گوناگون

ساماندهی توزیع “محصولات کشاورزی” با تقویت موسسات بازاریابی

2405413 645به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بازاریابی معانی مختلفی دارد . برای بعضی از خریداران ، بازاریابی به معنی خرید خوار و بار است . از نظر کشاورزان یا دامداران بازاریابی به مفهوم فروش کالاهای خود است . از نظر کسی که در جریان معامله کالاها قرار دارد بازاریابی به مفهوم انبار کردن کالا ، تغییر محصول به شکلی که مصرف کنندگان می خواهند ، حمل و نقل آن به مراکز خرده فروشی و انجام دادن تبلیغات برای فروش است .

 *بازاریابی کشاورزی چیست ؟
در بازاریابی کشاورزی ، نقطه تولید منبع اصلی عرضه است . فرایند بازاریابی از این نقطه شروع شده و تا نقطه ای که مصرف کننده محصول را از یک خرده فروش می خرد یا تا یک نقطه ای که محصول به عنوان مواد اولیه برای مرحله دیگری از تولید خریداری می شود ادامه پیدا می کند .

*مشکلات بازاریابی از کجاست ؟
مشکلات بازاریابی به علت وجود نارسایی در نگهداری و انبار کردن محصولات در فصل برداشت ، قیمت پایین محصول و تلفات آن به علت مشکلات حمل زیاد است .

 زارعان کوچک و خرده پا به علت وضعیت نا مساعد مالی برای فعالیتهای خود به اعتبار پول نیاز شدیدی دارند . تنگناهای موجود در نظام اعتباری کشور سبب می شود تا زارعان به عمده فروشان و پیله ورزان متوسل شوند . این عوامل یعنی عمده فروشان و پیله وران در مقابل وام پرداختی ، محصول را پیش خرید می کنند یا در فصل برداشت با قیمت پایین خریداری می کنند .

با توجه به ویژگی های محصولات کشاورزی ، بازاریابی محصولات کشاورزی نقش بسیار حیاتی در اقتصاد روستایی دارد.

*نارسایی در بازاریابی محصولات کشاورزی روستایی
از آنجا که اکثر زمینهای کشاورزی در روستاها قرار دارد بازاریابی در روستاها اهمیت فراوانی دارد . اختلاف زیاد قیمت محصول در روستا و مزرعه با سطح خرده فروشی نقش بسیار موثری در اقتصاد روستایی و پایین بودن بازه اقتصادی فعالیت در مکانهای روستایی دارد . این امر به نحوه توزیع محصولات کشاورزی و کارایی بازار محصولات از سطح مزرعه تا سطح عمده فروشی و خرده فروشی بستگی دارد .

تولیدکنندگان روستایی در سطح وسیعی پراکنده بوده و هر تولیدکننده مقدار ناچیزی محصول را به بازار شهری عرضه می کند . فاصله بسیار زیاد بین بین مراکز تولید و مصرف این محصولات و مشکلات زیاد در امر جمع آوری و حمل و نقل محصول و به ویژه تبادل ضعیف اطلاعات میان مصرف کننده و تولید کننده ، بی دقتی در بسته بندی و حمل محصولات فاسد شدنی تلفات و ضایعات زیادی در حین حمل ونقل و عرضه محصول را سبب می شود .

 *وظایف موسسات بازاریابی
موسسات بازاریابی با توجه به ویژگی های محصولات کشاورزی وظایف مهمی به شرح زیر دارد :
–    جمع آوری محصولات کشاورزی
–    آماده ساختن محصولات برای مصرف
–    توزیع کالا

انتهای پیام /

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا