Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

نگاهی هواپیمای مافوق صوت AS2 با سرعت ۱.۳ ماخ + عکس

رقابت برای تولید اولین هواپیمای مسافربری مافوق صوت بیش از ۵۰ سال است که ادامه دارد. کمپانی هواپیماسازی آمریکایی Aerion که قول داده هواپیمای مافوق صوت AS2 ساخت این کمپانی مسیر نیویورک تا لندن را تنها در ۴.۵ ساعت پرواز کند، در حال ساخت یک دفتر مرکزی جهانی بزرگ و جدید در فلوریداست و قصد دارد هواپیمای مافوق صوت خود را از سال ۲۰۲۳ وارد تولید انبوه کند. این ی کگام بزرگ برای کمپانی به شمار می آید که از ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه ای که تاکنون جذب کرده برای ساخت یک دفتر بزرگ در کنار فرودگاه بین المللی اورلاندو ملبورن استفاده کرده است.

این دفتر مرکزی و مرکز تحقیقاتی جدید دستکم ۶۷۵ شغل با درآمد بالا در این منطقه تا سال ۲۰۲۶ ایجاد خواهد کرد. جت تجاری AS2 که بین ۸ تا ۱۲ مسافر را در خود جای می دهد با سرعت ۱.۴ ماخ (بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت) پرواز کرده و این بدان معناست که می تواند سه و نیم ساعت از طول پرواز استاندارد از نیویورک تا کیپ تاون را کاهش داده و ۴ ساعت از پرواز بین فرودگاه جان اف کندی و سنگاپور و همچنین فرودگاه جان اف کندی تا سیدنی را کم کند.

آخرین هواپیمای مافوق صوت مسافربری که در آسمان ها دیده شد هواپیمای کنکورد (Concorde) بود که حدود ۱۷ سال پیش بازنشسته شد. این هواپیمای مافوق صوت اگر چه یک شاهکار مهندسی به شمار می آمد اما هزینه های بالایی داشته و تاثیرات منفی زیادی بر محیط داشت.

تام وایس، مدیرعامل و رییس کمپانی Aerion Corporation در مصاحبه با سی ان ان در سال گذشته گفته بود: «کنکورد یک شاهکار در زمینه ماشین آلات بود، یک آزمایش تازه، اما تاثیرات منفی زیادی بر محیط زیست داشته، سروصدای زیادی تولید کرده و بسیار پرهزینه بود. چیزی که ما می خواهیم انجام دهیم بسیار متفاوت است».

کمپانی Aerion همین حالا نیز سفارش هایی برای هواپیمای مافوق صوت جدید خود در داخل و خارج از کشور به ارزش ۶.۵ میلیارد دلار دریافت کرده است تا در طی ۱۰ سال ابتدایی تولید انبوه، بیش از ۳۰۰ فروند از این هواپیما را به دست مشتریان خود برساند. اولین پرواز AS2 تا سال ۲۰۲۴ به تعویق افتاده و کمپانی سازنده قصد دارد این هواپیمای مافوق صوت جدید را سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه نماید.

قیمت این هواپیما ۱۲۰ میلیون دلار بوده و سازنده بر این باور است که این قیمتی است که خریداران مشتاق به پرداخت آن خواهند بود زیرا موضوع زمان و وقت از اهمیت زیادی برای آن ها برخوردار است. همکاران Aerion در پروژه AS2 در حال توسعه موتورهای خاص و کابین خلبان متفاوتی هستند. وایس در این باره می گوید: «ما باید هواپیمایی را طراحی می کردیم که با سوزاندن کمترین مقدار سوخت ممکن بسیار کارآمد بوده و به همین دلیل ۱۰ سال را صرف فکر کردن به آیرودینامیک پیشرفته و موتورهای دارای سوخت بهینه کردیم. به طور ویژه در طراحی خود به سروصدا و دود تولید شده فکر کرده ایم».

یکی از چیزهایی که هواپیمای مافوق صوت ساخت این کمپانی ندارد و البته کنکورد داشت، پس سوزها هستند، سیستمی که در آن سوخت به سمت اگزوز موتور پاشیده شده و سوزانده می شود تا در حین بلند شدن یا سرعت گرفتن، شتاب هواپیما افزایش یابد.

همچنین سازندگان تایید کرده اند که این هواپیمای مافوق صوت جدید به اندازه هواپیماهای مسافربری دیگر بی صدا خواهد بود. این هواپیما با داشتن قابلیتی موسوم به boomless cruise می تواند با سرعت مافوق صوت و بدون ایجاد صدای شکستن دیوار صوتی و شنیده شدن آن در روی زمین به مسیر خود ادامه دهد و سروصدای ناشی از این موضوع به سمت جو منعکس می شود.

یکی از رقیبان کمپانی Aerion در زمینه ساخت هواپیمای مافوق صوت مسافربری، کمپانی Boom مستقر در دنور است که در سال ۲۰۲۰ با رونمایی از نسخه اولیه XB1 به عنوان اولین هواپیمای مافوق صوت توسعه یافته مستقل تاریخ ساز شد. این نمونه ۷۱ فوتی که Baby Boom نام دارد یک سوم ابعاد واقعی جت تجاری مافوق صوت Overture است، هواپیمایی که حداکثر سرعت آن به ۲.۲ ماخ می رسد و می تواند مسیر لندن تا نیویورک را در ۳ ساعت و نیم طی کند.

باهم در میهن پست تصاویری از هواپیمای مافوق صوت AS2 را تماشا خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا