گوناگون

نماینده مجلس: تنها 30 درصد از برنامه پنجم توسعه عملی شده است

81185412 5733068

به گزارش خبرنگار ایرنا، منصور حقیقت پور روزیکشنبه درهمایش دهیاران واعضای شوراهای اسلامی روستاهای استان اردبیل افزود: یکی ازشاخص های این عقب ماندگی از برنامه های توسعه شرایط کنونی حاکم برروستاهاست که می توانست قطب ممتاز تولید باشد اما به سکونتگاهی فصلی تبدیل شده وامروز به خانه سالمندان می ماند.

وی با بیان اینکه باید برای روستاها طرح های چاره ساز تعریف شود، اظهارکرد: ما نیازمند اقدامات نظام مند درزمینه های مختلف ازجمله توسعه روستاها هستیم وگرنه مانند فعالیت های 35 سال گذشته با تمام تلاش ها به هدف نخواهیم رسید.

او در ادامه تشریح کرد: پیش ازانقلاب شاهد توسعه نمایشی مانند انقلاب سفید در روستاها بودیم که نتوانست دگرگونی اساسی در شرایط عمومی روستاها ایجاد کند.

حقیقت پور بیان کرد: پس از انقلاب نیز گرچه همه دولت ها برای توسعه روستاها تلاش کردند اما به دلیل برخی ضعف ها مانند گسست هماهنگی ها در کنار فقدان برنامه ریزی مدون کوشش ها منتج به توسعه مورد نظر نشد.

وی اضافه کرد: روستاها پیشتر اقتصاد معیشتی داشتند که منطبق با سیاست اقتصاد مقاومتی بود چرا که از مسایل منطقه ای و بین المللی تاثیر پذیر نبوده و می توانستند بخش قابل توجهی از نیازها را تامین کنند.

او افزود : آن شرایط یک مدل خوب از اقتصاد مقاومتی بود که باید احیا شود چرا که اقتصاد روستاها امروز چنین نیست؛ به محلی برای ویلاسازی تبدیل شده اند و جا دارد متفکرین ما روی این موضوع متمرکز شوند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اقتصاد روستایی امروز تولید ثروت چندانی نمی کند و تا این روند تغییر نکند، شرایط کنونی ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: عمران کافی نیست و باید در روستاها امنیت و منزلت داشته باشیم اما نتوانستیم این منزلت را تبیین کنیم؛ متاسفانه برای این امر در نظام متولی نداریم و در این میان دلالانی از این وضعیت سود می برند.

حقیقت پور با بیان اینکه نگاه جامع توسعه ای در روستاها باید تدوین و اجرا شود، گفت: ما ساختارهای گذشته را برهم زدیم اما نتوانستیم جایگزین مناسبی قرار دهیم که این امر باعث بروز مشکلاتی شده است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: اگر به شرایط حاکم بر زندگی شهری بنگریم، می بینیم که فرهنگ روستایی فرهنگ زیبایی است که نادیده گرفته شده؛ باید این شرایط تغییر کند و متخصصان برنامه ای تنظیم کنند تا روستاها به شرایط پیشین خود بازگردند.

8123/530/536

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا