Mihanpostاجتماعیپیشنهاد سردبیر

وضعیت قرمز این روزهای تالاب بندر انزلی + عکس

به گزارش میهن پست –  تالاب انزلی یا مرداب انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار در شمال ایران، واقع در استان گیلان قرار دارد.

مرداب انزلی از جالب‌ترین و بزرگترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند.

تالاب انزلی به دلیل موقعیت جغرافیایی از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست.

تالاب انزلی از نوع تالابهای ساحلی “Coastal Wetland” بوده و بوسیله یک کانال کشتیرانی که از طریق دو موج شکن واقع در تاسیسات بندرگاه انزلی حمایت و به دریای خزر متصل میباشد.

تالاب زیبای ساحلی بندر انزلی
تالاب زیبای ساحلی بندر انزلی

حوزه آبریز تالاب دارای مساحتی حدود ۳۷۴ هزار هکتار است. تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالابهای بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید “کنوانسیون رامسر، سال ۱۹۷۵” و همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان این تالاب را بعنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده است.

تالاب انزلی جزء تالاب های طبیعی و آب شیرین کشور بوده و دارای ۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی است که پس از آبیاری مزارع و شالیزارها به همراه جریان های سطحی حوزه آبریز تالاب به آن وارد می شوند. حداکثر عمق آب تالاب در بهار و در نواحی غربی تالاب به ۵/۲ متر می رسد که بدلیل نوسان های سطح آب دریای خزر، این مقدار متغیر است .

اما متاسفانه این روزها خبرهای خوبی در مورد این تالاب و زیستگاه حیات وحش شمال کشور به گوش نمی رسد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان به ایسنا می گوید: کاهش ۸ متری عمق تالاب انزلی در برخی از نقاط نگران کننده است.

تالاب زیبای ساحلی بندر انزلی
تالاب زیبای ساحلی بندر انزلی

محمدرضا برجی توضیح داده که تالاب انزلی یکی از مهمترین اکوسیستم‌های طبیعی گیلان است که به دلیل افزایش ورود آلودگی‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی به ۱۱ رودخانه گیلان که نهایتا به تالاب می‌رسند هم اکنون در لیست سیاه کنوانسیون رامسر قرار دارد.

وی با بیان اینکه احیای این فاز با همکاری جایکا از سال ۸۹ آغاز شد و مطالعات اولیه و فاز نخست به مرحله اجرا درآمد، اضافه کرد: نتایج این همکاری‌ها، مطلوب بود اما اگر مطالعات واقعی‌تری انجام می‌شد، هم اکنون نتایج مطلوب‌تری نصیب استان می‌شد. به همین دلیل هم اکنون مطالعات فاز اول مورد بازنگری قرار گرفته است.

برجی با بیان اینکه فاز دوم پروژه جایکا که از سال جاری آغاز شده در مدت پنج سال باید به اتمام برسد، ادامه داد: امسال ۱۰ میلیارد تومان برای انجام فاز دوم پروژه بین‌المللی جایکا تخصیص داده شده است و با توجه به اولویت‌ها، احیای تالاب اجرایی می‌شود.

تالاب زیبای ساحلی بندر انزلی
تالاب زیبای ساحلی بندر انزلی

مدیرکل محیط زیست گیلان تاکید کرد: برای کاهش روند تخریب تالاب باید نگاه همه جانبه نسبت به احیای تالاب با درنظر گرفتن منافع حاشیه‌نشینان و ذینفعان داشته باشیم.

وی ادامه داد: ورود آلودگی‌های گوهررود و زرجوب و همچنین شیرابه‌های جایگاه دفن زباله سراوان از جمله آلاینده‌های زیست محیطی تالاب انزلی است. ما برنامه داریم تا بخشی از اعتبار تالاب انزلی را به احیای این رودخانه‌ها اختصاص دهیم و لازم است دستگاه‌هایی که در این خصوص مسئول هستند در جهت نجات این رودخانه ها تلاش کنند زیرا افزایش آلودگی این رودخانه‌ها سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

برجی افزود: اگر ما امروز برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی گیلان اقدام کنیم باز هم دیر است زیرا غول آلودگی در رودخانه‌های گوهررود و زرجوب می‌دود و حرکات برای کاهش ورود این آلودگی‌ها لاک پشتی است.

تالاب زیبای ساحلی بندر انزلی
تالاب زیبای ساحلی بندر انزلی

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از تخریب روز افزون تالاب انزلی که در برخی از نقاط آن شاهد کاهش عمق ۸ متری هستیم از همین امروز باید بپا خیزیم زیرا با افزایش آلاینده‌ها هر روز با گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در تهدید انقراض مواجه می‌شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا