گوناگون

چالش‌ها و راهکارهای مدیریت آب خراسان شمالی در آغاز سال آبی جدید

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، مهمترین چالش‌ها و راهکارهای مدیریت منابع آب استان خراسان شمالی را در آستانه آغاز سال آبی جدید را بیان کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی،” کاظم طاهریان” بهره‌برداری بیش از ظرفیت از مخازن آب های زیرزمینی استان توسط چاه‌های کشاورزی، توزیع نامناسب بارندگی در سطح استان و به تبع آن توزیع نامناسب منابع آب، خشکسالی‌ای پی در پی و کاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی و کاهش آب ورودی به سدها، آشنایی ناکافی برخی دستگاه‌های اجرایی استان به حساسیت مقوله آب، پایین بودن قیمت آب در همه بخش‌های مصرف‌ و عدم رعایت الگوی کشت مناسب و شیوه‌های نوین آبیاری را مهمترین چالش‌های منابع آب استان برشمرد.

وی با اشاره به کاهش شدید منابع آب استان گفت: در سال آبی منتهی به مهرماه 1393حجم آب مخازن سدهای استان در مقایسه با دوره دراز مدت 10 ساله، از 21 تا 100 درصد و به طور متوسط 35 درصد کاهش یافته است.

‌وی گفت: بیشترین کاهش حجم آب ذخایر سدهای استان در مقایسه با دوره دراز مدت 10 ساله، مربوط به سد چری و اسفراین به ترتیب به میزان 100 و 77 درصد است و ذخایر سدهای شیروان و شیرین‌دره نیز به ترتیب 37 و 21 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش بارندگی‌ در این استان گفت: درسال آبی منتهی به مهرماه سال جاری متوسط بارش ثبت شده در ایستگاه های اندازه‌گیری این شرکت 207 میلیمتر بوده است که این رقم در مقایسه با دوره دراز مدت 10 ساله، 21 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

‌طاهریان تصریح کرد: تأمین آب شرب با کیفیت برای شهرهای استان با توجه به افت منابع آب‌های زیرزمینی، توسعه کیفی آبیاری زمین‌های کشاورزی به جای توسعه کمی آن، کنترل و مهار آب های مرزی و مشترک، ایجاد شبکه آبیاری مدرن و ارتقاء سطح زندگی در منطقه،مهار سیلاب‌ها و جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین ساماندهی رودخانه مرزی از ضرورت‌های منابع آب استان در سال آبی پیش‌رو است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، با اشاره به اینکه 94 درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، تاکید کرد: این مقدار باید با بهره‌وری مصرف، کاهش یابد و به آب آشامیدن و بهداشت و صنایع توجه بیشتری شود.

‌وی تنها راه سازگاری و مدیریت شرایط کنونی را استفاده بهینه از آب ذکر و تصریح کرد: توجه به چشم‌انداز استفاده از روش‌های مدرن آبیاری در سال‌های آینده نیز برای کشاورزان ضروری است و سیاست کلان استان نیز در بخش آب، به دنبال توسعه کیفی بهره‌برداری آب کشاورزی و جلوگیری از توسعه کمی آن است.

وی توسعه کشاورزی با اصلاح روش‌های آبیاری و بهره‌برداری کیفی از منابع آب را به کشاورزان توصیه کرد و هشدار داد: لازم است کشاورزان و بهره‌برداران برنامه‌ها و الگوی کشت و آبیاری زمین‌های کشاورزی را با توجه به شرایط و منابع آب موجود تنظیم کنند تا دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا