گوناگون

نگاه شما: از آموزش فرهنگ،خبری نیست!

علي رستمي در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

اين روزها در مورد فرهنگ صحبتهاي فراواني ميان مسئولان و مردم صورت مي گيرد و به نظر مي رسد كه اغلب فرهنگ را به ارزشها و اصول اسلام محدود مي كنند در صورتيكه مفهوم فرهنگ بسيار وسيع تر از آن چيزي است كه در جامعه رايج است.

استفاده صحيح از هر چيزي را متيوان فرهنگ ناميد ، رعايت آداب و اصول را ميتوان فرهنگ ناميد ، مصرف مناسب و به اندازه را ميتوان فرهنگ درست دانست و فرهنگ هم بدون آموزش لازم  و مناسب در جامعه فراگير نخواهد شدو نمي توان  انتظار داشت جامعه اي بصورت خودجوش بر اساس فرهنگ صحيح عمل كند .  حجاب هم يك فرهنگ است فرهنگ لباس پوشيدن و فرهنگ رعايت اصول مورد قبول جامعه ، در حال حاضر كه هجوم فرهنگي غرب از طريق ماهواره و اينترنت در جامعه ما بصورت روزانه و ادامه دار در جريان است ما چه آموزشي به مردم داديم يا چه فرهنگ سازي كرديم كه انتظار داريم وضعيت حجاب در جامعه بصورت فعلي نباشد ؟ ما فقط گشت ارشاد ايجاد كرديم براي برخورد فيزيكي اما نقش فرهنگ سازي و آموزش در اين ميان فراموش شده است.

اين درست است كه جامعه ما جامعه اي اسلامي است اما استمرار اسلام در جامعه  به آموزش مستمر و مداوم  نياز دارد .

به نظر شما آيا استفاده از يك تكنولوژي جديد نياز به آموزش ندارد ؟ آيا آموزش فقط به نحوه استفاده از آن تكنولوژي محدود مي شود ؟ آيا هنگام فراگير شدن استفاده از يك تكنولوژي نبايد فرهنگ استفاده از آن را به مردم  آموزش داد ؟ بعنوان مثال تلفن همراه  بعنوان يك تكنولوژي وارد كشور شد اما فرهنگ استفاده از آن به مردم آموزش داده نشد و اكثر تبليغات براي تحريك مردم به استفاده بيشتر بود ولي در هيچ تبليغاتي به مردم آموزش داده نشد.

1-براي خريد يك دستگاه گوشي تلفن همراه بايد نيازهاي خود را بشناسيد و بر اساس آن گوشي مناسب را خريداري كنيد ( در حاليكه مردم ما در ابتداي خريد گوشي فقط بدنبال بالاترين امكانات هستند و پس از خريد از 20 درصد امكانات آن هم استفاده نمي كنند ) و اين يعني دور ريختن پول و معنايي جز اسراف ندارد .

2- برخي افرادگاها منزل از روي تنبلي بجاي استفاده از تلفن ثابت از تلفن همراه استفاده مي كنند در صورتيكه مي دانيم استفاده كنندگان تلفن همراه بايد سعي كنند كمتر در معرض امواج آن قرار گيرند آيا اين مورد در جامعه آموزش داده شده است ؟

3- اكنون در جامعه مشاهده مي كنيد كه برخي نوجوانان و جوانان همزمان چند سيم كارت يا چند گوشي تلفن همراه دارند به نظر شما آيا اين افراد در اين سنين نيازي به داشتن چند سيم كارت يا چند گوشي دارند ؟ آيا به خانواده ها در اين مورد آموزش  لازم داده شد ؟

4- قبض هاي تلفن همراه براي بسياري از افراد از مجموع قبض آب و برق و گاز آنها بيشتر است حتي اين افراد با ديدن مبالغ قبض آب و برق و گاز شروع به غر زدن مي كنند اما آيا توجه ندارند كه فقط قبض تلفن همراه آنها خيلي بيشتر از ساير قبوض است؟ آيا به آنها در مورد مديريت منابع مالي خانواده آموزش لازم داده شده است ؟

همانطور كه ملاحظه مي كنيد فرهنگ استفاده از تلفن همراه همزمان با ورود اين تكنولوژي وارد جامعه نشد يعني همزمان با ورود تكنولوژي به جامعه  آموزش هاي لازم براي استفاده بهينه و مناسب از اين تكنولوژي در اختيار مردم قرار نگرفت .

اين مثال يك نمونه از نداشتن فرهنگ درست استفاده از تكنولوژي بود كه مي توان براي ساير امورهم بكار برد . فرهنگ استفاده از آب ، برق ، گاز (انرژي) ، اموال عمومي ، فرهنگ برخورد با مردم در ادارات ، فرهنگ برخورد با مردم توسط پليس ، فرهنگ برخورد مردم با مسئولان ، فرهنگ برخورد مسئولان با مردم ، فرهنگ استفاده از اماكن عمومي ، فرهنگ رعايت حقوق شهروندان توسط مردم و مسئولان  فرهنگ استفاده از اينترنت ، فرهنگ رعايت نظم عمومي ، فرهنگ رعايت بهداشت عمومي ، فرهنگ رانندگي ، فرهنگ خوردن ، پوشيدن ، آشاميدن (استفاده از نان (اين بركت خداوندي) ، پوشيدن لباس در جامعه ، اسراف غذا در مهماني ها) ، فرهنگ رعايت اصول اخلاقي ، فرهنگ رعايت قانون ، فرهنگ رعايت احترام به ارزشهاي ديگران  و فرهنگ استفاده از تكنولوژي هاي جديد و….. بخشي از اين موارد مي باشد كه در جامعه سطح آموزشها بسيار پايين و ضعيف بوده است ولي انتظار داريم مردم بدون آموزش لازم صحيح عمل كنند كه اين امر ممكن نيست .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا