گوناگون

پیشرفت تنها 50 درصدی پروژه بافت فرسوده اطراف حرم

جلسه مشترک کمیسیون عمران مجلس با شهرداری و شورای شهر مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی خراسان، در این جلسه که صبح امروز(پنج‌شنبه اول آبان‌ماه) در محل هتل ولایت مشهد برگزار شد، «حمید ضمیری»، شهردار منطقه ثامن طی سخنانی اظهار کرد: بافت پیرامون حرم مطهر سالانه 25 میلیون زائر است و از این جهت بسیار قابل توجه است چون همه‌ی این 25 میلیون نفر اگر در این منطقه سکنی نداشته باشند حداقل در آن تردد دارند.

وی با اشاره به تاریخچه‌ای از فعالیت‌های انجام شده در بافت فرسوده اطراف حرم از سال 1372 تاکنون خاطرنشان کرد: بیش از 13 هزار واحد مسکونی در این بافت وجود داشته است که باید بهسازی و نوسازی شوند.

ضمیری افزود: در سال 1387 طرح نهایی این پروژه قطعی شد و در نتیجه مساحت کل این بافت 366 هکتار و مساحت نهایی حرم مطهر نیز 42 هکتار مشخص شد.

شهردار منطقه ثامن گفت: برای اجرای این پروژه مداخلات مستقیم و غیرمستقیم داریم و از ویژگی‌های آن می‌توان به پیش‌بینی رینگ جمع‌بندی ترافیک و افزایش دسترسی به حرم مطهر از چهار به هشت دسترسی اشاره کرد.

ضمیری اظهار کرد: در افق اجرای این طرح 150 هزار تخت در بافت پیرامون وجود دارد و فضای سبز آن نیز از 2.5 به 67 هکتار می‌رسد.

وی تصریح کرد: اقداماتی که تاکنون در 22 سال در این بافت انجام شده 6200 میلیارد تومان هزینه برده است که 2000 میلیارد تومان آن توسط بافت خصوصی و 4200 میلیارد تومان آن توسط شهرداری انجام شده است.

شهردار منطقه ثامن خاطرنشان کرد: با توجه به گذشت 22 سال از آغاز این طرح امروز به پیشرفت 50 درصدی رسیده‌ایم و 50 درصد از طرح باقی‌مانده، شرایط نامناسبی دارد.

وی یادآور شد: ما برای برطرف کردن این معضل به 11هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که اگر فضای اقامتی را از این میزان کم کنیم به رقم 4000 میلیارد تومان می‌رسیم.

ضمیری تصریح کرد: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که ردیف اعتباری خاصی را برای این پروژه در بودجه سنواتی کل کشور در نظر بگیرند و برای تشویق بخش خصوصی نیز برای سرمایه‌گذاران در این منطقه معافیت مالیاتی را تصویب کنند.

یک‌سوم جمعیت مشهد حاشیه‌نشین هستند

در ادامه این جلسه «محمدرضا حسین‌نژاد»، معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد با اشاره به شرایط خاص مشهد، اظهار کرد: این امر باعث شده است یک‌سوم جمعیت این شهر و به تعبیر دیگری یک‌سوم جمعیت استان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی اطراف مشهد زندگی کنند.

وی اظهار کرد: ما در حاشیه شهر مشهد هشت پهنه و 64 محله داریم که مساحتی در حدود 4000 هکتار را به خود اختصاص داده‌اند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد گفت: اغلب این ساختمان‌ها شبانه ساخته شده‌اند و ما در این محلات گاهی شاهد آن هستیم که از یک تیر چراغ برق 50 رشته برق گرفته شده است و هیچ مأمور برقی حتی جرأت ندارد که به این تیرچراغ برق نزدیک شود.

وی با بیان اینکه شهرداری توجه خاصی به حاشیه شهر مشهد دارد، گفت: مشکلات حاشیه شهر مشهد از طریق شخص وزیر کشور و رئیس‌جمهور پیگیری شده و امید می‌رود با همت کمیسیون عمران شاهد تسریع در این امور باشیم.

حسین‌نژاد گفت: در این مسیر به نظر می‌رسد که باید هرچه سریع‌تر اسناد بالادستی به تصویب برسد تا بتوانیم کمبودهای منطقه را برطرف کنیم و از طرفی از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که ردیف بودجه‌ی خاصی را برای سامان‌بخشی به حاشیه کلان‌شهرهای کشور به تصویب برسانند.

معاون معماری و شهرسازی شهردار مشهد تصریح کرد: هدف ما راندن مردم از مناطق حاشیه شهر نیست بلکه توانمندسازی این مناطق است و در همین راستا می‌کوشیم تا عدالت اجتماعی را به این مناطق نیز بیاوریم.

«خلیل‌الله کاظمی»، معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهردار مشهد نیز در بخش دیگری از این جلسه گفت: در سال 74 قانونی برای اجرای کمربند سبز در کلان‌شهرها به تصویب رسید اما از سال 84 این بودجه دیگر اختصاص نیافت درحالی که این کمربندها می‌توانند در زمینه‌ی تصفیه‌ی هوا، جلوگیری از گسترش شهر و ایجاد تفرجگاه‌های کارآمد نقش‌آفرینی کند.

وی با اشاره به کال کشف به عنوان یکی از معضلات جدی محیط‌زیست مشهد گفت: این مسیل حجم بالایی از فاضلاب مشهد را از شمال غربی به شمال شرقی شهر می‌برد و بسیاری از مردم نیز در حاشیه آن به کشاورزی می‌پردازند.

کاظمی تصریح کرد: از اداره آب و فاضلاب می‌خواهیم که زمین‌های اطراف این گونه رودها را به ما بدهد تا بتوانیم برای اجرای کمربند سبز از آن‌ها استفاده کنیم.

معاون خدمات و محیط‌زیست شهری شهردار مشهد گفت: در زمینه طرح جامع آبرسانی به فضای سبز استان تاکنون شهرداری به تنهایی 17 میلیارد تومان هزینه کرده است و برای ادامه این طرح نیاز به اعتبارات عمرانی دارد.

بهره‌برداری از خط 2 قطار شهری در سال 95

«ابوالفضل میرزایی فیض‌آباد»، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز در سخنانی گفت: نهضت حمل و نقل ریلی از اواخر دهه 70 اتفاق افتاد و پر واضح است که مشهد با 25 میلیون زائر و سه میلیون نفر جمعیت هیچ چاره‌ای جز استفاده از حمل و نقل ریلی را ندارد.

وی گفت: در سال 89 خط یک قطار شهری مشهد به بهره‌برداری رسید و ‌اکنون خط 2 قطار شهری در حال احداث است و خط 3 نیز مصوب شده و فعالیت‌های مربوط به آن از سال آینده آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه خط 2 قطار شهری مشهد توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ع) در حال احداث است، خاطرنشان کرد: این پروژه به احتمال فراوان در سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد.

میرزایی خاطرنشان کرد: خط 3 قطار شهری مشهد نیز پایان مسافربری مشهد را به میدان فردوسی وصل می‌کند و برآورد ما از هزینه‌های آن 4500 میلیارد تومان است.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری مجلس شورای اسلامی شاهد برطرف شدن مشکلات قطار شهری و تسریع در روند اجرای برنامه‌های مربوط به آن باشیم.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا