گوناگون

وضعیت دارایی اعضای شورای شهر مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری مهر ، ولی‌الله شجاع‌پوریان در ادامه هفتادونهمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: به یقین، از اساسی‌ترین شاخصه‌های پایداری و مشروعیت هر نظام سیاسی، برخورداری از اعتماد عمومی و پشتوانه مردمی است، طبعاً هر حکومتی به میزانی که بتواند این سرمایه را ایجاد و از آن پاسداری کند، به همان اندازه به عزت، محبوبیت و ماندگاری خویش کمک رسانده است.

وی تصریح کرد: سودمندانه باید بگویم از آفاتی که در سال‌های پس از انقلاب، به سرمایه اعتماد ملی لطمات فراوان و درخور توجهی وارد کرده، پدیده شوم و بنیان‌سوز مفاسد مالی و اقتصادی، به ویژه در میان برخی صاحب‌منصبان و نزدیکان آنان است که هرازگاهی فضای عمومی کشور و اذهان مردم فخیم و فهیم کشورمان را متألم و متأثر می‌سازد.

عضو و معاون اداری و اجرایی شورای شهر تهران گفت: فاضل خدادادها، جزایری‌ها، مه‌آفریدها و به تازگی بابک زنجانی بهترین نشانه‌هایی هستند که لزوم واکاوی دقیق شکل‌گیری ایده و مبارزه جدی و علمی آن را صدچندان می‌کند. اینکه چرا به رغم نهیب‌های مکرر رهبری انقلاب و تشکیل ستادهای عریض و طویل مبارزه با مفاسد اقتصادی و کوشش‌های نهادهای امنیتی، نظارتی و قضایی در این عرصه ناکام بوده‌ایم.

شجاع‌پوریان اظهار داشت: شوراهای اسلامی دوره چهارم در سراسر کشور می‌تواند با ارائه راهکارها و تنظیم برنامه‌های کارآمد و تدوین آیین‌نامه‌های هدفمند و اصلاح روندها و همچنین با استفاده از تجارب گذشته، در پایش و پالایش آنها در پیشگیری از تحقق فساد در شهرداری‌ها و نیز محو بسترهای ایجاد و استمرار این پدیده نامطلوب که با فرهنگ پیراسته مردمان این کشور سنخیتی ندارد، گام‌های اساسی و ماندگار بردارند.

وی ادامه داد: تردید نباید کرد که از مهمترین عوامل خشکانیدن ریشه‌ها و بسترهای فساد مالی، نظارت مستقیم، پیوسته، هوشمند، علمی، همه‌جانبه و جدی است و باید ضعف‌ها و نقایص نظارت‌های سنتی و متکی به افراد را شناسایی و برای رفع آنها چاره‌اندیشی کرد و بسترهای فساد را از سرچشمه بست و البته از تجربه موفق کشورهای دنیا در مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز بهره برد.

عضو شورای شهر تهران بیان داشت: شفاف بودن فرایندها و نظامات مالی و اقتصادی، چگونگی تأمین درآمدها، نظارت بر قراردادها و معاملات، نحوه برگزاری مناقصه‌ها و مزایده‌ها و گردش سرمایه و نحوه هزینه کردن آن نیز از راهکارهای مهم و درخور توجه در مواجهه با بروز و گسترش فساد مالی است. البته شفاف‌سازی جز در فضایی روشن در پناه روابط و مناسبات مدیریتی، شفاف و پاسخگو، امکان‌پذیر نیست. پنهان‌کاری، کتمان اطلاعات، وجود قراردادها و معاملات سایه‌ای و خارج از تشریفات قانونی می‌تواند از مهمترین عوامل بسترساز فساد و خلافکاری باشد.

شجاع‌پوریان در ادامه با اشاره به طرح رسیدگی به دارایی مسئولان گفت: این طرح هم‌اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است و اخیراً کلیات آن نیز به تصویب رسیده و پیشنهاد می‌شود با توجه به حساسیت مسئولیت اعضای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، اعضای شوراها نیز مشمول این طرح شده و وضعیت دارایی آنها نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

شجاع‌پوریان تأکید کرد: این امر اگرچه دایره اشخاص مشمول طرح را گسترش می‌دهد اما به توسعه رفتار مسئولانه، شفاف و مطابق با اصول و موازین قانونی و شرعی و نیز جلوگیری از سوءاستفاده‌های محتمل از اختیارات در شوراهای اسلامی شهرهای مشمول کمک شایان توجهی می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا