Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

آتشفشان‌ های پنهان سیاره سرس سوژه گمشده دانشمندان ؟

قبل از توضیح در مورد آتشفشان‌ های پنهان سیاره سرس لازم است بدانید که سرس نخستین سیاره کوتوله کشف‌ شده و بزرگ‌ ترین سیارک در کمربند سیارکی و بین مدار مریخ و مشتری است. این سیارک اسرار علمی بسیار بزرگی دارد که حالا دانشمندان در تلاش هستند با بررسی آن پرده از رموز آن بردارند و حالا یک تیم تحقیقاتی آمریکایی که متخصص بررسی سیارک سرس و قمر آن است به این تئوری رسیده است که این سیارک روزگاری باستانی دارای آتشفشان‌هایی بوده است که ناپدید شده‌اند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

تصور کنید اگر زمینی که امروز می‌ بینیم فقط یک دهانه آتشفشانی‌ داشت ، حدس درباره اینکه این سیاره چطور شکل گرفته است تا چه اندازه دشوار می‌شد. اما آتشفشان‌ های پنهان سیاره سرس سوژه گمشده دانشمندان امروزی شده است ، چرا که سیاره کوتوله سرس که در منظومه خورشیدی می‌چرخد ،یک قمر هم دارد و در کل این سیارک فقط یک دهانه آتشفشانی دیده می‌شود.

آتشفشان‌ های پنهان سیاره سرس

کیهان‌شناسان مرکز قمرشناسی و منظومه خورشیدی دانشگاه آریزونای آمریکا در یک بررسی برای یافتن منشأ قمری که به دور سرس می‌چرخد و نحوه شکل‌گیری خود این سیارک، به این نظریه رسیدند که شاید روزگاری آتشفشان‌ های یخی روی این سیارک وجود داشته که سطح و ماهش را ساخته است اما نهایتا ناپدید شده است.

بر اساس یک نظریه زمین‌شناختی ، در صورتی که زمان لازم برای حرکت وجود داشته باشد، هر عارضه طبیعی روی سطح هر سیاره‌ ای جابه‌جا می‌شود. نمونه این جابه‌جایی را در حرکت یخچال‌های زمین و جابه‌جایی صفحات زمین‌ساختی طی میلیون‌ها و هزاران سال می‌توان دید.

در نظریه تازه مطرح‌شده ، سیاره سرس که امروز فقط یک دهانه آتشفشانی دارد ، روزگاری دهانه‌های آتشفشانی زیادی داشته است که بخش عظیمی از آنها از یخ درست شده بودند و طی صدها میلیون سال، این دهانه‌های یخی در اثر جابه‌جایی‌ها صاف شده‌اند.

آتشفشان‌ های پنهان سیاره سرس
نقطه ای نورانی و درخشان در سیاره سرس

این نظریه همچنین می‌تواند صاف بودن سطح سیارک و وجود قمر ۲۰۰ میلیون ساله آن را نیز توجیه کند اما برای اثبات آن باید به دنبال سوراخ‌های باقی‌مانده از این دهانه‌ها گشت. تیم تحقیق دانشگاه آریزونا برنامه‌ای بلند‌مدت برای جست‌وجوی سوراخ‌هایی که در دوران گذشته کاربرد داشته تنظیم کرده و قرار است نتیجه تحقیقات خود را منتشر کند.

سرس در نقطه‌ای از منظومه خورشیدی قرار دارد که گرمای زیادی از خورشید دریافت نمی‌کند اما مناطق سردتر و دورتر یا قمرهای اروپا و تایتان در مدار مشتری هم چنین سیاره صافی در خود ندارند.

منبع astronomy

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا