گوناگون

وقتي پيشگيري اولويت ندارد!

سلامت نیوز: متأسفانه با وجود توصيه هاي مکرر جامعه‌شناسان، به نظر مي رسد عده اي از نهادهاي اجرايي کشور در عرصه مسائل اجتماعي هنوز به اهميت پيشگيري اعتقادي ندارند و مسلماً تا زماني که اين ديدگاه تغييري نکند آمار طلاق و ازدواج همين خواهد بود. چه خوب بود مسئولان به اين سوال پاسخ مي دادند که؛ مشاوره قبل از طلاق اولويت دارد يا پيش از ازدواج؟

چند روز قبل رسانه ها به نقل از رئيس مرکز توسعه، پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي کشور اعلام کردند؛ تمام متقاضيان طلاق که به دادگاه ها مراجعه مي کنند حتماً بايد دوره هاي مشاوره را بگذرانند و از سازمان بهزيستي نامه بگيرند.

البته وي بيان کرده است که اين طرح براي اجرايي شدن بايد از سوي قوه قضاييه ابلاغ شود تا به اين شکل 1200 مرکز مشاوره طلاق دولتي و غيردولتي که اکنون آماده ارائه خدمات هستند، بتوانند به زوج هايي که کارشان به جدايي رسيده، مشاوره بدهند.

اين مقام مسئول در اين راستا افزوده است: با اشاره به سياست هاي ابلاغي جمعيت از سوي مقام معظم رهبري و با توجه به سير صعودي آمار طلاق و تجاربي که از قبل داشتيم به اين نتيجه رسيديم که ممکن است بتوانيم از طلاق هايي که به دلايل غيرمنطقي همچون مشاجره در حال وقوع است جلوگيري کنيم.اينکه چنين راهکاري چقدر مي تواند کارساز باشد و يا در عمل تا چه اندازه مي تواند مانع طلاق و فروپاشي نظام خانواده ها شود، موضوع مورد بحث اين نوشتار نيست. بلکه با خواندن اين خبر سؤالي به ذهن متبادر مي شود که چرا نبايد شرايط براي جوانان به شکلي تسهيل شود که آنها قبل از ازدواج بتوانند از خدمات چنين مراکزي استفاده کنند؟ زيرا مشاوره هاي قبل از طلاق شايد بتواند زندگي تعداد کمي از زوج ها را نجات دهد، اما نکته اينجاست که نبايد گذاشت به دليل مشکلاتي نظير؛ در دسترس نبودن، قيمت بالا و يا بي کيفيت بودن مشاوره هاي قبل از ازدواج، پاي زوج هاي جوان به دادگاه هاي خانواده باز شود، چون اکنون در برخي شهرها چنين مراکزي وجود ندارد يا در مراکز خصوصي قيمت يک ساعت مشاوره بسيار بالاست و بسياري از خانواده ها ازخدمات مراکز دولتي هم به دليل کيفيت پايين دلسرد شده اند.

آنچه مسلم است متأسفانه با وجود رشد آگاهي هاي عمومي، امروزه بسياري از جوان ها قبل از تشکيل خانواده درک درستي از ازدواج و زندگي کردن زير يک سقف به دست نمي آورند و نمي توانند برنامه اي منسجم براي آينده زندگي مشترکشان ارائه کنند، به همين دليل بر اساس آمارهاي نهادهاي ذي ربط، اکنون بالغ بر 30 درصد ازدواج ها در کلان شهرها و 20 درصد در ميانگين کشوري ظرف مدت کمتر از چهارسال به طلاق مي انجامد. در اين ميان نکته قابل تأمل آن است که بسياري از همين گروه جوان ها به ضرورت کسب آمادگي و آگاهي هاي مشاوره اي براي تشکيل خانواده اعتقادي ندارند و يا گمان مي کنند از مهارت لازم براي اداره يک زندگي برخوردار هستند.بحث تحت پوشش بيمه قرار گرفتن خدمات مشاوره اي قبل از ازدواج به نسبت مشاوره قبل از طلاق از سابقه بسيار بيشتري برخوردار و از مدت ها قبل در نظام اجتماعي کشور مطرح شده است که متأسفانه به دليل جابه جايي مديران و يا نداشتن اولويت موضوعي به فراموشي سپرده شده است. مديران زيادي طي سال هاي اخير با داعيه حل و فصل مشکلات جوان‌ها مناصب کليدي داشته اند ولي همچنان قدم مؤثري در اين راه برداشته نشده است.

متأسفانه با وجود توصيه هاي مکرر جامعه‌شناسان، به نظر مي رسد عده اي از نهادهاي اجرايي کشور در عرصه مسائل اجتماعي هنوز به اهميت پيشگيري اعتقادي ندارند و مسلماً تا زماني که اين ديدگاه تغييري نکند آمار طلاق و ازدواج همين خواهد بود. چه خوب بود مسئولان به اين سوال پاسخ مي دادند که؛ مشاوره قبل از طلاق اولويت دارد يا پيش از ازدواج؟

منبع:روزنامه خراسان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا