گوناگون

گراني و عدم حمايت لازم كمر دامداران را خم كرده است/ نرخ پايين خريد شير از دامداران

جواد ابراهيمي در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار كرد: متأسفانه مشكلات امروزه، گراني ها و عدم حمايت هاي لازم كمر دامداران را خم كرده و حل اين مشكلات فقط با همت، دلسوزي و حمايت مسئولين ميسر مي شود. دامداران با چالش هاي زيادي از جمله پایین بودن قيمت خريد شير از دامدار، بالا بودن قيمت تمام شده محصولات كه سبب كاهش تقاضا شده است، فروش اجباري و ارزان محصولات توسط دامدار براي پرداخت هزينه هاي جاري دامداري و پايين بودن تقاضاي خريد داخلي گوشت قرمز كه مشكل انباشتگي مازاد بر نياز و مصرف داخلي را به وجود آورده مواجه هستند.

وي افزود: يكي از اصول مهم و پايه تشكيل تعاوني ها كمك به اقتصاد اعضاء است كه قطعا به دنبال خود مديريت جهادي را مي طلبد. حمايت از توليد و سرمايه اعضاء و نتيجه بخش كردن سرمايه گذاري آنها نیز از ديگر اصول تشكيل تعاوني ها است.

رئيس هيئت مديره اتحاديه تعاوني دامداران خوزستان تصريح كرد: اتحاديه دامداران خوزستان در سال 1375 با همت شركت هاي تعاوني دامداران سراسر استان فعاليت خود را شروع كرد. امروز اين اتحاديه با عضويت بيش از 22 هزار و 500 نفر دامدار بزرگترين تشكل دامداران استان را تشكيل داده كه نقش عمده و پررنگ اتحاديه در توليد مايحتاج اصلي عموم جامعه ( فرآورده هاي لبني و گوشتي ) است.

ابراهيمي خاطر نشان كرد: از عمده ترين فعاليت هاي اتحاديه تأمين نيازها و مايحتاج دامداران از قبيل خوراك دام به صورت كنستاره، نهاده هاي دامي از جمله سبوس گندم، جو، ذرت علوفه اي، ذرت دانه اي، سويا و يونجه را مي توان نام برد. البته تأمين اسپرم و ملزومات تلقيح مصنوعي دام كه بحث اصلاح نژادي را در استان عهده دار است نيز از ديگر فعاليت هاي اتحادیه هستند.

وي يادآور شد: همكاري اتحاديه با ارگان هاي مهم مانند جهاد كشاورزي، سازمان تعاون روستايي، اداره كل دامپزشكي و سازمان صنعت، معدن و تجارت ثمرات زيادي براي عموم دامداران داشته كه برگزاري كلاس هاي آموزشي و تأمين واكسن برای پيشگيري از بيماري ها از اهم آنها هستند. همچنین از بازاريابي، توليدات دامي و لبني نیز می توان به عنوان ديگر فعاليت هاي اين اتحاديه نام برد.

رئيس هيئت مديره اتحاديه تعاوني دامداران خوزستان عنوان كرد: عدم همكاري كارخانه هاي آرد در خصوص اجراي تعهدات تحويل سبوس گندم استحصالي كه از سوي مسئولين مورد تأكيد است سبب بروز مشكلاتي براي تهيه خوراك دام مورد نياز دامداران شده که از مسئولين تقاضا داريم تا اين مشكل را حل کرده تا از بروز مشكلات ديگر جلوگيري شود.

ابراهيمي اذعان كرد: براي حل مشكلات و چالش هاي موجود از مسئولين مي خواهيم به جاي پرداخت نقدي يارانه شير كه مشكلات خاص خود را دارد، پرداخت يارانه در غالب خوراك دام ارزان به دامدار انجام شود و مانند برخي استان ها كليه پروژه هاي مرتبط با امور دام با ترك تشريفات و با نرخ كارشناسي شده به اتحاديه دامداران واگذار شود.

وي ادامه داد: براي جلوگيري از انباشتگي گوشت در استان بايد با صدور مجوز صادرات براي دام هاي سبك و سنگين براي اين اتحاديه از ورشكستگي دامداران جلوگيري شود. بهتر است از نظرات كارشناس اتحاديه دامداران استان در تصميم گيري هاي مرتبط با بخش دام از جمله ستاد تنظيم بازار استان و صادرات و واردات دام و نهاده هاي دامي استفاده شود.

رئيس هيئت مديره اتحاديه تعاوني دامداران خوزستان در پايان گفت: از بانك ها تقاضاي همكاري در پرداخت تسهيلات مورد نياز دامداران و در اولويت قرار دادن آنان را داریم و از سخت گيري هاي بي مورد كه سبب دلسردي فعالان بخش صنعت دامداري و دامپروري می شود، پرهيز كنند و در گرفتن تضمين نيز بيشتر همكاري داشته باشند. از مسئولين تقاضا دارم زمين مناسبي برای بناي ساختمان و محل توزيع توليدات دامي و لبني از توليد به مصرف را در اختيار اتحاديه قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا