Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

با روش HDR گوشی موبایل خود را به دوربینی حرفه ای تبدیل کنید + عکس

میهن پست – قبل از این که در خصوص عکاسی به شیوه HDR صحبت کنیم لازم است بدانید که امروزه دنیای عکاسی به واسطه ی پیشرفت علم دیجیتال و تکنیک های خاص آن نسبت به گذشته همواره متفاوت و دگرگون شده و حتی به کلی رویکرد یک دهه گذشته خود را نیز فراموش کرده است.

مقایسه تهیه عکس به روش معمولی و HDR
مقایسه تهیه عکس به روش معمولی و HDR

در این میان احتمالاً عکس های بسیار زیبای HDR را در اینترنت دیده‌اید. تصاویری که رنگ‌های بسیار زنده دارند و بیشتر به نقاشی شبیه هستند تا به عکس.بنابراین تا چند سال پیش تنها عکاس‌های حرفه‌ای می‌دانستند HDR چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد ولی امروزه این قابلیت به گوشی‌های موبایل هم آمده است. اکثر گوشی‌های سطح بالا مثل iPhone 5s, LG G2, Samsung Galaxy S5, HTC ONE و … دارای قابلیت گرفتن عکس HDR هستند. اگر گوشی شما به طور پیش‌فرض قابلیت گرفتن عکس HDR ندارد می‌توانید به راحتی با دانلود یک نرم‌افزار این قابلیت را به گوشی خود اضافه کنید. ولی پیش از استفاده باید بدانید HDR چیست و چه مواقعی می‌توان از آن برای گرفتن عکس‌های زیباتر استفاده کرد.

برای توضیح بیشتر باید گفت که HDR مخفف High Dynamic Range و به معنی محدوده‌ی دینامیکی گسترده است. البته HDR واژه‌ی جدیدی نیست اما اخیراً به خاطر استفاده از این قابلیت در گوشی‌هایی مثل آیفون و اندروئیدی‌های رده‌اول، کاملاً مشهور شده است. شایان ذکر است که نرم‌افزارهایی هم برای پردازش تصاویر و اعمال HDR وجود دارد.

آشنایی با روش عکس گرفتن به شیوهHDR

HDR

آن گونه که از معنی HDR مشخص و روشن است، فعال کردن آن موجب افزایش محدوده‌ی دینامیکی تصاویر می‌شود. در عکاسی منظور از محدوده‌ی دینامیکی، نسبت روشنی تصویر به تاریکی آن است. برای استفاده از HDR به جای یک تصویر به ۳ تصویر نیاز داریم، هر تصویر با میزان جذب نور (یا اسکپوژر) متفاوتی گرفته شده و لذا جزئیات بخش‌های تاریک و روشن در این ۳ تصویر، متفاوت است.

گاهی نیز با استفاده از یک نرم‌افزار ویرایش تصویر می‌توان بهترین بخش‌های هر یک را مشخص نمود و ۳ عکس گرفته شده را با هم ترکیب کرد. در گوشی‌هایی که دارای قابلیت HDR هستند، انتخاب نواحی مناسب هر عکس و ترکیب آنها، توسط گوشی صورت می‌گیرد.معمولاً تصویری که حاصل استفاده از HDR است، به آنچه ما توسط چشم خود می‌بینیم، قرابت بیشتری دارد و در واقع جزئیات بخش‌های تاریک و روشن آن، بیشتر است.

با فعال کردن HDR طبیعی است که عکاسی با تأخیر صورت بگیرد چرا که باید کمی صبر کنیم تا حداقل سه تصویر گرفته شده، پردازش و ترکیب شوند.

برای درک بهتر موضوع به عکس زیر توجه کنید…

عکس تهیه شده به روش HDR
عکس تهیه شده به روش HDR

لازم است توجه کنید که این تصاویر توسط یک گوشی گرفته نشده بلکه هدف ارائه‌ی مثالی برای روشن شدن موضوع است. برخی از عکاس‌های حرفه‌ای با دوربین‌های DSLR نیز نسبت به ساخت تصاویر HDR اقدام می‌کنند. اما با این دوربین‌ها آنها معمولا ۳ تا ۵ عکس مختلف را گرفته و سپس خودشان با کمک نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند فوتوشاپ نسبت به ساخت تصویر HDR نهایی اقدام می‌کنند.

در بسیاری از دوربین‌های حرفه‌ای این فرایند به صورت دستی انجام می‌شود به این صورت که هر سه عکس (یا حتی بیشتر از سه عکس) ذخیره می‌شوند تا عکاس بعداً با رایانه و با برنامه‌هایی مثل Photomatix آن‌ها را ترکیب بکند. یک عکاس حرفه‌ای تنظیمات مخصوصی بر روی عکس‌ها انجام می‌دهد تا بهترین ترکیب را به دست آورد. در گوشی‌های موبایل این فرایند به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و فقط تصویر HDR ذخیره می‌شود.

برای کسانی که کار حرفه ای عکاسی را انجام نمی دهند شاید باورشان این باشد که همواره تصاویر HDR بهتر از تصاویر معمولی هستند ولی این‌گونه نیست. بر اساس شرایط عکاسی ممکن است تصویر HDR زیبا بشود ولی بسیاری از اوقات عکس معمولی بهتر از HDR خواهد بود.

photo-2-1بنابراین برای تهیه عکس به شیوه HDR  حتما نباید دوربین حرفه ای در اختیار داشته باشیم چرا که خوشبختانه بیشتر گوشی‌هایی که قابلیتی به نام HDR دارند، دو عکس که یکی حاصل استفاده از HDR است و دیگری یک عکس عادی است، به ما ارائه می‌کنند و می‌توانیم بهترین عکس را انتخاب کنیم. البته اگر زمان کافی برای بررسی عکس‌ها نداشته باشیم، بهتر است با توجه به منظره و سوژه‌ای که از آن عکس می‌گیریم، بهترین تنظیمات را انتخاب کنیم و در مورد HDR تصمیم بگیریم. لذا استفاده از نکات گفته شده مفید واقع می‌شود.

به هنگام تهیه عکس به روش HDR بهترین نتیجه زمانی حاصل می شود که منبع نور در پس زمینه باشد و یا در محیط خارجی آسمان با ابرهای پراکنده پوشیده شده باشد. در مابقی شرایط بایستی آن را تست کنید تا به تدریج موقعیت مناسب را بیابید. فقط دقت کنید بیش از اندازه آن را به کار نگیرید، چرا که در مکان نامناسب گاهی اثر نامطلوبی بر تصویر نهایی می گذارد. اگر از کاربران آیفون هستید، بهتر است برای ثبت عکس های HDR سراغ اپلیکیشنی به جز اپ پیشفرض دوربین را بگیرید، چرا که عملکرد آن در این زمینه خیلی خوب نیست. یکی از بهترین اپلیکیشن هایی که به این منظور در اپ استور خواهید یافت vividHDR است و استفاده از آن را به علاقه مندان عکاسی پیشنهاد می کنیم.

منبع :flickr

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا