Mihanpostپیشنهاد سردبیرگفت و گو

سفری به مکزیک برای بازدید از کانکون،اولین موزه زیر آب جهان + عکس

میهن پست – قبل از توضیح در مرود موزه جالب و خاص «کانکون» مکزیک که در زیر آب قرار دارد، باید گفت که در حالت کلی این که یک فرد برای دیدن یک موزه باید شنا بلد باشد و حتما مجبور شود از لوازم غواصی استفاده کند، کمی دور از ذهن است ، بنابراین اگر شما کسی را برای دیدن این موزه که قبلا از وضعیت – زیر آب بودن آن اطلاعی ندارد – دعوتی به عمل آورید، بدون شک آن فرد برای دیدن موزه با لباس هایی شیک ، موهایی آراسته و … خود را به محل مورد نظر می رساند.

در این میان موزه – کانکون – حاشیه دریای کارائیب در مکزیک یکی از عجیب‌ترین و دیدنی‌ترین موزه‌های دنیاست که بازدیدکنندگان از آن باید برای دیدن آن با لباس غواصی به زیر آب بروند. کانکون در زبان محلی به معنای «آشیانه مارها»، شهری ساحلی در مکزیک است که هرساله غواصان و گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. این منطقه صخره‌های مرجانی زیبایی دارد که به دلیل بازدید زیاد از آن‌ها در معرض تخریب قرار گرفته‌اند.

در  خصوص ایده ساخت این موزه در زیر آب ، مسئول موزه و پارک ملی ساحلی مکزیک در سال ۲۰۰۵ میلادی تصمیم به ساخت صخره‌های مرجانی مصنوعی گرفت تا به نحوی مانع ویرانی بیشتر صخره‌های واقعی این منطقه شود. اما در ژانویه سال ۲۰۰۸ به دلیل طولانی‌شدن روند ساخت صخره‌های مصنوعی مسئولان این موزه به فکر ایجاد جاذبه‌ای دیگر در زیر آب در مدتی کوتاه‌تر شدند.

بنابراین مسئول پارک ملی ساحلی مکزیک و موزه کانکون  برای عملی کردن ایده خود با جیسون دی کایرس تیلور مجسمه‌ساز انگلیسی برای ساخت موزه‌ای در زیر آب وارد مذاکره شده‌اند. تیلور که خود علاوه بر مجسمه‌سازی، مربی غواصی نیز هست، هنر را به شیوه‌ای جدید در عمق دریا به نمایش درآورد چرا که او به کمک گروهی از مجسمه‌سازان مکزیکی، طرح ساخت مجسمه‌هایی مناسب در زیر آب را آغاز کرد و در اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی مجموعه‌ای از ۵۰۰، مجسمه بتونی را آماده نصب در عمق دریا کردند.

این مجسمه ساز انگلیسی در جریان ساخت این مجموعه جالب و دیدنی نام آن را «تکامل بی‌صدا» گذاشت چرا که تندیس‌های آن برقراری ارتباط انسان‌ها با دنیای بیرون و اثرات مثبت و منفی این ارتباط را نشان می‌دهند. نکته جالب توجه، دقت بسیار در جزئیات این مجسمه‌ها همانند مو و دیگر اعضای بدن است.

در توضیح بیشتر باید گفت که موزه «کانکون»، مجوز نصب ۱۲۰۰ مجسمه در ۱۰ منطقه مختلف در پارک ملی آبی مکزیک را دارد که تاکنون فقط در دو منطقه مجسمه‌ها را مستقر کرده است چرا که مجسمه‌های فوق با آسانسورهای ویژه به زیر آب منتقل شدند و برای حمل برخی از آن‌ها از کیسه‌های هوا نیز به هنگام پایین بردنشان استفاده شد.

جالب است بدانید که در ساخت مجسمه‌های این موزه نوعی سیمان که درجه اسیدی – قلیایی آن خنثی است، به کار رفته و همین ویژگی محیط رشد مناسبی برای مرجان‌ها، جلبک‌ها و خزه‌ها فراهم آورده است.سوراخ‌های ریز تعبیه شده در این مجسمه‌ها، سبب شده تا موجودات ریز دریایی داخل آن‌ها شده و مرجان‌ها را تغذیه کنند.

البته نگرانی مسئول پارک ملی ساحلی مکزیک و موزه کانکون این است که به دلیل سرعت بالای رشد مرجان‌ها که باعث تغییر ظاهری مجسمه‌ها شده و به زودی این مجموعه به صخره‌های مرجانی آن تبدیل شده و دیگر موزه‌ای که به شکل امروزی آن واضح و آشکار دیده می شود، وجود نخواهد داشت.

با هم میهن پست تصاویری زیبا و دیدنی از این موزه جالب را در  تماشا می کنیم …

منبع : musacancun  &   giftedstory

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا