گوناگون

کرونا ویروسی خطرناک/ شناسایی 3 مورد مبتلا به کرونا در ایران

سلامت نیوز: کرونا ویروس‌ها خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که می‌توانند طیف وسیعی از بیماری‌ها را از یک سرماخوردگی معمولی تا بیماری کشنده سارس (SARS) ایجاد کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس از بوشهر، کرونا ویروس‌ها، ویروس‌های بزرگی هستند که باعث بیماری‌های متنوعی در بسیاری از حیوانات می‌شوند و درگذشته به عنوان عامل سرماخوردگی انسان شناخته می‌شدند.

از 10 سال قبل که بیماری تنفسی کشنده‌ای به نام سارس (SARS) پا به جهان بیماری‌های ترسناک بشری گذاشت، حساب جدیدی بر روی خانواده کرونا ویروس‌ها باز شد.

کارشناس ارشد بهداشت عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در تشریح این بیماری با اشاره به تاریخچه پیدایش کورونا ویروس گفت: در بهار سال 1391 (آوریل 2012) تعدادی پزشک و پرستار اُردنی به بیماری مرموزی مبتلا و 2 نفر از آنان فوت شدند و در تابستان 1391، یک پزشک عربستانی، نمونه ترشحات تنفسی بیمارش را که فوت شده بود به هلند ارسال کرد تا علت مرگ عجیب آن بیمار را روشن کند و بدین ترتیب برای نخستین‌بار کروناویروس جدید کشف شد.

محمدباقر مهبودی افزود: این ویروس جدید که در سپتامبر 2012 کشف شد در ابتداEMC (به نام مرکز هلندی کاشف آن) و سپس کرونا ویروس جدید نام گرفت و پس از جلسات متعدد، در تاریخ 22 می سال 2013 نام آن به کوروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه یا MERS-CoV تغییر یافت.

وی به علایم این بیماری اشاره کرد و گفت: بعد از ورود ویروس به بدن، مدتی طول می‌کشد تا علایم بیماری بروز کند و این مدت از 2 تا 14 روز متغیر است و به طور معمول علایم بیماری شامل تب، سرفه و تنفس مشکل، است اما طیف علایم از حالت بدون علامت تا بیماری تنفسی شدید‌، متغیر است.

مهبودی همچنین در زمینه راه‌های انتقال این بیماری بیان داشت: هنوز به طور دقیق راه انتقال این بیماری مشخص نشده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد اما بررسی موارد بیماری نشان داده که تماس مستقیم با انسان بیمار، بعضی حیوانات و همچنین محیط آلوده می‌تواند باعث انتقال بیماری شود، بنابراین راه‌های احتمالی انتقال عبارتند از عطسه، سرفه و سپس تماس دست با اشیا و سطوح آلوده به ویروس فرد بیمار.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در مجموع 701 مورد ابتلا به کرونا به سازمان جهانی بهداشت گزارش شده است افزود: 249 نفر از این بیماران فوت کرده‌اند که سابقه تماس با فرد بیمار دیگری را نداشته و بیشتر در سنین بالا بودند و حدود 80 درصد آنان مرد بودند.

مهبودی خاطرنشان کرد: کشورهایی که در خاورمیانه تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته‌اند عبارتند از: اردن،کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، یمن و ایران در خاورمیانه، فرانسه، آلمان، یونان، هلند، ایتالیا و انگلیس در اروپا، ایالات متحده آمریکا در آمریکای شمالی، مصر و تونس در آفریقا و مالزی و فیلیپین در شرق آسیا که در این کشورها موارد بیماری از خاورمیانه وارد شده و در بعضی موارد با انتقال ثانویه، بیمار شده‌اند.

وی افزود: براساس آمارهایی که در 23 خرداد سال جاری به وسیله سازمان جهانی بهداشت اعلام شد در طی کمتر از دو ماه، 515 مورد جدید ابتلا به کروناویروس از عربستان گزارش شده است و موارد ابتلا به این بیماری در شهرهای زیارتی شامل 39 نفر از مکه و 35 نفر از مدینه است.

وی همچنین گفت: در خرداد ماه امسال، 3 مورد مثبت آلودگی به کروناویروس در ایران شناسایی شدند که متاسفانه منجر به فوت یکی از آنان شد.

این کارشناس بهداشت با توصیه به شهروندان مبنی بر استفاده از وسایل بهداشت فردی تأکید کرد: چنانچه علایمی شبیه به سرماخوردگی و عفونت تنفسی دارید، از رفت و آمد به مکان‌های پر ازدحام و شلوغ خودداری کنید و در صورت مشاهده علایم بیماری و کسالت مشابه سرماخوردگی و عفونت تنفسی به ویژه پس از تماس با افرادی که اخیراً از کشورهای عربی آمده‌اند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

وی همچنین افزود: از تماس نزدیک با افرادی که ناخوش هستند و یا تب و سرفه دارند اجتناب کرده و حداقل یک متر فاصله بگیرید و در هنگام بیماری از در آغوش گرفتن، دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنید.

مهبودی به مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه انجام شده در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای جلوگیری از شیوع احتمالی این بیماری اشاره کرد و گفت: آموزش ﭘرسنل بهداشتی در زمینه آشنایی با علایم و راه‌های انتقال بیماری و پیشگیری، نمونه‌گیری از موارد مشکوک به بیماری و ارسال به آزمایشگاه ملی و پیگیری نتیجه آزمایشات، تشدید مراقبت‌ها در مبادی ورودی دریایی و هوایی استان، انجام هماهنگی برای آموزش مدیران کاروان‌های زیارتی توسط شبکه‌های بهداشتی درمانی، چاپ و توزیع ﭘمفلت آموزشی در بین حجاج، تحویل تب سنج‌های دیجیتال به ﭘایگاه‌های مراقبت بهداشتی مرزی برای بررسی سریع مسافران ورودی در صورت نیاز و ﭘیگیری روند تکمیل اتاق ایزوله تنفسی با فشار منفی در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر از جمله این اقدامات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا