گوناگون

چراغ تئاتر نباید با فروش نفت عجین باشد/ جای رشته تئاترخیابانی در دانشگاه های کشور خالی است

به گزارش خبرنگارمهر، حسین طاهری شامگاه شنبه در حاشیه نهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در جمع خبرنگاران در ارتباط با پذیرش کم تعداد آثاربخش بین الملل این جشنواره گفت: بخش بین الملل جشنواره از آنجا که منجر به تبادل اطلاعات و آگاهی و تجربه بین گروه های خارجی و داخلی را فراهم می کند از اهمیت زیادی برخوردار است که باید تقویت شود.

وی عنوان کرد: امسال از کشورهای مختلف دنیا به دبیرخانه این جشنواره اثر ارسال شده بود ولی متاسفانه بیشتر آثار ارسالی در شان، حد و اندازه گروه های نمایشی ایرانی نبود لذا با نظر داوران بخش بین الملل به مرحله نهایی راه پیدا نکردند.

وی درپاسخ به خبرنگار مهر مبنی براینکه ازچه لحاظ آثار ارسالی گروه های نمایش خارجی در شان کشورما نبودند، بیان کرد: هم از نظر ارزشی تاثیرچندان وارزشمندی برای اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی در برنداشتند و هم از لحاظ کیفیت در سطح پایین تری از آثار گروه های داخلی ما قرار داشتند.

مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درپاسخ به دیگرسوال خبرنگار مهر که آیا نبود زیرساخت های لازم برای اجرای گروه های نمایشی شناخته شده خارجی در مریوان مانع ازحضور و رغبت آنها نشده است، ادامه داد: دلیل اصلی این امر نبوده ولی ممکن است یکی از عوامل آمدن گروه های خارجی همین نبود زیرساخت های لازم در مریوان باشد چراکه آنها قبل از اعلام آمادگی برای حضور در هرجشنواره بین المللی زیرساخت های موجود در کشور برگزار کننده را بررسی می کنند.

طاهری افزود: می طلبد مسئولان استان کردستان در فرآیند و برنامه ای پنج ساله زیرساخت های لازم و در شان جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را فراهم کنند که تحقق این مهم تقویت صنعت توریسم را به دنبال دارد.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران استان در خصوص میزان اعتبار اختصاص داده شده برای اجرای جشنواره های حوزه تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی، اظهارداشت: حمایت مالی از جشنواره های حوزه تئاتر در ردیف بودجه وزارت ارشاد قراردارد ولی نیاز است که به سمت و سوی مشارکت با بخش خصوصی در این حوزه حرکت کنیم.

وی ادامه داد: چراغ تئاتر نباید با فروش نفت که همواره با فراز و فرودهایی فراوانی مواجه می شود،آمیخته و عجین  شود بلکه لازم است در زمینه استقلال مالی این هنر تلاش شود.

مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اقدامات مناسبی در زمینه مشارکت شهرداری ها در برگزاری جشنواره های فرهنگی وهنری هم چون تئاتر و به ویژه تئاتر خیابانی آغاز شده است و امیدواریم در سنوات آینده شاهد حضور اسپانسرها وسرمایه گذاران بیشتری در این عرصه باشیم.

طاهری بیان کرد: سازمان های مردم نهاد، ستادهای مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی و آموزش و پرورش که در دگرگونی وتغییرات فرهنگی و اجتماعی و رفتاری مردم هنجارسازی می کنند بایستی حامیان هنر تئاتر به ویژه تئاتر خیابانی باشند.

وی اظهارداشت: نیاز به ایجاد سازوکار لازم در راستای فعال کردن ستاد دائمی مربوط به چنین جشنواره هایی است تا بدین وسیله زمینه ارتقا و تقویت هرچه بیشتر جشنواره ها فراهم شود.

وی ادامه داد: می طلبد آموزش و پرورش از نیروهای خلاق تئاتر برای بهبود تعلیم و تربیت در نسل آینده کشور بهره ببرد.

مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه تئاتر در تقویت فرهنگ وهنر جامعه تاثیربسزایی دارد، عنوان کرد: تئاترخیابانی پل ارتباطی بین خانواده تئاتر و مردم است و به ایجاد نگاه جدید در عامه مردم و دعوت آنها به همکاری بیشتر اقدام می کند.

طاهری با بیان اینکه جای رشته  تئاتر خیابانی در دانشگاه های هنر کشور خالی است، اظهارداشت: آموزش تخصصی در زمینه تئاترخیابانی ارائه نمی شود و این مهم باید در دانشگاه های هنر پیگیری  و نسبت به ایجاد رشته دانشگاهی مربوطه اقدام شود.

وی عنوان کرد: اگر بتوانیم چشم انداز بهتری برای تئاتر خیابانی در کشور داشته باشیم قطعا شاهد اجراها و جشنواره های باکیفیت و مطلوب تری در سطح کشور خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا