گوناگون

کشتارگاه‌های صنعتی در خراسان رضوی افزایش می‌یابد/ حضور بخش خصوصی در کشتارگاه‌ها

محمد رشتی‌باف در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دامپزشکی استان براساس رسالت سازمانی خود مبنی بر پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و نیز نظارت بر سلامت فرآورده های خام دامی مورد استفاده در سبد غذایی خانوار، نظارتی همه جانبه از مزرعه تولیدات دامی تا سفره خانوار بر کلیه مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی داشته است.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی افزود: از جمله این اماکن، کشتارگاه های دام است که طی 6 ماهه اول امسال، کارشناسان دامپزشکی مستقر در این واحدهای تولیدی از ورود 37 هزار کیلوگرم گوشت حاصل از این دام ها که غیرقابل مصرف بوده جلوگیری و نسبت به معدوم نمودن این مقدار، اقدام لازم را انجام داده اند.

وی دام کشتار شده در کشتارگاه های استان را طی مدت یادشده،  بیش از 932 هزار راس معادل 28 میلیون کیلوگرم گوشت قرمز دانست و یادآور شد: گوشت حاصل تمامی کشتارگاه های استان تحت نظارت کامل بهداشتی کارشناسان دامپزشکی این اداره کل قرار دارد و هیچ گونه نگرانی از بابت مصرف فرآورده های خام دامی حاصل از اینگونه کشتارگاه ها وجود ندارد و امید می رود تا در آینده با سرمایه گذاری بخش خصوصی، شاهد افزایش تعداد کشتارگاه های صنعتی دام و کاهش واحدهای سنتی دراین حوزه در استان باشیم.

رشتي‌باف با اشاره به اینکه فرآورده‌های خام دامی باید از مراکز مجاز سطح شهر تهیه شود، گفت: در هنگام خرید این محصولات، بایستی دقت شود بر روی بسته بندی، نوع محصول، تاریخ تولید و تاریخ انقضاء درج شده باشد.

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به نکاتی در مورد خرید گوشت قرمز افزود: خریداران در زمان خرید گوشت قرمز به مهر دامپزشکی و نشانه گذاری لاشه که به صورت برچسب های سفید رنگ روی دو دست و دو ران دام با ذبح بهداشتی و شرعی نصب شده دقت کنند.

وی در ادامه با هشدار در مورد بیماری های مشترک بین انسان و دام از مصرف کنندگان خواست مرغ خارج از بسته بندی را خریداری نکنند و خاطر نشان کرد: ماهی در صورتی که دارای چشم های براق و آبشش های صورتی رنگ باشد و از طرفی فلس های آن به راحتی جدا نشده و اثر فشاردادن انگشت روی آن باقی نماند برای خرید مناسب است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا