گوناگون

نگاهی به مبادلات تجاری کشور

2336046 633به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز هست در یادداشتی به مبادله تجاری کشور پرداخته است.

وی در این یاداشت که در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار داد، می‌گوید:

– در جهت ارتقای سطح مفهوم رابطه مبادله تجاری کشور و در راستای سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و طرح ساماندهی اقتصادی می‌بایست تدابیری اتخاذ شود که زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی تکمیل شده، و طی یک بازه زمانی معین و با تشویق صادر کنندگان به جای خام فروشی و صادرات با ارزش افزوده پایین، اقتصاد کشور به سمت صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر هدایت شود.

– افزایش وزنی و ارزشی صادرات به همراه کاهش وزنی و ارزشی واردات در سال
1392 نسبت به سال 1391، باعث بهبود بیست و سه و چهل و سه درصدی کسری‌ تراز
بازرگانی کشور شده است.

– در سال 1392 ارزش واحد صادرات کشور نسبت به سال قبل کاهش و ارزش واحد واردات افزایش یافت که باعث سقوط رابطه مبادله به کمترین میزان خود در دوره (1379-1392) گردید.
 
– از بعد ترکیب تجاری حدود پنجاه و یک درصد صادرات غیرنفتی کشور در سال 1392 را میعانات گازی و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهند که خود منشا نفتی دارند که اتکا به ارقام کلی رشد صادرات غیرنفتی را مورد تامل قرار می‌دهد. هم چنین صادرات میعانات گازی نسبت به سال قبل افزایش داشته است.
 
– ارزش واحد صادرات میعانات گازی و سایر کالاها، در سال 1392 نسبت به سال قبل کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. اما در مقابل ارزش واحد صادرات محصولات پتروشیمی افزایش اندکی داشته است. کاهش ارزش واحد سایر کالاها در کنار روند فوق باعث شده است تا ارزش واحد صادرات کل کشور نسبت به سال قبل کاهش یابد.

انتهای پیام/
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا