گوناگون

نگاه شما: تکرار فاجعه دریاچه ارومیه در گلستان

مهدی امیریان در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

متاسفانه شنیده شده که تعدادی از مسولین پیگیر احداث یک سد با نام سد چایلی در حوزه آبریز اترک شهرستان مراوه تپه استان گلستان با هزینه ای بالغ بر 1000میلیارد تومان هستند که بدلایل ذیل هیچگونه توجیه فنی، اجتماعی،اقتصادی و زیست محیطی ندارد لذا خواهشمندیم با انعکاس و پیگیری این موضوع از بروز یک فاجعه دیگر جلوگیری نمایید:

1-با احداث این سد حدود 2000هکتار از زمینهای بکر منطقه به زیر آب می رود که در حال حاضر از آب همین رودخانه بدون هیچگونه هزینه خاصی برای کشاورزی در همین زمینها توسط مردم منطقه استفاده می شود در واقع اصلا آبی به هدر نمی رود که نیاز به احداث سد باشد. چون بخش مهمی از این آب صرف کشاورزی منطقه می شود.

2-برای احداث این سد می بایست حدود 8روستا را جابجا کنند که این امر هزینه های مالی اجتماعی سیاسی زیادی به بار خواهد آورد

3-از آنجاییکه بیشتر آب این حوزه برای مصارف کشاورزی استفاده می شود اصلا آبی به هدر نمی رود که نیاز به احداث سد باشد و همچنین بخشی از این آب نیز ورودی دریاچه های آلاگل و آلماگل است. آیا تجربه دریاچه ارومیه برای ما کافی نیست!!!؟ آیا باز هم میخواهیم اکوسیستم منطقه را با احداث اینگونه سدها به خطر بیندازیم!!؟

4-بر اساس تحقیقات انجام شده با توجه به وضعیت توپوگرافی و زمین شناسی منطقه رسوبات ورودی به این سد 4برابر سدهای کشور است که این امر باعث خواهد شد در کمتر از 20 سال این سد از گل و لای پر شود و تبدیل به یک باتلاق  2000هکتاری شود که بزرگترین فاجعه زیست محیطی منطقه را منجر خواهد شد. آیا مسولین و کارشناسان مربوطه می توانند تضمین کنند که این سد در 20سال بلا استفاده نشود!!؟ آیا این همه هزینه برای احداث سدی با سن 20
سال توجیه دارد!!؟ آیا می دانید که اکثر سدها حداقل می بایست 50 تا  60 سال قابل استفاده باشد!!؟

5-مکان احداث سد در پایین دست شهرستان مراوه تپه در نظر گرفته شده است که این موضوع نیز به لحاظ فنی توجیه ندارد چون همانطور که می دانید شهرستان مراوه تپه و روستاهای اطراف آن از بحران کمبود آب شرب رنج می برند و اگر این سد در بالادست شهرستان مراوه تپه احداث شود حداقل می توان از آن برای تامین آب شرب منطقه بدون هزینه های اضافی استفاده کرد.

6-در حوزه اترک تا کنون چندین سد مثل سد دانشمند، گلستان و … احداث شده است و هیچ نیازی به صرف هزینه های اضافی با توجه به شرایط مالی کشور نیست.

در پایان یادآور می گردد که در دنیا دیگر سدسازی بخصوص در مناطقی که مشکلات زیست محیطی بوجود می آورد و یا عمر آنها بخاطر رسوبات کمتر از 60سال باشد منسوخ شده است و از روشهای دیگری که هزینه های اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی کمتری دارند برای مدیریت آب استفاده می کنند. با نگاهی به بحران دریاچه ارومیه و دلایل اصلی آن (احداث سدهای زیاد و بدون توجیه) می توان به این جمع بندی رسید که احداث سد چایلی یک فاجعه بزرگ در منطقه
خواهد شد و آیندگان ما را نخواهند بخشید چرا که علی رغم داشتن تجربه تلخ دریاچه ارومیه باز هم بخواهیم اشتباه دیگری را مرتکب شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا