هیوندای آیونیک ۵ به صورت رسمی معرفی و رونمایی شد که دارای پلتفرم E-GMP بوده و نسخه تولیدی کانسپت ۴۵ رونمایی شده در نمایشگاه فرانکفورت است. در ادامه مطلب از میهن پست به معرفی و بررسی این خودرو می پردازیم.
سرانجام پس از مدتها انتظار، هیوندای آیونیک ۵ به صورت رسمی رونمایی کرد. این خودرو که روح اولین محصول تولیدی این برند یعنی پونی ۱۹۷۵ را به تکامل رسانده یک هاچبک کوچک با پیشرانههای میتسوبیشی در آغازین روزهای حیات هیوندای نیست بلکه یک شاسیبلند میان سایز میباشد که از صفر به عنوان خودرویی الکتریکی توسعه یافته است. هیوندای آیونیک ۵ دارای پلتفرم E-GMP بوده و در واقع نسخه تولیدی کانسپت ۴۵ رونمایی شده در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ میباشد.
ما در همین ابتدا از کانسپت ۴۵ صحبت کردیم چراکه هیوندای آیونیک ۵ تقریباً همان طراحی مدل مفهومی را حفظ کرده و در آن شاهد ظاهری زاویهدار با خطوط تیز و اورهنگ های برجسته هستیم. دستگیرههای درب پاپ آپ نیز پروفایل جانبی تر و تمیزی را ایجاد کردهاند. همچنین استفاده از دوربینها بجای آینههای جانبی سنتی نیز دیگر ویژگی قابلتوجه آیونیک ۵ است. این دوربینها فعلاً در همه بازارها بهصورت قانونی قابلاستفاده نیستند و در تصاویر رسمی نیز میتوانیم آینههای سنتی را ببینیم.
رینگهای آلیاژی ۲۰ اینچی بکار رفته در این خودرو برای بهبود آئرودینامیک طراحی شدهاند و بزرگترین رینگهایی هستند که تاکنون در یک خودروی الکتریکی هیوندای نصب شدهاند. در بخش جلو و عقب آیونیک ۵ چراغهای LED پیکسل مانند را میبینیم که تکامل یافته چراغهای کانسپت ۴۵ میباشند. همانند دیگر خودروهای الکتریکی مدرن، درگاههای شارژ در هر دو سمت این خودرو قرار گرفتهاند تا مالک آسایش بیشتری داشته باشد. کاپوت نیز طراحی خاصی داشته و پهنای بیشتری دارد تا فاصله بین پانلها به حداقل برسد.
طول این خودرو برابر با ۴۶۳۵ میلیمتر بوده و فاصله بین محوری آن نیز ۳۰۰۰ میلیمتر است. پهنای این شاسیبلند میان سایز و ارتفاع آن به ترتیب ۱۸۹۰ و ۱۶۰۵ میلیمتر اعلام شده و هیوندای مدعی است آیونیک ۵ فضای کابین خودرویی در یک کلاس بالاتر را ارائه میکند.
خب صحبت از کابین شد و باید گفت آیونیک ۵ از مزیت پلتفرم الکتریکی استفاده کرده و کفی کاملاً مسطح دارد. این طراحی باعث شده فضای زیادی ایجاد شود و مهندسان هم کنسول مرکزی کشویی را طراحی کنند. این کنسول میتواند تا ۱۴۰ میلیمتر به سمت عقب حرکت کند و راننده و سرنشین در ورود و خروج به کابین راحتی بیشتری داشته باشد.
فاصله بین محوری آیونیک ۵ دقیقاً ۱۰۰ میلیمتر بیشتر از خودروی پالیسید بوده و واضح است که با کابینی کاملاً جادار مخصوصاً برای شاسیبلندی با این ابعاد تولید شده است. فضای بار این محصول الکتریکی نیز ۵۳۱ لیتر است که به ۱۶۰۰ لیتر نیز افزایش پیدا میکند.
آیونیک ۵ یک خودروی کاملاً الکتریکی بوده و از پلتفرم خودروهای درونسوز استفاده نکرده و به همین خاطر دارای محفظه بار در جلو نیز میباشد. فضای این بخش بسته به انتقال نیرو به چرخ های عقب یا تمامی چرخ ها متفاوت بوده و نسخههای دیفرانسیل عقب فضای بار ۵۷ لیتری دارند درحالیکه این میزان در مدلهای چهار چرخ محرک به ۲۴ لیتر کاهش مییابد که احتمالاً دلیل آن سختافزار بیشتر پیشرانه الکتریکی در جلو میباشد. نسخه آمریکای جلویی آیونیک ۵ صرفنظر از مدل انتخابی فضای بار کوچکتری دارد.
داشبورد آیونیک ۵ کاملاً تحت تأثیر یک جفت نمایشگر ۱۲ اینچی بوده که یکی روبروی راننده قرار داشته و دیگری هم برای سیستم اطلاعات سرگرمی است. طراحی این دو نمایشگر مشابه نمونههای بکار رفته در محصولات مرسدس بنز میباشد. محصول جدید هیوندای همچنین از انتخابگر دنده نصب شده در اهرم پشت فرمان سود میبرد و هدآپ دیسپلی آن به تکنولوژی واقعیت افزوده مجهز میباشد.
فضای بار عقب خودرو کاملاً مناسب بوده و این امر با نازکتر بودن صندلیهای جلویی نسبت به نمونههای عادی به دست آمده است. تمامی صندلیها بهصورت کشویی عقب و جلو میشوند. بسیاری از نقاط کلیدی کابین از متریال بازیافتی از جمله بطریهای پِت تولید شدهاند.
دیگر ویژگی قابلذکر آیونیک ۵ آپشن سقف خورشیدی است که باعث ذخیره انرژی خورشیدی و ارائه برد حرکتی بیشتر میشود. خود سقف باعث شده کابین حتی جادارتر هم به نظر میرسد زیرا از شیشه بزرگ و تکقسمتی استفاده میکند.
مشتریان میتوانند دو مجموعه باتری با ظرفیتهای ۵۸ یا ۷۲.۶ کیلووات ساعتی را انتخاب کنند. یک مجموعه باتری ۷۷.۴ کیلووات ساعتی نیز برای مدلهای بازار آمریکا در نظر گرفته شده است. مدل پایه دارای یک پیشرانه الکتریکی نصب شده در عقب بوده و مدل قویتر از سیستم چهار چرخ محرک حاصل از دو پیشرانه الکتریکی سود میبرد. سقف سرعت تمامی نسخههای آیونیک ۵ به ۱۸۵ کیلومتر در ساعت محدود شده است.
مدل دارای باتری کوچکتر و پیشرانه تکی قدرت ۱۶۸ اسب بخاری و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری ارائه میکند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۵ ثانیهای دارد. مدل چهار چرخ محرک دارای قدرت ترکیبی ۲۳۲ اسب بخاری و گشتاور ۶۰۵ نیوتون متری بوده و شتاب آن ۶.۱ ثانیه میباشد.
خودروی الکتریکی جدید هیوندای در نسخه دارای باتری بزرگتر و حالت دیفرانسیل عقب قدرت ۲۱۵ اسبی و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری و شتاب ۷.۴ ثانیهای دارد. قویترین و سریعترین نسخه آیونیک ۵ دارای باتری بزرگتر و سیستم چهار چرخ محرک بوده و قدرت ترکیبی ۳۰۲ اسب بخاری و گشتاور ۶۰۵ نیوتون متری دارد. شتاب این مدل برابر با ۵.۲ ثانیه است.
با استفاده از قابلیت شارژ ۸۰۰ ولت و شارژر ۳۵۰ کیلوواتی میتوان ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری را در ۱۸ دقیقه شارژ کرد. تنها ۵ دقیقه شارژ برای به دست آوردن برد ۱۰۰ کیلومتری کافی است. نسخه دیفرانسیل عقب با باتری بزرگتر برد ۴۸۰ کیلومتری دارد.
یکی از ویژگیهای جالب این خودرو توانایی شارژ وسایل برقی است. این خودرو میتواند با استفاده از درگاه نصب شده زیر صندلیهای عقب و بیرون خودرو برق برخی وسایل را تأمین کند.
هیوندای آیونیک ۵ اواخر سال جاری با ۹ رنگ بدنه و ۴ طرح کابین عرضه خواهد شد. این خودرو اولین محصول از زیر برند جدید آیونیک است. سبد محصولات آیونیک در سال ۲۰۲۲ گسترش یافته و شامل آیونیک ۶ نیز خواهد بود که این خودرو نسخه تولیدی کانسپت پروفسی میباشد. یک شاسیبلند بزرگتر با نام آیونیک ۷ نیز اوایل سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.