گوناگون

کشورهای‌ دیگر با رانندگان‌ متخلف‌ چه می‌کنند؟

384256 694با دیدن چراغ زرد، پشت خط عابر ترمز می‌کنی تا وقتی چراغ قرمز می‌شود بهانه‌ای به دست مامور سر چهارراه برای جریمه کردن نداده باشی. جریمه صد هزارتومانی عبور از چراغ قرمز آن‌قدر تو را محتاط کرده که هنگام عبور از چهارراه‌ها و تقاطع‌ها هوشیار‌تر از گذشته باشی.

به گزارش جام جم، ثانیه‌های معکوس روی شمارشگر چراغ قرمز بسرعت می‌گذرد و در همین حال نگاهت می‌افتد به آن طرف چهارراه که یکی از ماموران راهنمایی و رانندگی‌ در‌حال نوشتن جریمه برای راننده‌ای است که چراغ قرمز را رد کرده است. ‌

با خودت فکر می‌کنی چه می‌شد اصلا قبض جریمه‌ای در کار نبود یا فکر می‌کنی اگر شهروند کشور دیگری بودی شاید آنجا ‌ از این همه مقررات سختگیرانه و جریمه‌های سنگین برای تخلفات رانندگی خبری نبود، اما اشتباه می‌کنید چون این کشورها به هیچ قیمتی در برابر رانندگان متخلف کوتاه نمی‌آیند. ‌

جریمه‌های نقدی سنگین ابزاری است که سال‌هاست بیشتر کشورهای دنیا برای کنترل تخلفات رانندگی شهروندان‌شان به آن متوسل می‌شوند، البته در کنار آن، تعیین مجازات حبس و محرومیت‌های مدت‌دار از رانندگی از ‌ راهکارهای تنبیهی برای برخورد با رانندگان متخلف است.

‌در سوئیس اگر تعداد تخلفات رانندگی راننده‌ای از حد مجاز تعیین‌شده در سال بیشتر باشد به عنوان ‌بیمار روانی از رانندگی محروم می‌شود.‌ در آمریکا هم اگر راننده‌ای مرتکب تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت غیرمجاز یا حرکات نمایشی حین رانندگی شود گواهینامه‌اش به مدت 60 روز و چنانچه در حال غیرعادی رانندگی کرده باشد به مدت 90 روز معلق می‌شود.‌ رانندگی پس از نوشیدن مشروبات الکلی بخصوص در صورتی که به جراحت و تلفات منجر شود یکی از اعمال خلافی است که اگر رانندگان در نیوزیلند مرتکب آن شوند هزینه‌سازترین تخلفات را مرتکب شده‌اند. رانندگانی که چنین تخلفاتی را مرتکب می‌شوند مجازات نقدی، حبس و محرومیت از رانندگی در انتظارشان خواهد بود.

راننده‌ای که در نیوزیلند پس از مصرف مشروبات الکلی اقدام به رانندگی کرده و تصادفی منجر به جرح یا فوت را رقم زده ‌، علاوه برحدود 20 هزار دلار (64 میلیون تومان) جریمه نقدی، یک سال محرومیت از رانندگی و حداکثر دو سال حبس را باید تحمل کند. ‌

در انگلیس جریمه 5000 پوندی (27 میلیون تومان) همراه مجازات حبس در انتظار رانندگانی است که حداکثر ظرف 24 ساعت از وقوع تصادف از صحنه گریخته و موضوع را از پلیس مخفی می‌کنند. علاوه بر این، سرعت غیرمجاز هم در انگلیس جریمه هزار پوندی دارد.

در نیویورک داشتن سرعت غیرمجاز هنگام رانندگی 45 تا 600 دلار (یک میلیون و 920 هزار تومان) جریمه دارد و اگر این تخلف ‌حوالی مدارس انجام شود مشمول 90 تا 1200 دلار (سه میلیون و 840 هزار تومان) جریمه می‌شود.

در آلمان وقتی پلیس راننده‌ای را شناسایی می‌کند که با سرعت غیرمجاز می‌راند نه‌تنها وی را جریمه می‌کند، بلکه اعتبار گواهینامه‌اش را به مدت یک‌سال لغو می‌کند.

در این کشور فقط کافی است راننده‌ای طی دو سال، یک بار مرتکب هر کدام از سه تخلف عبور از چراغ قرمز، سرعت غیرمجاز و رعایت نکردن فاصله مناسب با خودروی جلویی شود تا گواهینامه رانندگی‌اش باطل شود.

در این سوی دنیا و در قاره آسیا نگاهی به قوانین ترافیکی کشور کویت نیز نشان می‌دهد اگر راننده‌ای برای چهار بار دچار تخلف استفاده از خودروی شخصی برای حمل ونقل عمومی شود مجوز رانندگی‌اش به مدت یک‌سال توقیف می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا