گوناگون

هرمزگان روي گسل هاي متعددي قرار دارد/ پايگاه امداد و نجات هوايي در هرمزگان راه اندازي مي شود

به گزارش خبرنگار مهر، ارسلان بهاري بعد از ظهر چهارشنبه در نشستي خبري كه به مناسبت هفته كاهش اثرات بلاياي طبيعي برگزار شد، اظهار داشت: هرمزگان جزء سه استان اول كشور در زمينه زلزله است و قرار گرفتن اين منطقه بر روي گسل هاي متعدد موجب شده تا آمار بالايي در زلزله داشته باشيم.

وي اضافه كرد: گسلي مهمي كه موجب ايجاد زلزله ايلام و بيش از 750 پس لرزه آن شد به رشته كوه هاي زاگراس رسيده و به استان هرمزگان ختم مي شود.

مديركل مديريت بحران استانداري هرمزگان گفت: سراسر هرمزگان بر روي گسل هاي متعددي قرار گرفته و در خطر لرزه پذيري بالايي قرار دارد كه مي طلبد فوايد بيمه منازل و اراضي كشاورزي در برابر بلايايي همچون زلزله، سيل و آتش سوزي اطلاع رساني شود.

وي گفت: به علت دارا بودن خاك نرم و گنبدهاي نمكي تعداد زلزله ها در غرب استان زياد است ولي شدت ريشتر آنها خيلي بالا نمي رود اما بالعكس در شرق استان تعداد زلزله ها بسيار كمتر است ولي اگر حادث شود معمولا شدت آن بالا خواهد بود و خطر بيشتري دارد.

مديركل مديريت بحران استانداري هرمزگان به گسل موجود در درياي حوزه شرق هرمزگان اشاره كرد و بيان داشت: اين گسل از دريا و اطراف شهرستان ميناب شروع شده و به جاسك ، چابهار و سيستان و بلوچستان مي رسد و در انتها به يكي از بنادر در كشور پاكستان ختم مي شود كه در صورت فعال شدن اين گسل احتمال سونامي وجود دارد.

بهاري تاكيد كرد: بلاياي طبيعي كه هرمزگان در معرض آن قرار دارد اين ضرورت را ايجاد مي كند كه مردم با در نظر گرفتن احتمالات هر چند پايين به سمت بيمه منازل و باغات و كشاورزي خود بروند و با پرداخت يك هزينه بسيار كم در زمان چنين حوادثي با مشكل مواجه نشوند.

وي خاطر نشان كرد: در بسياري از موارد وقتي با مردم خسارت ديده در حوادثي مانند سيل و زلزله صحبت مي كنيم قريب به اتفاق آنها از فوايد بيمه مطلع نيستند و نشان ميدهد كه آنگونه كه بايد اطلاع رساني و فرهنگ سازي در اين رابطه صورت نگرفته است.

وي يادآور شد: اداره كل مديريت بحران استانداري هرمزگان بر اساس چهار محور اصلي امورات را دنبال مي كند كه پيشگيري اولويت اول و آمادگي ، مقابله و بازسازي در اولويت هاي بعدي هستند و بيمه يكي از بهترين راه ها براي پيشگيري از خسارت هاي كمرشكن مالي در برابر بلاياي طبيعي است.

اين مقام مسئول در خصوص برنامه هاي مديريت بحران در هفته بلاياي طبيعي نيز ابراز داشت: افتتاح مركز پيشگيري مديريت بحران شهري و مركز پشتيباني مديريت بحران در شهرك پيامبر اعظم و همچنين برنامه هاي فرهنگي از قبيل مسابقات و برنامه هاي اطلاع رساني و تبليغاتي از اهم برنامه هاي اين اداره كل در هفته بلاياي طبيعي است.

بهاري ادامه داد: مركز پيشگيري مديريت بحران شهري براي اولين بار در شهرداري راه اندازي مي شود تا به نحو بهتري بتوانيم از وقوع بحران هاي شهري پيشگيري كنيم و مركز پشتيباني مديريت بحران در شهرك پيامبر اعظم نيز يك سازه بسيار مقاوم ، ايمن و استاندارد است كه داراي امكانات لازم در شرايط بحراني است و در شرايط عادي به عنوان فضاي فرهنگي ورزشي استفاده شده و در شرايط بحران به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرا مي گيرد.

مديركل مديريت بحران استانداري هرمزگان در ادامه بيان داشت: اعتبار راه اندازي پايگاه امداد و نجات هوايي در استان هرمزگان نيز مصوب شده و عمليات اجرايي احداث اين پايگاه نيز به زودي آغاز خواهد شد.

شايان ذكر است هفته بلاياي طبيعي از شنبه 19 مهر ماه آغاز و تا پايان هفته ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا