزود: خدمت کردن در جنگل و نبود حفاظت در برابر شکارچیان مارا از لحاظ روحی و روانی دچار مشکل می کند.

وی  گفت”:ارزش ندارد انسان به خاطر یک کار تفننی حیوانات را شکار کند و از این کار لذت ببرد بلکه باید با دیدن حیات وحش لذت ببریم نه از کشتن آنان و  بیاییم تقنگ را کنار بگذاریم و دوربین به دست بگیریم و به جای شکار ،حیات وحش و زیبائیهایش را به تصویر بکشیم.

آهنگری با تاکید بر زیبایی حیات وحش افزود: طبیعت و حیات وحش به هم وابسته اند وهمه اینها  میراث آیندگان است که به امانت در دست ما است پس چرا بخاطر یک کیلو گوشت، یک قرقاول خرگوش و کبک را شکار می کنیم ؟

وی با اشاره به اینکه کشتن حیوانات در جهان  کار منسوخ شده ای است گفت: در برخورد با شکارچیان بسیار جدی هستیم زیرا شکار حیوانات بسیاری از آنها را با خطر انقراض نسل مواجه کرد، همانگونه که ببر مارندران از بین رفت، بسیاری از حیوانات دیگر هم همین گونه از بین خواهند رفت .

این محیط بان دلسوز تصریح کرد: در حال حاضر کم آبی، خشک شدن منابع طبیعی و گرم شدن زمین، بسیاری از گونه ها را با خطر انقراض روبرو کرده است و بسیاری از گونه ها هم ازدیاد نسل نداشته اند.

این محیط بان  باسابقه مازندرانی با بیان اینکه در هر شش هزار هکتار از عرصه ها، یک محیط بان  در حال فعالیت است، گفت: مگر با 200 محیط بان می توان از دو میلیون و 400 هکتار عرصه حفاظت شده، محافظت کرد، بنابراین باید مردم حافظ محیط زیست خود باشند.

این محیط بان نمونه کشور خاطرنشان کرد: محیط بانان به تنهایی قادر به حفظ و نگهداری این مواهب خدادادی نیستند و باید عزم استانی و ملی ایجاد شود.

IMG11034401

علی کلاته دیگر محیط بانان نمونه کشوری که نشان افسر محیط دار یکم  را از دست رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت کرده است نیز به خبرنگار مهر می گوید:9 سال سابقه کار محیط بانی دارم و در پارک هزار جریب نکا فعالیت می کنم.

وی گفت: گرفتن نشان خدمت بخاطر کارهای علمی و تحقیقاتی ، دستگیری و مبارزه با شکارچیان منطقه وخدمات متعددی بوده که به دلیل شرایط و سختی کار ارائه داده ام .

وی به مشکلات فراروی محیطبانان اشاره و خاطرنشان کرد: کاستیهای قانونی در حمایت کاری از محیط بانان، مشکلات معیشتی، پایین بودن حقوق ، 18 شبانه روز دوری از خانواده مشکلاتی است که کار محیط بانی را سخت می کند.

این محیط بان جوان خاطرنشان کرد : عمده ترین مشکل در بخش سازمانی، کمبود نیروی محیط بان است که با توجه به گستردگی حیات وحش این مسئله به شدت به چشم می آید، همچنین به روز نبودن امکانات محیط بانان در ایران یکی دیگر از مشکلات اساسی است .

محیطبانی در ایران سنتی است

کلاته افزود: در بیشتر کشورهای دنیا برای حفاظت از حیات وحش و محیط ز یست استفاده از هلی کوپتر و دوربینهای مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرد ولی در کشور ما با توجه به گستردگی حیات وحش، هنوز کار محیط بانی و نگهبانی به طور سنتی ارائه می شود و قوانین نیز مربوط به سال 1346 است.

وی با اشاره به این که حمایت قانونی از محیط بانان ضعیف است افزود: اصلاحات خوبی در قانون حفاظت محیط زیست انجام نشده و قانون جامعی هم  در زمینه حمایت از محیط بانان تدوین نشده است.

IMG11034452

این محیط بان نمونه کشور افزود: مکان محیطبانی پارک هزار جریب نکا، استیجاری و بسیار قدیمی است و فقط یک دستگاه ماشین پی کاپ هم در اختیار داریم درحالیکه برای حفاظت از حیات وحش مازندران و حفاظت از جنگلها قطعا نیاز به هلی کوپتر و دوربینهای مدار بسته است تا  باتوجه به پرسنل کم، نظارت به خوبی صورت بگیرد.

وی با بیان این که در بسیاری از مناطق امکانات اولیه محیط بانی هم وجود ندارد گفت : شغل محیط بانی در بین مردم  شناخته شده نسیت و بسیاری از مردم مارا نمی شناسند فقط عده ای از شکارچیان و متخلفان مارا می شناسند.

وی در خصوص حقوق و دستمزد گفت:  داشتن مدرک ارشد و تحقیقات علمی در بالا رفتن حقوق هیچ تاثیری ندارد.

محیط بان برگزیده استان آرزویش را این گونه بیان کرد : آرزوی من این است که روزی دنیایی داشته باشیم که انسانها برای حفظ محیط زیست و حیات وحش تلاش کنند و بدانند این سرمایه آیندگان است.

مدیر روابط عمومی محیط زیست مازندران  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اطلاع رسانی از اقدامات محیط بانان و تعامل با رسانه ها از سیاستهای محیط زیست است تا هم اقدامات شایسته محیط بانان و هم حفاظت بیشتر محیط زیست به اطلاع مردم برسد .

سید محمود هادیان گفت: ازتمام کارشناسان محیط زیست سراسر استان خواسته ایم که اقدامات و گزارشات خود را در خصوص عملیاتها و اقدامات انجام شده در حوزه شهرستان و محل خدمت  خود را در اختیار سامانه الکترونیکی استان قرار دهند تا اقدامات آنها در اختیار مردم قرار گیرد به گونه ای که محیط بانان احساس کرده اند اطلاع رسانی به موقع در محیط زیست نتایج خوبی را درپی  داشته است.

.…………………….

لیلا ناطقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا