گوناگون

‌ایجاد زیرساخت‌های ‌برای جذب‌ گردشگران بسیار مهم است

استاندار خوزستان در مراسم نکوداشت روز جهانی گردشگری؛

ما وظیفه‌مان را نسبت به شما انجام داده‌ایم

استاندار خوزستان، با تبریک هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره هشت سال دفاع مقدس و شکست حصر آبادان اظهار کرد:‌ ‌همیشه ابتدا یک جاذبه ایجاد می‌شود. سپس سرمایه‌گذاری به دنبال آن می‌آید. همیشه کسی که علاقه‌مند به سفر است به دنبال جایی نمی‌گردد که کاملا راحت باشد بلکه برای رسیدن به یک هدف زحمات دیگر را هم می‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان در این مراسم عبدالحسن مقتدایی، ‌ توضیح داد: مثلا در مشهد مقدس هم هتل‌های پنج ستاره وجود دارد و هم خانه‌های ساده‌ای که اجاره داده می‌شوند. بنابراین برای زائری که علاقه‌مند است فقط هتل کارساز نیست.

او بیان کرد: اگر ما در یک نقطه جاذبه‌ای را ایجاد کنیم، خود به خود گردشگر به سمت آن جا می‌آید. حتی اگر امکانات به قدر کفایت نباشد.

وی تاکید کرد: اول باید از خودمان شروع کنیم و ببینیم آیا جاذبه‌های شهرهای مختلف استان‌مان را می‌شناسیم؟ آیا از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان‌مان دیدن کرده‌ایم؟ متاسفانه این قدر در زمینه شناخت میراث فرهنگی ضعیف عمل می‌کنیم که بعضی آن‌ها زیر تیغ بولدوز می‌روند. شما قبل از این که حرف از هتل و امکانات بزنید، ببینید چه قدر آن را می‌شناسید و آیا می‌توانید آن را حفظ کنید؟

استاندار خوزستان گفت: ما باید جاذبه‌های تاریخی استان را بشناسیم، معرفی کنیم و حفظ کنیم و گرنه هتل یک موضوع مدرن است.

او اظهار کرد: چیزی که مهم است وجود جاذبه است. اگر جذبه وجود داشته باشد، خود به خود سرمایه به دنبال آن می‌رود. گردشگری محلی نیست که در آن یارانه پرداخت شود.

مقتدایی بیان کرد: ما باید تاریخ استان‌مان و شهرهای آن را بشناسیم. در حال حاضر تنها جذابیت استان ما فقط کارون شده است. کارون را که ما درست نکردیم بلکه جزو طبیعت است. ما باید آن چه که نتیجه ذهن و بازوان یک ملت است را معرفی کنیم و به آن‌ها باید افتخار کنیم و گرنه آفریقا بهترین جای دنیا است، چراکه هم جنگل دارد و هم رودخانه.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم صنعت گردشگری ما رونق بگیرد باید بگوییم چه چیزی داریم. تنها چیزی که ما از آن سخن می‌گوییم نفت خوزستان است و این خیلی بد است. من متعهد شده‌ام که خوزستان و دو استان دیگر را بدون نفت پشتیبانی کنم. نفت برای چیست؟

او ادامه داد: در استان ما آن قدر استعداد وجود دارد که اصلا زشت است بگوییم بی‌کار داریم. اولین کاری که باید بکنیم این است که باید تلاش کنیم و همیشه مسیر تکراری را طی نکنیم. تا کی می‌خواهیم بهانه بیاوریم و بگوییم هتل پنج ستاره نداریم؟

مقتدایی خاطرنشان کرد: شما ببینید که یک آموزشگاه کنکور در یک ساختمان قدیمی چه گونه تبلیغات می‌کند و چه درآمدهایی درمی‌آورد اما مجموعه دفاتر مسافرتی ما چرا نمی‌توانند این گونه باشد؟

او تصریح کرد: باید گردشگری استان را از نگاه دیگری دید و به دنبال ایده‌های نو باشیم. اگر در دفاتر فروش هستید آن جا را سامان بدهید. با گردش مالی بیشتر باید درآمد بیشتری را کسب کنیم و البته لازمه همه این‌ها آموزش است.

استاندار خوزستان گفت: من در اولین قدمی که برای گردشگری برداشته‌ام با دانشگاه صحبت کرده‌ام که رشته گردشگری را در مقطع کارشناسی ارشد ایجاد کنند. دومین قدم من این بود که پنج شنبه‌ها را تعطیل کرده‌ام تا از مرکز استان به جاهای دیگر تردد صورت گیرد. همچنین علی‌رغم تحت فشار بودن من تردد خودروهای پلاک اروند را در همه استان آزاد کردم. ما زمینه را فراهم کرده‌ایم.

وی با بیان این که در طول تاریخ هنوز هیچ مجموعه‌ای نبوده که تصمیم بگیرد فقط 1300 میلیارد تومان به بخش گردشگری تخصیص بدهد تصریح کرد: ما برنامه‌هایی را نیز برای تالاب‌ها، پشت سدها و سواحل رودخانه کارون در نظر گرفته‌ایم. همچنین علاوه بر آبادان و خرمشهر به عنوان بازارهای اقتصادی کارهای جدیدی را در هندیجان و شادگان انجام داده‌ایم که تا پایان مهر تمام می‌شود و اثر آن بر شهرهایی همچون بهبهان، امیدیه، زیدان، رامشیر و غیره مشخص خواهد شد.

مقتدایی اظهار داشت: ما وظیفه‌مان را نسبت به شما انجام داده‌ایم.

همچنین افشین حیدری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خوزستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: آرامشی که امروز داریم به خاطر معامله ارزشمندی است که رزمندگان اسلامی ما با خداوند سبحان داشتند و بزرگترین هستی خودشان را تقدیم کردند تا امروز ما با آرامش و آسایش فراوان زندگی کنیم.

او ادامه داد: امروز روز جهانی گردشگری است و به همین مناسبت روز 27 سپتامبر 1970 در شهر مکزیکوسیتی اساس‌نامه سازمان جهانی جهانگردی تنظیم و تصویب شد. خوشبختانه سال 2017 جمهوری اسلامی ایران نایب رییس مجمع جهانی گردشگری و جهانگردی خواهد بود.

حیدری با بیان این که ایران در جاذبه‌ها گردشگری در جایگاه خوبی قرار ندارد گفت: در بحث جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم اما در بهره‌برداری از این جاذبه‌های خدادادی برنامه‌ریزی‌های خوبی در گذشته صورت نگرفته و نتیجه آن را امروز می‌بینیم.

وی خاطرنشان کرد: از همین گردشگری سلامت که بیش از 130میلیارد دلار دنیا درآمد داشته سهم ایران فقط 500 میلیون دلار بوده است. یا گردشگری حلال که متعلق به کشورهای اسلامی است ایران باید سهم چشم‌گیری داشته باشد اما می‌بینیم که در آن هم سهم ما بسیار ناچیز است و کشوری مثل فرانسه به عنوان رتبه برتر در گردشگری حلال سهم بسیار زیادی را از این صنعت می‌برد.

او ادامه داد: بسیاری هستند که فکر می‌کنند گردشگری باید با تزریق اعتبارات عمرانی دولتی رونق بگیرد در صورتی که گردشگری یک سمفونی منظم است و همه باید با هم فعال باشند تا بشود یک کار منسجم انجام داد.

وی با اشاره به این که در استان خوزستان به دنبال تقویت زیرساخت‌ها هستیم اضافه کرد: ما از شش ماهه دوم سال 93 برنامه‌ریزی‌هایی را برای معرفی استان و معرفی ظرفیت‌های اقوام خوزستانی در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

حیدری تاکید کرد: ما باید برای ظرفیت‌های استان خوزستان برنامه‌ریزی کنیم و اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان را فعال کنیم. سال گذشته در نظر داشتیم که جشنواره کارون را برگزار کنیم، اما متاسفانه شرایطی ایجاد شد که نتوانستیم آن را برگزار کنیم اما امسال حتما آن را در برنامه‌های خود خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در استان خوزستان برای معرفی صنایع‌دستی خیلی کارها داریم. یکی از آن‌ها ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی است. همچنین ‌ستادی در استان به زودی تشکیل خواهد شد که آقای مقتدایی‌(استاندار خوزستان) آن را به یکی از معاونانش تنفیذ اختیار خواهد کرد. این ستاد برای بازاریابی و تبلیغات استان خوزستان خواهد بود و ستادی است که بیشتر بخش خصوصی در آن نقش خواهد داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: در آینده نه چندان دور و طی پنج سال آینده گردشگری استان خوزستان روزهای خوبی را تجربه خواهد کرد. تخصیص و مبادله موافقت‌نامه‌ 1300 میلیارد تومانی از سوی استاندار به زیرساخت‌های گردشگری گام کوچکی نیست. از طرف دیگر، رویکرد مدیریت عالی اجرایی کشور به سمت گردشگری است و از شروع به کار دولت تدبیر و امید اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری رخ داده و حضور گردشگران در ایران بسیار زیاد شده و این جای امیدواری است.

او خاطرنشان کرد: ‌استان خوزستان به عنوان یک محور و یک رویکرد اصلی برای ورود گردشگران به کشور خواهد بود. طی نظرسنجی روزنامه گاردین ایران جزو 20 کشور امن مسافرپذیر محسوب می‌شود و این در منطقه برای ما فرصتی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد نقش استان خوزستان نقش بسیار مهم و پررنگی است. همچنین باید برای بازار عراق سرمایه‌گذاری کنیم. البته اقدامات خوبی در این زمینه شروع شده است.

وی ادامه داد: مشکلی دیگر که برای دفاتر مسافرتی پیش آمده این بود که صدور ویزا برای زواری که به عراق می‌روند را از دفاتر مسافرتی گرفته بودند که خوشبختانه هماهنگی صورت گرفت و طبق برنامه‌ای که چیده شده قرار شد که به دفاتر سپرده شده که به زودی ابلاغ شود.

حیدری گفت: ‌امیدواریم دفاتر مسافرتی ما بتواند با مجموعه‌های بیرون ارتباط برقرار کنند تا ما امسال حتماً جشنواره راهنمایان گردشگری کشور را برگزار کنیم. این اتفاق بسیار خوب است تا بتوانیم از توان خودمان برای معرفی استان خوزستان استفاده کنیم.

عبدالحمید ‌حرمتی، رییس جامعه هتل‌داران خوزستان، نیز در این آیین گفت: روز گردشگری برای این انتخاب شده که هر کسی قدر این روز را در این دنیا بداند، چراکه یکی از مهمترین صنایع بعد از صنعت خودروسازی و نفت است.

وی توضیح داد: براساس آمارهایی که سازمان جهانی جهانگردی ارایه داده تعداد گردشگر از سال 1980 تا سال 2011 از 227 میلیون نفر به 983 میلیون نفر رسیده است. براساس برآوردها در سال 2013 باید به یک میلیارد و دویست میلیون نفر و در سال 2020 به تعداد یک میلیارد و 600 میلیون نفر در دنیا برسد.

او توضیح داد: صنعت گردشگری در سال 2009 هشتصد و پنجاه و یک میلیارد دلار درآمد ارزی در دنیا داشته است و در سال2010، 928 میلیارد دلار و تا سال 2011 تا هزار و سی میلیارد دلار این درآمد ارزی رسید.

حرمتی بیان کرد:‌ ما باید ببینم چه سهمی را توانسته‌ایم از این صنعت داشته باشیم و این نیازمند این است که ما در این بخش فعالیت داشته باشیم.

رییس جامعه هتل‌داران خوزستان گفت: وضعیت ما در منطقه خاورمیانه در حال حاضر نسبت به سایر کشورهای همسایه خیلی بهتر است و طبق بررسی از دریای مدیترانه تا کشور عراق همه با مشکل جنگ و درگیری‌های داخلی مواجهه هستند. در حال حاضر یکی از امن‌ترین کشورهایی که در خاورمیانه برای گردشگران وجود دارد، ایران است.

وی خاطرنشان کرد: ‌آثاری که در ایران وجود دارد در دنیا بی‌نظیر است. آثار ما در موزه لور پاریس به شکل فزاینده‌ایی می‌درخشد و این باعث افتخار ما است. ظرفیتی که در استان خوزستان وجود دارد همچون کاخ‌های آپادانا، چغازنبیل و آبشارهای شوشتر و غیره ظرفیت‌های بی‌نظیری است که در هیچ کجای دنیا نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

او تاکید کرد: استفاده از این آثار باستانی و چگونگی معرفی آن‌ها خیلی مهم است. در سال ‌های گذشته متاسفانه تبلیغات منفی توسط دشمنان خیلی زیاد بود و همین باعث شد خیلی از کشورها ایران را آن گونه که باید نشناسند. البته تبلیغات از جانب خود ما هم کم بود.

وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های گردشگری برای جذب هر چه بیشتر گردشگران بسیار مهم است. ما در سال‌های قبل متقاضیان زیادی در بخش خصوصی‌ داشتیم که قصد ایجاد تاسیسات اقامتی در استان داشتند اما با کم لطفی‌هایی روبه‌رو شدند که امیدواریم با برنامه‌های دولت تدبیر و امید و استاندار این فرصت‌ها به سرمایه‌گذاران داده شود.

رحیم ‌جلالی، رییس انجمن دفاتر مسافرتی استان خوزستان، هم اظهار کرد: ‌”دوست گردشگر، دوست فردا” که به عنوان شعار ملی انتخاب شده شعاری بسیار پرمعنا است چراکه گردشگران امروز فردای ما را در صنعت گردشگری رقم خواهند زد.

وی افزود: بنده به نیابت از بخش خصوصی و دوستانمان در دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری خوزستان لازم می‌دانم که از بخش دولتی و اداره میراث فرهنگی و کارشناسان آن‌ها که مشوق و تقویت کننده صنعت گردشگری هستند، تشکر کنم.

او خاطرنشان کرد: خوزستان طبق سخنان رییس جمهور باید به قطب گردشگری کشور تبدیل شود و می‌طلبد که این عبارت را سر لوحه کارمان قرار دهیم. خوزستان بهشت باستان‌شناسان و گردشگران دنیا است. وقتی می‌گوییم روی خوزستان تعصب داریم، بار مسئولیت‌مان سنگین‌تر می‌شود چرا که خوزستان کلمه بزرگی است.

‌جلالی اظهار داشت: در استان خوزستان همه کار می‌کنند تا این کلمه به تحقق بپیوندد. دوستانمان در بخش گردشگری بارها و بارها گفته‌اند که هیچ کجا کارون را نداریم. کارون فقط مال خوزستان است و زیبایی این استان است و هر گردشگری که می‌آید می‌شود کارون را به عنوان یادگار خوزستان می‌شناسد.

وی یادآوری کرد: در استان خوزستان نزدیک به 155 شرکت و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی فعال وجود دارد که حدود 850 نفر نیروی متخصص در آن مشغول فعالیت هستند. به رغم همه کاستی‌ها آن‌ها با عشق و امید به خاک و تعهدی که دارند در حال تلاش هستند.

رییس انجمن دفاتر مسافرتی استان خوزستان بیان کرد: ‌جذب توریست سلامت در یک سال اخیر، تبلیغ و تقویت و رشد همه جانبه، ایجاد پروازهای خارج از کشور و ارسال مسافر از خوزستان به کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه، کویت و جذب توریست از حوزه خلیج فارس از جمله کارهایی است که سعی داریم انجام دهیم.

وی ادامه داد: استقبال 9 میلیون مسافر در نوروز سال 93 از افتخارات خوزستان است. ما به نوعی با این صنعت مرتبط هستیم و می‌دانیم که با همه این‌ها همت بیشتری می‌طلبد.

در پایان این آیین از فعالان عرصه گردشگری خوزستان تقدیر و تشکر شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا