گوناگون

چین به دنبال هژمونی منطقه ای نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، “ژی جینپینگ” رئیس جمهوری چین تاکید کرد کشورش هر چقدر هم قدرتمند شود هرگز به دنبال ایجاد سلطه منطقه ای نخواهد بود.

وی این سخنان را امروز در دیدار با مقامات هند و میانمار به مناسبت شصتمین سالگرد توافقنامه همجواری مسالمت آمیز بین این کشورها بیان کرد. این در حالی است که منازعات مرزی چین با برخی از همسایگانش از جمله هند همچنان پا بر جاست. پکن در عین حال مخالف همکاری دهلی نو-واشنگتن و قدرت گیری آمریکا در منطقه است.

در ماه نوامبر دولت چین از ایجاد منطقه دفاع هوایی در شرق دریای چین، جایی که جزایر مورد اختلاف با ژاپن قرار دارد، خبر داده بود. چین همچنین در مورد مرزهای آبی خود با ویتنام و فیلیپین در دریای جنوبی چین اختلاف دارد.

رئیس جمهوری چین در بخش دیگری از اظهارات خود از “معماری جدید امنیت آسیا-اقیانوسیه” سخن گفت. در این نشست “تین شین” رئیس جمهوری میانمار و “حامد انصاری” معاون رئیس جمهوری هند بر لزوم همکاری های سه جانبه برای تداوم صلح در منطقه تاکید کردند.

گفتنی است چین پیش از این اعلام کرده بود ایجاد چنین سیستم امنیتی مستلزم مشارکت ایران و روسیه و خروج ایالات متحده از مناسبات امنیتی منطقه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا