گوناگون

نظامی جمهوری اسلامی همیشه به دنبال برقراری صلح و احترام متقابل در دنیا است

به گزارش خبرنگار مهر، دریادار دوم عرشه افشین رضایی حداد  ظهر سه شنبه در جمع فرماندهان و پرسنل منطقه چهارم دریایی به بازخوانی نقش ارتش به ویژه نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: ارتش جمهوری اسلا می ایران در اجرای ماموریت و وظایف الهی خود تاکنون شهدای بسیاری را تقدیم اسلام کرده است.

وی اظهارداشت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برخی از گروه های سیاسی که بعدها وابستگی این گروه ها به استکبار جهانی بصورت کاملا مشخص شد شعار انحلال ارتش را سر می دادند که این توطئه با قاطعیت امام خمینی ( رحمت الله علیه) با شکست مواجه شد.

فرمانده ناوگان شمال و فرمانده ارشد نظامی آجا در استان گیلان گفت:  به غیر از سران ارتش در رژیم سابق بدنه و پیکره ارتش مردمی بود به همین دلیل هدایت و رهبری امام خمینی ( رحمت الله علیه) را پذیرفتند و در همان خط قرار گرفته و در راستای پیروزی انقلاب اسلامی خدمات زیادی را انجام  و مثمر ثمر بودند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم دشمن برای اینکه مسیر انقلاب اسلامی را تغییر دهد دست به توطئه های زیادی زد و ناامنی های بزرگی در بخش های مختلف کشور ایجاد کرد.

رضایی حداد اظهارداشت:  ارتشی که تا حدودی شاکله اش تغییر پیدا کرده بود به رهبری پیامبرگونه امام خمینی (رحمت الله علیه) توانست شاکله خودش را منسجم و از کیان و تمامیت ارضی کشور دفاع کند.

وی گفت: در همان روزهای آغازین جنگ ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوز  رژیم بعثی عراق دو پاسخ جانانه به این رژیم داد و توانست توازن قوا را تا پایان جنگ به نفع کشور ایران برقرار کند.

فرمانده ناوگان شمال و فرمانده ارشد نظامی آجا در استان گیلان افزود:  نخستین عملیات مربوط به نیروی هوای در عملیات کمان 99 و  دیگر از سوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی انجام شد.

وی تصریح کرد: استکبار با تصور اینکه توان نظامی  ایران تقلیل پیدا کرده  و توان دفاع از کشور را ندارد  در سال 1359 دست به یک حمله بسیار گسترده از سوی رژیم بعث عراق برعلیه ایران اسلامی زد.

نخستین اقدام جلوگیری از پیشروی عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران بود

رضایی حداد بیان داشت: بر خلاف تصور دشمنان نیروهای مسلح کشور و نیروهای مردمی خیلی خوب خودشان پیدا و در صدد مقابله با این حمله گسترده برآمدند و نخستین اقدام جلوگیری از پیشروی عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران بود.

وی گفت: نخستین حمله از سوی نیروی هوایی با 140 هواپیما به مواضع بسیار حساس رژیم عراق انجام شد.

فرمانده ناوگان شمال و فرمانده ارشد نظامی آجا در استان گیلان افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز یک روز قبل از آغاز جنگ  نیروی تحت عنوان ” نیروی ماموریت 421  ” آماده تا برنامه ریزی و طرح ریزی های لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: بر این اساس سه ماموریت برای نیروی دریایی در قالب اشکان، شهید صفری و مروارید پیس بینی شد.

رضایی حداد هدف از این ماموریت ها را جلوی صادرات نفت عراق و همچنین ورود کالا به این کشور از دریا اعلام کرد و گفت: در بازه زمانی 67 روز این سه عملیات از طریق دریا و با حمایت یگان های موشکی و پشتیبانی نیروی هوایی انجام شد.

وی افزود: در این حملات همزمان تاسیسات دریایی عراق (دو سکوی البکر و الامیه )  و درگیری مستقیم با نیروی دریایی این کشور انجام شد.

فرمانده ناوگان شمال و فرمانده ارشد نظامی آجا در استان گیلان تصریح کرد: در این حملات هر دو سکو نفتی بصورت کامل منهدم، صادرات نفی عراق متوقف و نیروی دریایی عراق بصورت کامل از بین رفت.

وی گفت: شاید برخی این گونه تصور کنند که ماموریت نیروی دریایی ارتش بعد از عملیات غرور آفرین مروارید به پایان رسیده است اما این نیرو ماموریتی اصلی و بزرگتر هم در حفاظت از منابع اقتصادی کشور داشته است.

رضایی حداد افزود:  مقام معظم رهبری به این نکته اشاره فرمودند که مردم از عملیات مروارید و انهدام نیروی دریایی عراق اطلاع دارند ولی شاید از عملیات اسکورت کاروان آنقد آگاه نباشند و این مهم باید به مردم گفته شود. 

وی اذعان داشت: وقتی دست ارتش عراق از دریا کوتاه شد به سرعت از سوی کشورهای غربی تجهیزات هوایی تهیه و توانست با این امکانات از طریق هوا بر علیه کشتی های حامل سوخت و همچنین کشتی هایی که  مواد لازم را به کشور وارد می کردند حملاتی انجام دهد و مانع روند عادی صادرات و واردات شود.

نیروی دریایی ارتش تا پایان روز جنگ کار اسکورت کاروان را در دریا انجام داد

فرمانده ناوگان شمال و فرمانده ارشد نظامی آجا در استان گیلان گفت:  به همین دلیل نیروی دریایی بلافصله وارد کار شد و تاپایان روز جنگ کار اسکورت کاروان را انجام داد به گونه ای که کشتی ها به سلامت بتوانند وارد بنادر ایران شوند.

وی افزود:  ضمن اینکه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران اجازه نداد خطوط مواصلاتی عراق باز و بتواند از دریا استفاده کند خوشبختانه این توان ایجاد شد که صادرات و واردات کشور ایران با پشتوانه نیروی دریایی از طریق دریا تا روز آخر انجام شود.

رضایی حداد اظهارداشت: اهمیت این موضوع اینجاست که افزون بر 95 درصد از صادرات و واردات کشور از طریق دریا و بقیه از طریق هوا و خشکی انجام می شد.

وی ادامه داد: اگر عراق این خط را قطع می کرد به یقین در سرنوشت جنگ تغییر اساسی ایجاد می شد که خوشبختانه موفق به این کار نشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا