گوناگون

هنرمندان همچنان گرفتار صفحه های جعلی!


مجله اینترنتی برترین ها

روزنامه هفت

صبح: چند روز پیش بود که خبر انصراف حقیقی از فیس بوک حسابی خبرساز شد و از قول این دروازه بان در صفحه منسوب به او در فیس بوک عنوان شد که به دلیل مزاحمت های کاربران از این شبکه مجازی کنار می کشد؛ اظهارنظری که موجب تعجب خیلی ها شد و با شناختی که از علیرضا حقیقی داشتند مطرح شدن چنین صحبت هایی از جانب او را دور از ذهن می دانستند.

بسیاری از کاربران دست به کار شدند و با جستجوهای خود به این نکته پی بردند که آن صفحه فیس بوک از اساس جعلی بوده و هیچگونه رابطه ای با علیرضا حقیقی ندارد. نکته جالب تر آن است که این صفحه، آنچنان پرطرفدار شده و در سایت های مختلف خبری به آن استناد شده بود که حتی جزو صفحه های مورد تایید فیس بوک نیز قرار گرفته بود! اتفاقی که پیش از آن نیز برای چند تن از هنرمندان کشور مانند لیلا حاتمی در کوران حاشیه های جشنواره کن نیز رخ داده بود و حالا ستاره های کشور با یک پدیده جدید مواجه هستند.

این ستاره ها از یک طرف تصمیم گرفته اند که از لایه های محافظه کاری بیرون بیایند و مانند ستاره های مشهور دنیا لحظه های خود را با کاربران سهیم کنند و ارتباط نزدیکتری با آنها داشته باشند و از طرف دیگر با انبوهی از صفحات جعلی روبرو هستند که در برخی مواقع خبرهای کاملا اشتباهی را نسبت به آنها مطرح می کنند. این اتفاقات زمانی خطرناکتر می شود که به دلیل فیلتر بودن برخی از این شبکه های اجتماعی عملا راهی برای پیگیری حقوقی هنرمندان و ورزشکاران وجود ندارد. احتمالا شما هم با خواندن نام برخی صفحه های جعلی که در گزارش به آن اشاره شده به هراس خواهید افتاد!

قصه از کجا شروع شد؟

ماجراهای صفحه های جعلی منسوب به هنرمندان و ورزشکاران سر درازی دارد و تقریبا با پیدایش سایت هایی مانند اورکات و یاهو 360 قدمت یکسانی دارد.در آن زمان ها البته کاربران هیچکدام از این صفحه ها را جدی نمی گرفتند و تقریبا مطمئن بودند که ستاره های کشور در این صفحات عضو نخواهند شد.

با پیدایش پدیده فیس بوک و افزایش روز افزون پیج های فیس بوکی آرام آرام سر و کله صفحه های رسمی هنرمندان پیدا شد. صفحه هایی که در ابتدا با عنوان صفحه های رسمی طرفداران چهره های مشهور مختلف کار خود را آغاز کردند و هنرمندان بر کار آنها نظارت می کردند.

این اتفاق کم کم رنگ و بوی شخصی تری نیز به خود گرفت و بسیاری از چهره های مشهور شخصا اقدام به تاسیس و مدیریت صفحه های خود کردند، اقدامی که در شبکه اجتماعی اینستاگرام به اوج خود رسید و بسیاری ستاره ها تصمیم گرفتند ارتباط نزدیکی با طرفداران خود داشته باشند. از آن زمان همواره صفحه های جعلی نیز از آب گل آلود ماهی می گرفتند که علیرضا حقیقی و لیلا حاتمی آخرین نمونه قربانیان آن هستند.

یک دروازه بان، یک شایعه

پس از شکست ایران در برابر بوسنی صفحه جعلی منتسب به علیرضا حقیقی نوشت: «یکمی باهاتون حرف دارم! اول: ما همه تلاشمون رو کردیم ولی نشد! دوم: مرسی از اونایی که ما رو حمایت کردند، واقعا دمشون گرم. سوم: الان اینجا 4 صبح، از بَسکی کامنت های فحش خوندم هنوز خوابم نبرده! واسه همین موضوع دیگه تصمیم گرفتم فیس بوک نیام و این پیج رو به یکی از هوادارانم (دوست صمیمی) خواهم داد و از این به بعد به جز یک پروفایل شخصی هیچ پیجی در فیس بوک ندارم… مرسی از فحش هایی که به پدر و مادر بی گناهم دادین…»

پس از منتشر شدن نوشته فیس بوکی خیلی ها نسبت به صحت این صفحه مشکوک شدند و محتوای کم ارزش و گاه نامربوط و رفتارهای غریب در این پیج شک ها را دو چندان کرد. با پیگیری یکی از صفحات فیس بوکی مشخص شد این صفحه با وجود آن که از فیس بوک تایید هم گرفته اما جعلی است.

علیرضا حقیقی در پاسخ سوال های مطرح شده گفت: «… از این ناراحتم که یه عده آدم فرصت طلب پیج درست می کنن و جای من حرف می زنن.. تنها صفحه فیس بوکم 716.ali.reza و اینستاگرامم «alirezahaghighiofficialpage» است.» نکته جالب تر آن است که آن صفحه جعلی مدتی بعد همه پست های ادعایی از جانب علیرضا حقیقی را پاک کرد و مدعی شد که فقط هوادار او است!

تکذیب لیلا حاتمی

صفه منتسب به لیلا حاتمی از دیگر صفحه های حاشیه ساز در فیس بوک بود که با طرفداران زیادی به فعالیت می پرداخت اما پس از انتشار یک سلسله مطالب روی صفحه لیلا حاتمی که همزمان با درگذشت عسل بدیعی آغاز شد، او این صفحه را غیرقانونی خواند و از عدم حضورش در شبکه اجتماعی خبر داد. با این وجود خیلی ها از این تکذیبیه بی خبر بودند و هنوز در این صفحه عضو می شدند تا اینکه حاشیه های جشنواره کن آغاز شد.

پس از به وجود آمدن برخی حاشیه ها مطالبی از قول لیلا حاتمی در این صفحه منتشر می شد که به نظر نمی آمد آنها را لیلا حاتمی نقل کرده باشد. پس از آن بود که لیلا حاتمی اعلام کرد: «بارها گفته ام و بار دیگر تاکید می کنم هیچ صفحه ای در فضای مجازی به ویژه فیس بوک ندارم و صفحاتی که به نام من مطلب می نویسند ارتباطی با من ندارند.»

همه صفحه های جعلی

اتفاقات اخیر بسیاری از کاربران و صفحه های شبکه های اجتماعی را کنجکاو کرد تا اطلاعات بیشتری از جزییات ماجرا کسب کنند. یکی از صفحات فیس بوک با جستجوهای خود نشان داد که تقریبا حدود 10 صفحه جعلی منسوب به چهره ها توسط مدیران یک سایت راه اندازی شده است.

لیلا حاتمی، نیکی کریمی، عزت الله انتظامی و شیلا خداداد و برخی چهره های سیاسی تعدادی از این افراد هستند که برایشان صفحات جعلی ساخته شده و آن صفحات به صورت میانگین بین 100 تا 370 هزار لایک کننده دارند.

صفحه لیلا حاتمی با بیشتر از 380 هزار لایک کننده بیشترین لایک را دارد و صفحه نیکی کریمی نیز نزدیک به 250 هزار لایک کننده دارد. نکته جالب آن است که به وجود آورندگان همه این صفحات جعلی به یک سایت تعلق دارند که عموما به انتشار اخبار نادرست اقدام می کنند. صفحات جعلی افراد مشهور نیز مطالب نادرست آن سایت را بازنشر می کردند که به این ترتیب سایت فوق با انبوهی از بازدیدکنندگان روبرو می شد.

اعتماد نکنید!

به نظر می رسد با توجه به حاشیه های به وجود آمده، وقت آن رسیده که بازیگران به طور رسمی اعلام کنند کدام یک از آنها در شبکه های اجتماعی، اکانت واقعی دارند و کدام صفحات ایجاد شده متعلق به آنها نیست. از طرف دیگر بازدیدکنندگان این صفحات نیز با کمی دقت و هوشیاری می توانند صفحات جعلی را شناسایی کنند و نباید قبل از مطمئن شدن نسبت به صحت آنها به صفحه های چهره های افراد مشهور اعتماد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا