اقتصادی

آخوندی:ایران در صنعت هوایی نیازمند سرمایه‌گذاری جدی است

به گزارش میهن پست – وزیر راه و شهرسازی گفت: آخرین اعتبار در نظر گرفته شده برای به روزرسانی مرکز کنترل فضای کشور مربوط به 13 سال پیش است و در حال حاضر 250 میلیون دلار برای بروز رسانی سیستم ناوبری این مرکز لازم است که مقرر شده است در دوره پنج ساله شرکت فرودگاه ها این مبلغ را از محل درآمدهای خود تامین کند.

عباس آخوندی که در نشست پایانی بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از صنعت حمل و نقل هوایی سخن می گفت، با تأکید بر اینکه این بازدید قبل از سانحه هواپیما نهایی شده بود و تمایل داشتم برنامه های این وزارتخانه را برای توسعه ناوگان، بهسازی فرودگاه‌ها، سیستم ناوبری و هدایت هواپیما ارائه کنم،‌ تصریح کرد: حداقل بیش از دو سال تمام است که اندک سرمایه گذاری ای در صنعت حمل و نقل هوایی انجام شده است.

به نقل از ایسنا ، وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنانش با تسلیت درگذشت هموطنانمان در سانحه هواپیما اظهار کرد: دوست داشتیم در فضایی شیرین برنامه های توسعه ای خود را به نظر شما برسانیم که تقدیر این بود که کام ما تلخ باشد.

وی بیان کرد: صنعت هوانوردی از جمله صنایعی است که بیشترین ارتباط را در سطح جهانی دارد و این مسأله از تولید پرنده، مقررات و ضوابط خرید قطعات تا بلیت مسافر را شامل می شود که باید بر اساس مفاد کنوانسیون های بین المللی عمل شود.

آخوندی تصریح کرد: در تحریم ظالمانه و شرایط بعد از انقلاب قدرت‌های بزرگ،‌ صنعت هوایی را در خط مقدم این محدودیت قرار دادند که بیشترین آسیب را دید.

وی اضافه کرد: در حال حاضر صنعت هوایی از دسترسی به کتابچه تعمیر و نگهداری، قطعه، نقل و انتقال پول، خرید هواپیمای جدید، دسترسی به سوخت و خدمات فرودگاهی و حتی جا به جایی پول بلیت فروخته شده تحت فشار بود که بعد از مذاکرات ژنو برخی از این محدودیت ها برطرف شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: جا دارد که از همه دست اندرکاران صنعت هوایی تقدیر کنم که با حمایت مجلس و دولت در شرایط بسیار سخت این صنعت را سرپا نگه داشته اند. یقین بدانید تحریم کنندگان در نظر داشته اند تا این صنعت را در زمان کوتاهی متوقف کنند اما هم اکنون با وجود مشکلات به کار خود ادامه می دهد.

وی با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته بازدیدهای از مجموعه‌های صنعت هوایی داشته ام یادآور شد: به عنوان یک ایرانی از فعالان این صنعت تشکر می کنم

آخوندی گفت:: پایه های صنعت هوایی در سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و شرکت فرودگاه ها خوب گذاشته شده و زمانی شرکت هما پنجمین شرکت بزرگ هواپیمایی جهان بوده است و امروز به خاطر سرمایه انسانی این مجموعه و سایر بخش ها، صنعت حمل و نقل هوایی به کار خود ادامه می دهد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برای تبدیل شدن به هاب منطقه نیاز به تکنولوژی های جدید داریم و باید برای افزایش پروازهای عبوری ثابت کنیم که آسمان ایران امن است که برای این منظور نیاز به سرمایه گذاری گسترده در این صنعت داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تشکر و قدردانی ویژه از هماهنگی و مساعدت شورای عالی امنیت ملی و نیروهای نظامی در بازکردن مسیرهای هوایی، اعلام کرد: در یکسال اخیر برنامه های تعمیر اپرون شرقی، تاکسی وی ها و زیرسازی باند جدید فرودگاه مهرآباد و توسعه زیرساخت های فرودگاه ها دیگر کشور مورد توجه جدی بوده است.

آخوندی در خصوص آسایش مسافران بیان کرد: در ترمینال 2 و 4 فرودگاه مهرآباد سیستم های کنترلی اولیه برداشته شد و به زودی در فرودگاه امام با طراحی نرم افزار پیچیده این کار انجام می شود.

این عضو هیأت دولت با اشاره به اینکه بر اساس مدلی امیدواریم سال آینده سرمایه گذاری در شهر فرودگاهی صورت گیرد، بیان کرد:‌ سال گذشته در اصلاحیه بودجه 92، پیشنهاد کردیم که برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بخش ریالی در حوزه حمل و نقل دیده شود که سال گذشته مصوب نشد و در بودجه 93 هم نیامد.

وی تأکید کرد: شرکتهای حمل و نقل هوایی با توجه به قوانین موجود عملاً امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را ندارند و باید امکان استفاده ریالی و دریافت ارزی با بازپرداخت ریالی هم فراهم شود.

آخوندی با اشاره به اینکه با وجود شرایط تحریم، ایمنی مهمترین مسأله مورد نظر ما است، گفت: اگر حتی 50 درصد پروازها کاهش یابد، ‌ایمنی را با هیچ چیز دیگری مبادله نمی کنیم و این را به عنوان دستورالعمل و استاندارد رسمی اعلام کرده ایم.

وی افزود: ضمن اینکه تحریم مشکلاتی را ایجاد کرده است هیچ کس حق ندارد دستوری پرواز کند و قدر مسلم این است که هیچ خلبانی هم با دستور پرواز نمی کند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: بر اساس آیین نامه موجود، سازمان هواپیمایی کشوری شرکتی عملیاتی نیست و این سازمان بر شرکت‌های عملیاتی نظارت دارد و در این بخش نیز باید پاسخگو باشد؛ بر اساس روال گذشته کمیته بررسی سانحه با مدیریت مدیر کل مربوط در سازمان هواپیمایی تشکیل می شد که این بار علاوه بر مدیر کل مربوط، چهار نفر از متخصصین مستقل حوزه های مختلف هوایی و خارج از سازمان هواپیمایی کشوری در کمیته بررسی سانحه حضور دارند تا با استقلال کامل به بررسی علت سانحه بپردازند.

وی تصریح کرد: هر کس در مورد سانحه و آنتونف 140 هر مدرکی دارد به کمیته بررسی سانحه ارائه کند و در جلسه نخست کمیته خواهش کردم که موضوع مورد بررسی به سرعت دنبال شود.

آخوندی با اشاره به اینکه از هرگونه نظارت و حضور نمایندگان مجلس در روند بررسی سانحه استقبال می کنیم، بیان کرد: گروه های 11 گانه از روز دوشنبه کارشان را تمام وقت آغاز کرده اند و از کمیته بررسی سانحه درخواست کرده ام که اطلاعات را در اختیار عموم مردم قرار دهند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه کمیته بررسی سانحه می تواند هر کسی را احضار کند، اظهار کرد: یکی از راهکارهای افزایش ایمنی در دسترس قرار دادن اطلاعات سوانح است که در زمینه حمل و نقل جاده ای هم به زودی سامانه ای در این زمینه شکل می گیرد.

ارائه گزارش تفصیلی سانحه هواپیما شهریورماه در کمیسیون عمران
در بازدید اعضای کمیسیون عمران از صنعت حمل و نقل هوایی، ‌سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: در جلسه سه شنبه 4 شهریور کمیسیون عمران با وزارت راه و شهرسازی گزارش تفصیلی سانحه هواپیما ارائه شود و انتظار داریم جمع بندی مناسبی تا آن زمان ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه از گذشته با اقدامات و زحمات دست اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی مطلع هستم و این صنعت در خط مقدم تحریم قرار دارد،‌گفت: ایمنی در حمل و نقل مهمترین خواسته ما است و انتظار داریم توجه به صنعت هوایی در دستگاه اجرایی در اولویت باشد و به آن پرداخته شود و از موضوع اتفاق افتاده به عنوان فرصت برای بازنگری فرآیندها استفاده کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه جنگ با وجود خسارت‌ها و آسیب های فراوان برای ما فرصتی شد،‌ تأکید کرد: بر اساس خواسته مقام معظم رهبری باید به تولید علم، تولید ثروت و جنبش نرم افزاری در صنعت حمل و نقل هوایی توجه شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد که با ارائه گزارش جایگاه و وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی در هر سال مشخص شود و برای نوسازی صنعت حمل و نقل هوایی طرح پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی به مجلس ارائه شود.

نماینده مردم تهران در پایان سخنانش تصریح کرد: منتظریم گزارش و درخواست‌ها را بشنویم و حمایت ها را اعلام کنیم.

علیرضا جهانگیریان معاون وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این نشست با اشاره به اینکه بازدید اعضای کمیسیون عمران از صنعت حمل و نقل هوایی از ابتدای ماه رمضان نهایی شده بود گزارشی از سانحه آنتونف 140 ارائه کرد و گفت:‌کمیته پنج نفره مسئول بررسی سانحه شده‌اند که یک نفر مدیر کل بررسی سانحه سازمان هواپیمایی و چهار متخصص و کارشناس صنعت هوایی مستقل از سازمان هواپیمایی است.

وی توضیح داد: کمیته‌های 11 گانه بررسی سانحه تشکیل و کار خود را با جدیت دنبال می‌کند.

در نشست پایانی بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس از صنعت حمل و نقل هوایی به ارائه نظرات خود در خصوص صنعت هوایی کشور پرداختند که وزیر راه و شهرسازی درخواست هر گونه اطلاعاتی که به بررسی سانحه کمک می کند را به کمیته بررسی سانحه ارائه دهند.

بازدید اعضای کمیسیون عمران از بخش های صنعت حمل ونقل هوایی
اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قبل از شرکت در نشست با وزیر راه و شهرسازی از بخش های مختلف شرکت فرودگاه‌ها و از مرکز کنترل فضای کشور بازدید کردند.

هم‌اکنون این مرکز با 11 کشور همسایه مبادله ترافیکی دارد و تمامی طرح‌های پروازی ارائه شده به این مرکز به سیستم اتوماسیون داده و تحلیل می‌شود.

خوشبختانه فضای امن جمهوری اسلامی ایران موجب استقبال شرکت‌های هواپیمایی و درخواست فزاینده کشورهای خارجی برای عبور از این فضا شده، به‌طوری که طی روزهای اخیر تعداد پروازهای عبوری به دو برابر افزایش یافته که البته بحران‌های اخیر در منطقه نیز در این زمینه بی‌اثر نبوده است.

در حالی که پیش از این معدل پرواز عبوری در 24 ساعت از فضای ایران 490 پرواز بود اما طی روزهای اخیر ما به رقم 866 پرواز دست یافته‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا