گوناگون

‌برخی طرح‌های بزرگ ملی در تعارض با منافع خوزستان است

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: اگر معضلات موجود در استان حل شود، نه تنها در خوزستان بلکه در کل کشور نیز می‌توانیم شاهد تحول اقتصادی باشیم.

به گزارش خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)‌-منطقه خوزستان- احمد سیاحی در گردهمایی شهرداران، روسای شوراهای اسلامی شهر، دهیاران، و مدیران کل حوزه عمران در استان که امروز، پنج‌شنبه(3 مهرماه) در سالن سینما هلال اهواز برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان از استان‌های دیگر متمایز است و به لحاظ مواهب متعدد و گوناگونی که دارد یکی از مهم‌ترین استانهای کشور به شمار می‌رود. در استانی زندگی می‌کنیم که از آب، کشاورزی، نفت، گاز، سواحل نیلگون خلیج فارس و معادن و شاخص‌های متعدد توسعه یک استان به صورت بسیار غنی بهره‌مند است.

وی گفت: مردمی داریم که ولایتمدار و شیعه هستند و افتخار می‌کنیم 23 هزار شهید را فدای نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده و در مرزها نیز مرزنشینان حافظ مرزها و کیان این نظام مقدس هستند. خجالت کشیدن مقابل این مردم شاید از این نگاه باید باشد که هنوز آن گونه که باید و شاید نتوانستیم مسایل و مشکلات آنها را حل کنیم.

سیاحی افزود: در اولین سفر دولت تدبیر و امید در استان خوزستان، اجرای طرح 550 هزار هکتاری که نزدیک به 17 سال مغفول مانده با دستور ویژه مقام معظم رهبری و پیگیری‌های ریاست جمهوری از سر گرفته شد و امروز شاهد آنیم که منابع مالی این طرح تامین شده و 21 مشاور و پیمانکار در حال انجام عملیات اجرایی این طرح هستند. همچنین استفاده از ظرفیت منطقه اروند یکی از بحث‌های جدی و اساسی است که در جهت توسعه استان در پیش گرفته‌ایم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: اجرای برخی طرح‌های بزرگ ملی به نوعی در تعارض با منافع استان خوزستان بوده که یکی از جنبه‌های این تعارض در بحث زیست محیطی نمود پیدا کرده است، اما خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی در حال انجام است. ارتقای ایمنی راه‌ها، استفاده کردن از ظرفیت‌های آبی استان و ثبت جهانی شوش نیز از جمله اقدامات دیگر برای توسعه استان خوزستان بوده است.

سیاحی اظهار کرد: در خوزستان باید سه موضوع آب، راهها و معماری شهری‌(مبلمان شهری) به طور جدی پیگیری شود. نوع خدماتی که در شهرها به ارایه می شود در شان مردم نیست و این را قبول داریم ولی با این اعتبارات موجود که بسیاری معتقدند اندک است، می‌شود کار کرد. جلسات هم اندیشی در این زمینه راهکارهای خوبی را پیش ما قرار می‌دهد.

وی در ادامه به تمرکز 71 درصدی جمعیت در شهرها در 76 شهر و 29 درصد در حدود 4058 روستا اشاره کرد و گفت: اگر خدمات در روستاها متمایز باشد دلیلی وجود ندارد که مهاجرت با شدت بالایی اتفاق بیفتد. موضوع آب شرب و آب کشاورزی از جمله مهمترین موضوعاتی است که در بحث روستاها باید پیگیری کرد. ما هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت آبی استان برای رونق کشاورزی صنعت و حتی آب شرب به صورت مطلوب استفاده کنیم. بنابراین درخواست می‌کنیم حق آبه استان در این موضوع رعایت شود.

معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: شاخص‌ها و فرایندهای تخصیص ارزش افزوده باید مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین یکی از موضوعات مهم، تورم نیرو در شهرداری‌هاست که با تامین اعتبارات مربوطه می‌توانیم شاهد کاهش نیروها باشیم.

سیاحی عنوان کرد: اگر صنایع بزرگ درصد خود را به روستاها و شهرها پرداخت کنند بی شک دیگر مزاحم کسی نمی‌شویم. اگر دستگاه‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی که در استان فعالیت می‌کنند سهم خود را بر اساس تکالیف قانونی به روستاها و شهرها اختصاص دهند، بی شک بودجه بدون نفت استان که در حال تهیه است، به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

وی ادامه داد: با چشم‌انداز و امیدی که دولت تدبیر و امید در فکر و ذهن مردم ایجاد کرده و وفاقی که در استان حاکم است، جایی برای خجالت کشیدن از مردم استان وجود ندارد. کسانی باید خجالت بکشند که با اعتباراتی که در اختیار داشتند، آنچنان که باید و شاید به صورت مطلوب هزینه نکردند.

*عکس تزیینی است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا