گوناگون

«نظام واره آینده پژوهی اسلامی» در پژوهشکده مهدویت در حال انجام است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین میرخلیلی  کارشناس گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با اعلام اجرای پروژه «نظام واره آینده پژوهی اسلامی» در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی، اظهار داشت: این پروژه توسط جناب آقای سعید قربانی و در گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت انجام شده است.

وی ادامه داد: انجام این پروژه به عنوان یکی از پروژه های مهم و اساسی در حوزه آینده پژوهی دینی، همواره یکی از دغدغه های گروه بوده است. این پروژه پیشتر با عنوان کلان پروژه «آینده پژوهی و مطالعات دینی» به دلایل مختلفی متوقف مانده بود، اما اکنون پس از طی فرآیند تصویب بودجه و طرح، پروژه توسط اولین فارغ التحصیل آینده پژوهی در حال نگارش می باشد.

وی در تبیین این پروژه نیز اظهارداشت: مسئله اصلی این پژوهش آن است که اصول، مبادی و خطوط کلی نظام‌واره آینده‌پژوهی اسلامی کدامند و مبتنی بر کدام آموزه‌ها و اندیشه‌ها هستند؟ منظومه فکری و فلسفی اسلام مشتمل بر آیات و روایاتی است که توان تبیین راهبردی‌ترین مسائل در حوزه آینده‌اندیشی را داراست. از این‌رو، ضرورت دارد تا بررسی‌های متقن و جامعی در حوزه معرفت دینی و اسلامی صورت گیرد و طی بررسی‌های تحلیلی بر روی منابع معتبر شیعی، آن دسته از آموزه‌های اسلام که کارکردهای آینده‌پژوهانه داشته مورد بررسی و واکاوی عمیق‌تر قرار گیرند چرا که با تفکر و تعمق اندیشمندانه در این نظام پویا می‌توان بهره‌های ارزشمندی در شناخت خطوط کلی نظام آینده‌نگری اسلام و مبانی آن به دست آورد.

پروژه «فلسفه فقه» در پژوهشکده فقه و حقوق در حال انجام است

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبریان مدیر گروه فلسفه فقه از آخرین وضعیت پروژه «فلسفه فقه» خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبریان با اعلام خبر اجرای پروژه «فلسفه فقه» در پژوهشکده فقه و حقوق، اظهار داشت: این پروژه توسط جناب حجت الاسلام و المسلمین ضیایی فر عضو هیات علمی پژوهشکده در حال انجام است. این پروژه در قالب مجموعه نشست هایی انجام می شود و مجموعا چهار نشست برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیر گروه فلسفه فقه در ادامه ابرازداشت: این پروژه اکنون در حال ویرایش علمی است و ان شاء الله به زودی نهایی خواهد شد.

انتشار ترجمه کتاب کاوش‌های نظری در الهیات و تمدن

کارشناس پژوهش گروه مطالعات تمدنی خبر از انتشار کتاب کاوش‌های نظری در الهیات و تمدن به زبان عربی داد.

رسول نوروزی  گفت: کتاب فوق که پیش از این توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زبان فارسی منتشر شده بود، اکنون توسط مرکز حضارة التمنیه للفکر الاسلامی و با همکاری جامعه المصطفی العالمیه به زبان عربی ترجمه و منتشر شده است. کتاب کاوش‌های نظری در الهیات و تمدن در پی تاملاتی در امکان «مطالعت دینی در موضوعات تمدنی» و ضرورت « مطالعات تمدنی در موضوعات دینی» می‌باشد.

کتاب کاوش‌های نظری در الهیات و تمدن نوشته حجت الاسلام حبیب الله بابایی در نه فصل و 604 صفحه توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

فرهنگ نامه کلام اسلامی در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در حال اجراست

حجت الاسلام والمسلمین نجیبی عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از آخرین وضعیت «فرهنگنامه کلام اسلامی» خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نجیبی با اعلام خبر اجرای پروژه فرهنگ نامه کلام اسلامی در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، اظهار داشت: این پروزه از سال 92 شروع شده و در حال حاضر حدود 30% کار انجام شده است.

وی در مورد چگونگی انجام این پروژه نیز بیان کرد: یکی از کارهایی که در سال های قبل در این مرکز انجام شده، اصطلاح نامه علم کلام اسلامی است که در این پروژه اصطلاحات اصلی علم کلام استخراج شده و روابط منطقی میان آنها ایجاد شده است.

وی ادامه داد: پس از تهیه این اصطلاح نامه، لازم است که هر یک از این اصطلاحات تعریف و تبیین شوند و فرهنگ نامه کلام اسلامی نیز وظیفه تعریف، تبیین و مستند سازی این اصطلاح نامه را بر عهده دارد.

«مبانی انسان شناختی علم فقه » در پژوهشکده فقه و حقوق در حال انجام است

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبریان مدیر گروه فلسفه فقه پژوهشکده فقه و حقوق از آخرین وضعیت پروژه «مبانی انسان شناختی علم فقه » خبر داد.

مدیر گروه فلسفه فقه پژوهشکده فقه و حقوق با اعلام خبر اجرای پروژه «مبانی انسان شناختی علم فقه » در پژوهشکده فقه و حقوق، اظهار داشت: این پروژه به صورت مجموعه گفتگوهایی با علمای تراز اول حوزه انجام شده است. انجام این پروژه که از سال 84 شروع شده به عهده حجت الاسلام و المسلمینسعید ضیایی فر معاونت محترم پژوهشی پژوهشگاه می باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در رابطه با پیشرفت پروژه نیز اظهارداشت: مصاحبه های این پروژه انجام و نگارش آن انجام شده و  ویرایش علمی آن هم صورت گرفته، فقط مقدمه ناظر باقی مانده است، که قرار است محقق این پروژه طرحی برای مقدمه ناظر ارائه کند تا ان شاء الله بعد از اتمام مقدمه ناظر و اصلاحات برای چاپ ارسال شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا