گوناگون

نگاه شما: در خانه ریاضیات اصفهان چه خبر است؟

رامین اسلامی در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان همواره شعاری بوده است که دولتمردان این کشور چه در زمان انتخابات شورای شهر و مجلس و ریاست جمهوری و چه در هر تریبونی که مخاطبی عام داشته است بارها تکرار نموده اند ولی دریغ از ذره ای عمل به هر آنچه که در این باب می گویند.

به راستی آیا در کشوری که به گفته ی وزیر علوم آن، سالانه 150 هزار نفر نخبه ی علمی و اقتصادی و… به دیگر کشورهایتوسعه یافته مهاجرت می نمایند و به اصطلاح پدیده ی فرار مغزها را شکل می دهند، امیدی به توسعه علمی، اقتصادی، سیاسی و.. می توانداشت؟

دوست دارم جواب سوال بالا را پس از خواندن اتفاقی که برای فرزندم در چند روز اخیر پیش آمده است بدهید.

در چند سال اخیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری اصفهان اقدام به تأسیس مرکزی به نام خانه ریاضیات شهر اصفهان نموده است و هدف از تشکیل این خانه ترویج و توسعه علم ریاضی و نیز شناسایی نخبگان شهر در زمینه ریاضیات بوده است و بر اساس چنین مشیی هر ساله اقدام به برگزاری آزمونی به نام تورنمنت شهرها در دو مرحله می نماید که پس از برگزاری آزمون،افراد برتر را جهت شرکت در مسابقه تورنمنت شهرهای جهان به کشور روسیه اعزام می نماید.

فرزند اینجانب اولین بار در سال 1391 در این آزمون شرکت نمودند که با کمال ناباوری، ایشان در مرحله اول این آزمون قبول نگردیدند. با توجه به سابقه ی ایشان در زمینه ی ریاضیات که شامل چندین رتبه و مدال طلا در آزمون های مختلف در سطح ملی بوده است. این امر شوک بزرگی برای من و خانواده ام وارد نمود. بنابراین با پیگیریهای بسیار و درخواست نمودن برگه ی پاسخنامه ایشان از خانه ریاضیات شهر اصفهان متوجه گردیدم که برگه ی پاسخنامه ایشان توسط دبیر تصحیح کننده تصحیح نگردیده است که پس از تصحیح پاسخنامه نیز نه تنها فرزندم جزء برترین ها شدند بلکه در مرحله ی دوم این آزمون نیز توانستند دیپلم افتخار شرکت در این آزمون را کسب نمایند.

و اما ماجرا از آنجا تأمل برانگیز گردید که فرزندام مجددا در سال 1392 در این آزمون شرکت نمودند و در هر دو مرحله با رتبه ای بالا قبول گردیدند ولی در هنگام اعلام اسامی گروه¬ها جهت اعزام به کشور روسیه این بار نیز نام ایشان اعلام نگردید و گروهی دیگر با فاصله ی امتیازی بسیار زیاد جهت اعزام معرفی گردیدند و این بار نیز شوکی دیگر به من و خانواده ام وارد گردید. بنابراین بازهم پیگیری نموده و برگه ی پاسخنامه را از مسئولین خانه ریاضیات مطالبه نمودم.در این بین متوجه گردیدم به یکی از سوالات هندسه نمره ی صفر داده شده است. پس از اعتراض اینجانب و بررسی های به عمل آمده مشخص گردید سوال مذکور به درستی و با ابتکار عملی بسیار زیبا حل شده است ولی متأسفانه تصحیح کنندگان خانه ریاضیات از درک نحوه ی حل ایشان عاجز بوده اند و نکته مهم این ماجرا این بوده است که نمره فرزند بنده حتی بدون احتساب چهار امتیاز نمره سوال هندسه نیز فاصله ای معنادار با افراد معرفی شده داشته است.

حال باید این سوال را از شهردار محترم اصفهان پرسید که در خانه ی ریاضیات شهر اصفهان چه خبر است؟ آیا مگر نه این که هدف از تشکیل مرکز مذکور که با بودجه ی شهرداری اصفهان اداره می گردد و هزینه های بسیاری را بر دوش شهروندان این شهر تحمیل می نماید کشف و پرورش استعدادهای برتر ریاضیات شهر اصفهان بوده است؟ آیا جناب آقای شهردار اصفهان قبول می نمایند یک گروه ضعیف با هزینه ی بیت المال به کشور روسیه فرستاده شوند؟ آیا هیچ گونه نظارتی بر اعمال باند موجود در این خانه که ظاهرا دارای حکمی حکومتی می باشند و به جای پاسخ گویی و شفافیت استعدادهای ریاضی این شهر را به سخره گرفته اند وجود دارد؟

ایشان در جواب درخواست اینجانب جهت اعزام فرزندم، متوسل به تئوری ها و نظریات نخ نما شده ی دایی جان ناپلئونی گردیده و توپ را به زمین کشور روسیه پرتاب نموده و می فرمایند: مقصر اصلی کشور روسیه است که تیم های برتر از نظر ما را انتخاب نکرده است و ما هیچ گونه دخل و تصرفی در انتخاب تیم ها نداشته ایم.

سوال اینجاست که پس شما چه کاره اید و برای چه مسابقه مذکور را برگزار می نمایید؟ و مگر می شود مثلا در مسابقات جام جهانی تیم برنده را مستحق دریافت جام ندانند و تیم آخر جدول رقابت ها را به دلیل دفاع زیبایش مستحق بدانند؟ این چه سفسطه ای است و چرا به ضعف سیستم خود اذعان نمی فرمایید و در صدد احقاق حق بر نمی آیید؟

این چه نوع از تکریم ارباب رجوع است که رئیس خانه ی مذکور که در کسوت استاد دانشگاه نیز می باشد در مقابل چنین استدلال های منطقی با حالتی پرخاشگرانه می فرمایند: به هر جایی که دوست دارید بروید و شکایت کنید و ببینید آیا کاری از پیش خواهید برد.

آری استاد گرانسنگ، شما هم خوب فهمیدید که هزینه های مبادله در کشور ما بسیار گران است و برای پیگیری نمودن چنین ماجراهایی باید روزها و ساعت ها از وقت و کار و زندگی خود گزاشت و گذشت.

لیکن هیهات از توسعه ی شهری که مزین به پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد ولی در یکی از مراکز آن که نام علمریاضیات را یدک می کشد این چنین تبانی ها و رانت هایی وجود داشته باشد.

این سرزمین هرگز توسعه نخواهد یافت مگر به این که حرمت نخبگان خود را حفظ کرده و ایشان را ارج نهد.

به عنوان حسن ختام این متن بی مناسبت نیست که بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار اساتید دانشگاه ها که بسیار راه¬گشا و قابل تأمل است فصل الخطاب و طریق روشن برای تمامی مسئولین به خصوص شهردار محترم و خانه ریاضیات اصفهان و … قرار گیرد. ایشان در فرازهایی از بیانات خود در مورد فرار مغزها و نقش مسئولین دولتی و دانشگاهی در این امر اینچنین می فرمایند:

((ما البتّه در گذشته، در یک دورانى، نمونه‌هاى نامطلوبى در دانشگاه داشتیم. کسانى را در یک دانشگاه معتبر کشور داشتیم که جوانهاى نخبه را تشویق میکردند به ترک کشور! اینکه مکرّر میگویند فرار مغزها، فرار مغزها؛ آدمهایى داشتیم که دانشجوى نخبه را جستجو میکردند، پیدا میکردند، تشویق میکردند به اینکه کشور را ترک کنند و بروند؛ در یک دورانى این را داشتیم؛ و در یک دورانى دیدیم این را و گذراندیم این دوران را که در داخل وزارت کسانى بودند که در مقابل حرکت علمى و پیشرفت علمى مانع‌تراشى میکردند؛ [البتّه‌] ممکن است با دلایلى از نظر خودشان موجّه، امّا واقعیّت همین بود که مانع‌تراشى بود. اینها نباید تکرار بشود؛ دانشگاه در اختیار کسانى قرار نگیرد که پیشرفت علمى را به هیچ مى‌انگارند؛ به آن اهمّیّت نمیدهند؛ دانشگاه در اختیار کسانى قرار بگیرد که عاشق پیشرفت علمى کشورند؛ اهمّیّت این مسئله را براى سرنوشت این ملّت و براى سرنوشت این کشور درک میکنند. این عرض اصلى ما است؛ مخاطب این مسئله، هم مسئولین دولتى هستند، هم مسئولین دانشگاه‌ها هستند، هم خود شما اساتید هستید؛ دانشگاه حرکتى را شروع کرده، نگذارید این حرکت متوقّف بشود؛ این حرکت بایست ادامه پیدا کند و باید مضاعف بشود))

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا