گوناگون

یک مسئول عنوان کرد: آغاز بهره‌برداری از مترو با حضور گروه‌های اجتماعی

مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: طی 2 ماه اول بهره‌برداری از مترو، گروه‌های اجتماعی با دعوت روابط‌عمومی با شیوه‌های استفاده مطلوب از این زیرساخت حمل و نقلی آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، اسدالله حاج‌زمانی ظهر یکشنبه 20 مهر در جمع خبرنگاران با قدردانی از آنچه صبوری و همراهی شهروندان در شیراز می‌خواند، گفت: بعد از 13 سال طلسم بهره‌برداری از مترو در شیراز شکسته و بهره‌برداری از این زیرساخت مهم و تاثیرگذار آغاز شده است.

وی ادامه داد: در آغاز کار با هدف تسری آموزش‌های لازم برای استفاده مطلوب از این زیرساخت در گروه‌های مختلف مردم، بهره‌برداری را با حضور گروه‌های اجتماعی پیگیری خواهیم کرد به‌طوریکه از روز سه‌شنبه، دانش‌آموزان، کارمندان دستگاه‌های دولتی و فعالان گروه‌های اجتماعی بخش خصوصی، بر اساس برنامه‌ریزی، ضمن استفاده از این زیرساخت، با چگونگی بهره‌برداری بهتر آشنا خواهند شد.

حاج‌زمانی با بیان اینکه این اقدام براساس تجربه تهران و مشهد، اجرایی شده است، گفت: در 6 ماه اول بهره‌برداری براساس توافق انجام شده شرکت بهره‌برداری مترو تهران به‌عنوان مشاور، مسئولیت را در شیراز برعهده خواهد داشت و تمام نیروهای قطار شهری شیراز در کنار آنان تجارب لازم را در عمل کسب می‌کنند.

وی گفت: البته 5 ایستگاه مترو در این مدت 2 ماه باز خواهد بود و مردم می‌توانند با حضور در ایستگاه‌ها با فضا و چگونگی خدمات آشنا شوند. امروز هم تعدادی از شهروندان با حضور در این ایستگاه‌ها، قدردان اقدامات بوده‌اند.

حاج‌زمانی با یادآوری اینکه قطار شهری شیراز فعلا با 2 رام قطار شامل 10 واگن راه‌اندازی شده است، گفت: البته در این مرحله تعداد رام‌ها به 4 و واگن‌ها به 20 دستگاه خواهد رسید، اما 3 رام قطار قبلا به شیراز منتقل شده و یک رام نیز شب گذشته وارد این شهر شد که باید تست‌های آماده‌سازی را طی کرده و آماده ارائه سرویس شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز ادامه داد: یکی از سه رام قطار موجود در شیراز نیز متعلق به شرکت مادرتخصصی ریلی کشور است که اقدامات لازم برای تحویل آن انجام شده و به‌زودی تست و آماده سازی را آغاز خواهد کرد.

حاج‌زمانی با بیان اینکه پس از 2 ماه اول، امکان استفاده عموم مردم از قطار شهری فراهم خواهد بود، گفت: با نظر مساعد شورای شهر و پس از تصویب از سوی شورا، ساعت کار مترو از 3 ساعت به 5 ساعت افزایش خواهد یافت و امکان استفاده تمام گروه‌های مردمی طی ساعت‌های 10 صبح تا 15 بعدازظهر از این امکان فراهم است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز همچنین ابراز امیداوری کرد که رسانه‌های جمعی در بهره‌برداری مطلوب‌تر از این سرویس حمل و نقلی همراهی کنند و گفت: از قبل موضوع طراحی کارت شهروندی برای برخورداری از خدمات اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو و همچنین خدمات فروشگاهی، در دستور کار شورای شهر و شهرداری قرار گرفته است اما اگر به موقع این کارت‌ها آماده ارائه به شهروندان نباشد، خدمات مترو با فروش بلیط به همشهریان ارائه می‌شود.

حاج‌زمانی با استقبال از ایده ایجاد فضاهای نمایشگاهی و عرضه محصولات هنری و فرهنگی به این شکل در ایستگاه‌های مترو در شیراز، گفت: می‌شود این امکان را در ایستگاه‌های مبدا و مقصد فاز یک، بررسی و اگر با موافقت شورا همراه بود آن را اجرایی کرد.

وی همچنین از تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری برای حضور بخش خصوصی در ایجاد مجتمع‌های تجاری در محل ایستگاه‌هایی نظیر ایستگاه میدان احسان شیراز خبر داد و گفت: از هم‌اکنون آماده پذیرش علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری دراین زمینه هستیم.

حاج‌زمانی توضیح داد: این امکان فراهم است که روی ورودی برخی از ایستگاه‌ها، فضاهایی طراحی و اجرا شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز همچنین تصریح کرد: وظیفه این سازمان ساخت مترو است و موضوع بهره‌برداری یک بحث تخصصی و نیازمند تشکیلاتی خاص است، لذا با نظر شورای شهر و هیات‌مدیره سازمان قطار شهری، این موضوع مطرح و تصویب و شرکت بهره‌برداری از قطار شهری شیراز تاسیس شد.

وی با یادآوری اینکه مدیرعامل این شرکت نیز در مجمع عمومی هیات مدیره مشخص شده است، گفت: آقای مهندس مرادی، معاون بهره‌برداری سازمان قطارشهری شیراز به‌عنوان مدیرعامل شرکت بهره‌برداری انتخاب شده‌ است و امیدواریم تا پایان امسال و پس از طی روند قانونی کار، رسما بهره‌برداری به شرکت یاد شده سپرده شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ظهر روز شنبه 18 مهرماه و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، بهره‌برداری از فاز اول خط یک مترو در شیراز رسما آغاز شد.

کار اجرای پروژه قطار شهری شیراز سال 1381 و در زمان ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی در این شهر آغاز شد و اکنون فاز اول به طول 10.5 کیلومتر از کل خط یک به طول 24.5 کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است.

فاز یک شامل 8 ایستگاه بود که اکنون 5 ایستگاه میدان احسان، شریعتی، میرزای شیرازی، میدان قصردشت و نمازی، قابل بهره‌برداری است و سه ایستگاه دیگر نیز شامل شاهد، مطهری و آوینی قرار است به تدریج وارد مدار شود.

به گفته مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز، ایستگاه شاهد تا پایان آذرماه امسال و دو ایستگاه مطهری و آوینی نیز در 6 ماهه اول سال 94 قابل بهره‌برداری خواهد بود.

براساس مصوبه شورای شهر شیراز، هزینه استفاده از مترو به ازای هر سفر 500 تومان تعیین شده است اما طی 2 ماه اول فعالیت این زیرساخت، استفاده از آن رایگان خواهد بود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا