گوناگون

اختتامیه بزرگداشت فردوسی با رونمایی از آلبوم “درفش کاویانی” شهرام ناظری/ “هفت خوان رستم” رونمایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر حماسه سرای توس ظهر جمعه در محل تئاتر شهر در مجتمع امام رضا(ع) مشهد انجام شد.

در این مراسم که با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عفت شریعتی مشاور وزیر ارشاد در امور بانوان و علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی برگزار شد آخرین اثر شهرام ناظری با عنوان “درفش کاویانی” رونمایی شد.

IMG19275247

‌رونمایی از مجموعه سه جلدی هفت‌ خوان رستم

همچنین در این مراسم ‌کتاب مجموعه مقالات همایش بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و ‌مجموعه سه جلدی هفت‌ خوان رستم که توسط مؤسسه فرهنگی هنری خراسان منتشر شده است نیز رونمایی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به تقارن مراسم بزرگداشت فردوسی و ماه رجب اشاره کرده و گفت: این مسئله سبب خرسندی ما شده و آن را به فال نیک می‌گیریم چرا که فردوسی حافظ راستین سنت‌های ملی و شناسنامه قوم ایرانی است.

علی جنتی با بیان اینکه حکیم ابولقاسم فردوسی حافظ راستین سنت ها و تاریخ ایران زمین است افزود:  شاید بی وجود این حکیم فرزانه بسیاری از سنت‌ها و تاریخ ما در توفان حوادث محو می‌شد .

جنتی عنوان کرد: فردوسی فردی معتقد بود و با تکیه بر همین اعتقاد خود حماسه‌ا ی عظیم خلق کرد و در واقع باید گفت فردوسی در قالب شاهنامه خود آمیختگی فرهنگ ایران و اسلام را عینیت بخشید.

ارادت فردوسی به اهل بیت(ع)

وی ادامه داد: این شاعر حماسه سرا در شاهنامه خود عشق و ارادت خود را به اهل دل و به ویژه امام علی(ع) به خوبی نشان داده است و این مسئله در بیت  “منم بنده اهل بیت نبی ستاینده خاک پای وصی” به خوبی مشهود است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عشق و ارادت خود به اندیشه‌های فردوسی ابراز کرد: ایران همواره سرزمین فروغ بوده و با گذشت هزاران هزار حادثه بزرگ و دشوار در نهایت پیروز از میدان بیرون آمده و باید گفت که غرور ملی امروز بن مایه ‌اش در شاهنامه و ویژگی‌های شاخص قهرمانان و پهلوانان شاهنامه است.

جنتی تاکید کرد: صحبت به زبان فارسی را مدیون فردوسی هستیم و این شاعر پارسی گو در این دیباچه منظوم کاری کرد که زبان پارسی از هر گزندی به دور ماند.

وی اظهار کرد: فردوسی در ابتدای شاهنامه در ستایش خداوند نوشته اکه نشانه حکمت اوست و در واقع فردوسی خرد و دین داری و رستاخیزآگاهی را درک کرده و تمام این ویژگی‌ها را در قهرمانان شاهنامه خود نشان می‌دهد و از همین رو فردوسی یکی از دروازه های ورود اندیشمندان جهان برشمرده می‌شود.

IMG19275074

فردوسی غرور ملی را رگ های ایرانیان جاری کرد

جنتی تصریح کرد: فردوسی ادیبی هوشمند و غیرتمند است که به واسطه او غرور ملی در رگ‌های ایرانیان جاری شده و امروز هر عاشق فارسی زبانی که بخواهد در گذشته و سنت ایرانیان جستجو کند باید ابتدا فردوسی و شاهنامه وی را بخواند و بشناسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهنامه را کتاب حکمت دانست و افزود: خرد و خردورزی در شاهنامه منشأ پیشرفت ‌و نیکی‌ بوده و از همین رو این شاعر بزرگ را حکیم خوانده اند.

وی با بیان اینکه  نباید به شاهنامه فقط نگاه ادبی و شاعرانه داشت، ابراز کرد: شاهنامه پر از نکات اخلاقی و عرفانی است که نمونه آن را در داستان ضحاک و کاوه و مرگ سیاوش به دست سودابه می‌بینیم.

شاهنامه اثری جهانی و کتاب دوستی است

جنتی شاهنامه را اثری جهانی و کتاب دوستی دانست و اظهار کرد: زبان فارسی عامل اتحاد ایرانیان در تمام فراز و فرودها بوده است.

لزوم راه اندازی رشته شاهنامه پژوهی در مقاطع دانشگاهی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نسل جوان ما با شاهنامه انس کمی دارندتاکید کرد: باید جوانان با ابعاد فکری و شخصیت فردوسی بیشتر آشنا شوند چرا که در شاهنامه به آزاده زندگی کردن و تسلیم نشدن در برابر ظلم می‌پردازد.

جنتی تصریح کرد: ضرورت این مسئله احساس می‌شود که در مقاطع تحصیلاتی دانشگاهی رشته شاهنامه پژوهشی راه اندازی شود.

اجرای موسیقی سنتی، اجرای نقالی و شاهنامه خوانی و همچنین اجرای نمایش از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا