گوناگون

“جو بایدن” از قول آمريکا برای کمک مالی به اوکراين، مولداوی و گرجستان خبر داد

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازرویترز؛ جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر به کیف برای شرکت در مراسم تحلیف پترو پروشنکو رئیس جمهور اوکراین، اعلام کرد کمکهای بیشتری به این کشور اعطا خواهد شد که البته باید توسط کنگره تصویب شود.
واشنگتن پس از دیدار بایدن با روسای جمهور اوکراین، مولداوی و گرجستان متعهد شد 48 میلیون دلار به اوکراین، هشت میلیون دلار به مولداوی و پنج میلیون دلار به گرجستان کمک کند.
الحاق منطقه کریمه اوکراین به روسیه در ماه مارس پس از چند هفته تظاهرات که به برکناری ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور سابق اوکراین منجر شد، باعث بروز شدیدترین بحران در روابط روسیه و غرب از زمان پایان جنگ سرد تاکنون شده است.
روابط مسکو با مولداوی و گرجستان نیز مانند روابطش با اوکراین متشنج است و مناطق این کشورها دولتهای جدایی طلبی را در واکنش به حکومتهای ملی گرا در این سه کشور تشکیل داده و با روسیه اعلام کرده اند. این مناطق شامل ترانسنیستریا در مولداوی و آبخازیا و اوستیای جنوبی در گرجستان هستند.
کمک به اوکراین در پی دیدار پروشنکو با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در روز چهارشنبه در ورشو صورت می‌گیرد و به اصلاحات اقتصادی در این کشور خواهد انجامید.
آمریکا اعلام کرد این کمک در مولداوی با هدف برنامه‌هایی برای نهادهای دموکراتیک و اقتصادی صورت می‌گیرد. مولداوی تابستان گذشته یک پیمان تجاری با اتحادیه اروپا امضا کرد. این بسته کمکی جدید علاوه بر کمک دو میلیون و 700 هزار دلاری آمریکا به مولداوی در ماه مارس گذشته صورت می‌گیرد.
لغو یک توافقنامه تجاری پیشنهادی با اتحادیه اروپا از دلایل اصلی بحران سیاسی اوکراین در شش ماه گذشته بوده و روسیه و کشورهای غربی بر سر اعمال نفوذ در این منطقه با هم رقابت می‌کنند.
بسته کمکی جدید آمریکا همچنین پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن روز سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد که به ایجاد ظرفیت دفاعی برای اوکراین، مولداوی و گرجستان که هر سه هم مرز روسیه هستند کمک خواهد کرد.
کاخ سفید افزود: این کمک تازه به مناسبات بهتر بین مولداوی و ترانسنیستریا کمک خواهد کرد.
همچنین کاخ سفید افزود: کمک پنج میلیون دلاری به گرجستان برای کمک به مردم این کشور که در طول مرز با روسیه زندگی می‌کنند و همچنین افزایش دسترسی به اطلاعات واقعی از طرف مردم مناطق اشغالی آبخازیا و اوستیای جنوبی است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا