گوناگون

کمبود آب مورد نیاز کشاورزی در روستاهای ملایر

معاون فنی اداره جهادکشاورزی شهرستان ملایر گفت: روستاهای شهرستان با کمبود آب کشاورزی مواجهند.

حجت اله مصطفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، تصریح کرد: کشت های پُرآب مانند صیفی‌جات، هندوانه و خیار چتر حمایتی نخواهند داشت. تلاش شده کشت‌های مقاوم و کم آب بر که سازگاری بیشتری با منطقه و اقلیم آب و هوایی دارند همچون جو، گندم، گیاهان دارویی و زعفران جایگزین کشت های پُرآب شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون معادل یک میلیارد و 124 میلیون تومان به متقاضیان ایجاد سیستم آبیاری تحت فشار پرداخت شده است، افزود: برای این منظور به هر هکتار 6.5 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض اهدا می‌شود.

مصطفی خاطرنشان کرد: در شهرستان ملایر کشت دوم به عنوان کشت فصلی ممنوع است و کشاورزان فقط می توانند در طول سال یک محصول زراعی کشت کنند.

معاون جهاد کشاورزی ملایر با تأکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در این بُرهه حساس، یادآورشد: از ابتدای سال تاکنون لوله گذاری 17 روستای ملایر انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، تغییر الگوی کشت و شخم حفاظتی به منظور کاهش تبخیر سطحی زمین‌های زراعی در کنترل کم آبی مؤثر است.

وی میزان بارندگی چند روز اخیر شهرستان ملایر را 56 میلیمتر اعلام کرد و افزود: میزان بارندگی ملایر طی سال زراعی گذشته 256 میلیمتر بوده است. متوسط بارندگی کشور 300 میلیمتر است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا