گوناگون

یوزپلنگ خراسانی در لیست قرمز IUCN / زنده گیری مهمترین تهدید پرنده بحری

  به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  حمید صالحی کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت :به طور کلی  دراستان 281 گونه پرنده ، 69 گونه خزنده، 79 گونه پستاندار و 2 گونه دوزیست وجود داردو از این تعداد  37 گونه در لیست قرمز اتحادیه  بین المللی حفاظت از طبیعت  قرار دارد.
 
وی افزود:سازمان  IUCN  به عنوان معتبر ترین مرجه اعلام نظر درخصوص وضعیت حفاظتی گونه های جانوری و گیاهی هر 5 سال و یا هر 10 سال  نسبت به ارزیابی آنها در سراسر دنیا اقدام نموده و لیست قرمز را بروز رسانی میکند واین سازمان در آخرین ارزیابی‌اش در سال 2007 گونه‌های لیست قرمز خود را تا 16 هزار و 306 گونه در معرض انقراض بالا برده است. این رقم 188 گونه بیشتر از آخرین ارزیابی در سال 2006 است.
 
صالحی درادامه در ارتباط با گونه هایی که درخراسان رضوی دراین لیست قرار دارند گفت:گونه هایی همچون یوز پلنگ، گربۀ پالاس، گربۀ شنی، پلنگ، جبیر، آهو، زرده بر، کل وبز، قوچ ومیش اوریال اشاره کرد و افزود از پرندگان نیز گونه هایی همچون: هوبره، عقاب شاهی، سنقر سفید، بالابان، بحری، یلوه حنایی، دال سیاه، گیلانشاه بزرگ، سبز قبا، پلیکان پا خاکستری، مگس گیر طوق سفید، خفاش نعل اسبی مدیترانه ای، اردکهای مرمری ، بلوطی ، سرسفید دراین لیست قرار دارند.
 
صالحی درادامه به کفچه مار، گرزه مار و لاک پشت آسیایی به عنوا ن سه خزنده حاضر دراین لیست اشاره کرد و افزود عواملی همچون تخریب زیستگاه و کاهش طعمه ، شکارغیر مجاز، زنده گیری بره ها و… وضعیبت زیستی این 37 گونه را با مخاطره مواجه ساخته است .وی درادامه به عوامل طبیعی همچون خشکسالی نیز اشاره کرد و گفت این قبیل عوامل نیز به عنوان تهدیدات جدی دراتلاف وحوش به شمار میروند.
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان  درادامه اظهار داشت : از این تعداد ، یوزپلنگ  به لحاظ وضعیت حفاظتی CRITICALLY ENDANGERED)) است به عبارتی به صورت بحرانی در معرض خطراست .همچنین پلنک و اردک سرسفید نیز از گونه های درمعرض خطر یا ENDANGERED) )  به شمار میروند.
 
 وی گونه جبیر و بحری را به عنوان  گونه ای با کمترین نگرانی  عنوان کرد و گفت مهمترین تهدید درمورد بحری زنده گیری ودرمورد جبیرتخریب زیستگاه و شکار غیر مجاز است .هرچند گونه هایی که در LEAST CONCERN قرار میگیرند، اما نکته ی بسیار مهم در مورد این گونه ها که اصطلاحا در دسته “کمترین نگرانی” طبقه بندی می شوند، آن است که گاهی LC بودن آن ها باعث می شود که بدون نگرانی و با خوش بینی ساده انگارانه، مورد سوء استفاده قرار بگیرند همچون اجازه بیشتر برای شکار، برداشت برای کارهای تحقیقاتی، برداشت برای وارد شدن به چرخه حیوانات خانگی اگزاتیک و … .
 
صالحی ادامه داد: به هر حال متخصصین و علاقمندان باید این موضوع را مد توجه قرا ردهند که یک گونه با وضعیت LC می تواند به سرعت وارد مراحل بعدی بشود و در معرض تهدید قرار بگیردو ازاین منظر است که حتی گاهی لازم است که گونه های LC بیشتر از سایرین مورد توجه باشند تا وضعیت آن ها به شکل پایدار باقی بماند و جمعیت آن ها در دراز مدت نیز حفظ بشود.
 
 
وی همچنین وضعیت حفاظتی  گربه پالاس ، گربه شنی ،اردک بلوطی ، دال سیاه ،عقاب شاهی ، سنقرسفید،یلوه حنایی، گیلانشاه بزرگ، سبز قبا، مگس گیر طوق سفید، را تقریبا در معرض تهدید  (NEAR THREATENED )خواند و اظهار داشت : احتمال اینکه گونه های یاد شده به جمع گونه های موجود در گروه در معرض خطر  شامل CR , EN ,VU) )بپیوندد ، بسیار زیاد است .
 
 
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گونه های بالابان،هوبره، کل و بز،آهو، قوچ و میش اوریال ، پلیکان پا خاکستری، اردک مرمری و زرده بر را نیز در رده آسیب پذیر یا در معرض آسیب((VULNERABLE مطرح کرد و افزود: ریسک انقراض  گونه های این رده نیز شدید است.
 
وی درخاتمه عنوان داشت :هدف از تدوین لیست قرمزجلب توجه مردم، تصمیم‌گیران و همچنین اجتماعات بین‌المللی به موضوع حفاظت از تنوع زیستی است تا از  این طریق از روند رو به رشد انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری جلوگیری شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا