گوناگون

کشاورزان خراسان شمالی، تولید پیاز بیش از نیاز

81160719 5689341

مهندس ˈخداداد عابدیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کشاورزان باید بر اساس شرایط فنی، اجتماعی و اقتصادی، یک الگوی علمی را در کشت محصولات کشاورزی رعایت کنند.

وی افزود: متاسفانه یک الگوی عرفی در بین کشاورزان وجود دارد که آنان را از رعایت الگوی علمی دور می کند و هیچ اهرم اجرایی نیز وجود ندارد که کشاورزان را ملزم به رعایت این الگو کند.

وی سطح مناسب برای کشت پیاز در این استان را با توجه به شاخص جمعیت و نیاز بازار، 900 هکتار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در برخی از سال ها، کشاورزان این استان دو هزار و 800 هکتار از کشتزارهای منطقه را زیر کشت پیاز می برند.

عابدی افزود: به علت فسادپذیری و وجود مشکلاتی در حمل و نقل این محصول، سالانه بخش زیادی از دسترنج تولیدی کشاورزان فاسد می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر تدوین الگوی کشت علمی و اقلیمی تاکید کرد و گفت: باید اهرم های اجرایی نیز برای الزام کشاورزان به رعایت الگوی کشت دیده شود تا کسانی که آنرا رعایت نمی کنند تنبیه شده و از برخی خدمات حمایتی محروم شوند.

وی افزود: با توجه به محدودیت منابع آبی در بخش کشاورزی، افزایش قیمت تولید محصول و اشتغال، باید الگوی کشت رعایت شود تا به کشاورزان ضرر وارد نشود.

این مسوول با تاکید بر توجه به تولید اقتصادی و هدفمند، گفت: اگر کشاورزان بر اساس برنامه تولید داشته باشند کمتر دچار خسارت می شوند.

عابدی بیشترین سطح کشت پیاز در خراسان شمالی را مربوط به شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد و اسفراین دانست.

وی میانگین برداشت پیاز در این استان را 43 تن در هر هکتار عنوان و بیان کرد: انتظار می رود امسال از سطح هزار و 700 هکتار سطح زیر کشت بیش از 70 هزار تن محصول پیاز برداشت شود.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که 307 هزار هکتار آن کشتزار و بقیه باغ است. ک/3

7184/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا