Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

آزمایش موفق فضاپیمای«Orion»توسط ناسا + عکس و فیلم

به گزارش میهن پست – ناسا دیروز با موفقیت نخستین تست فضاپیمای اوراین را پشت سر گذاشت. این فضاپیما یکی از چندین فضاپیمای با قابلیت حمل فضانوردی خواهد بود که در چند سال آینده در ایالات متحده آمریکا تولید می‌شود.

آزمایش موفق فضاپیمای«Orion»توسط ناسا
آزمایش موفق فضاپیمای«Orion»توسط ناسا

Orion نخستین فضاپیمای با قابلیت حمل انسان ناسا پس از بازنشسته شدن شاتل، دیروز اولین پرواز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. از اوراین به عنوان یکی از فضاپیماهایی یاد می‌شود که برای انتقال انسان به مریخ در سال ۲۰۳۰ استفاده خواهد شد.

تست این فضاپیما در ابتدا برای روز پنج شنبه در مرکز Cape Canaveral فلوریدا برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل وضعیت نامناسب هوا و مشکلات فنی به روز جمعه موکول شد. اوراین موفق شد تقریبا چهار ساعت پس از پرواز به عمق آسمان، با موفقیت در اقیانوس آرام فرود بیاید.

آزمایش موفق فضاپیمای«Orion»توسط ناسا
آزمایش موفق فضاپیمای«Orion»توسط ناسا

اوراین در این عملیات سیستم‌های مهمی را برای تست به فضا منتقل کرد. مهم‌ترین آن را شاید بتوان محافظ گرمای آن (Heat Shield) دانست که به ادعای ناسا قادر است تا ۴۰۰۰ درجه فارنهایت را تحمل کند. مواجهه با امواج بسیار خطرناک نیز از دیگر مشکلات فضاپیما در چنین عملیاتی است؛ به همین دلیل سیستم آشکارساز ویژه ای به منظور تست این وضعیت بر روی اوراین نصب شده بود.

فضاپیمای جدید ناسا اگرچه در این مرحله هیچ موجود زنده ای را حمل نمی‌کرد، اما امید می‌رود که در آینده ای نه چندان دور نه تنها از سایوزهای روسیه برای رفتن به ایستگاه فضایی بی‌نیاز شود، که روزی انسان‌ها را نیز به مریخ ببرد.

طبق برنامه‌ریزی ناسا، اولین پرتاب بدون سرنشین اوراین به اطراف ماه در چند سال آینده آغاز می‌شود و در نهایت سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار میزبان فضانوردان برای سفر به فضا خواهد بود.

آزمایش موفق فضاپیمای«Orion»توسط ناسا
آزمایش موفق فضاپیمای«Orion»توسط ناسا

سال ۲۰۲۵ و قبل از آغاز عملیات‌ها به سمت مریخ، اوراین فضانوردانی را به یکی از سیارک‌های کوچک منتقل خواهد کرد. خود این سیارک نیز قرار است طی عملیاتی جداگانه توسط ناسا به اطراف ماه فرستاده شود. در نهایت سال ۲۰۳۰ به بعد ناسا عملیات انتقال فضانوردان به مریخ را آغاز می‌کند.

در سند شرح اهداف اوراین آمده است: “ماه و فضای اطراف آن بهترین مکان برای بررسی شرایط فضانوردان در عملیات‌های فضایی است. تست لباس‌های مخصوص گردش در فضا، مسیریابی با استفاده از گرانش و وسایل حفاظتی فضانوردان در برابر دماهای بالا و تشعشعات فضایی از این قبیل موارد هستند.”

ناسا برای حمل فضاپیمای اوراین و ۱٫۶ میلیون پاوند سوخت از راکت فوق سنگین دلتا IV هِوی کمک گرفت که طراحی کمپانی بوئینگ است و بزرگ‌ترین راکتی است که تاکنون در ایالات متحده تولید شده است.

آزمایش موفق فضاپیمای«Orion»توسط ناسا
آزمایش موفق فضاپیمای«Orion»توسط ناسا

پس از سه ساعت و نیم پرواز، فضاپیما سرانجام در ارتفاع ۳۶۰۰ مایلی زمین (پانزده برابر بیش از ارتفاع ایستگاه فضایی بین المللی) قرار گرفت.

در نهایت پس از دو بار چرخش به دور زمین، زمان بازگشت فرا رسید. اوراین در راه بازگشت به سرعت باورنکردنی ۲۰ هزار مایل در ساعت رسید و سرانجام با بازشدن مرحله به مرحله یازده چتر نجات، سرعت آن به ۲۰ مایل بر ساعت کاهش یافت. نقطه ای در فاصله ۶۰۰ مایلی ساحل سن دیگو اقیانوس آرام محلی بود که اوراین سفر خود را به پایان رساند.

لحظه پرتاب فضاپیمای Orion به فضا 

لحظه فرود فضاپیمای Orion به سمت زمین 

در کنار اوراین، دراگون ۲٫۰ کمپانی اسپیس اکس و CST-100 کمپانی بوئینگ نیز در چند سال آینده وظیفه حمل فضانوردان به ایستگاه بین المللی را بر عهده می‌گیرند. در زیر تصاویر مربوط به آغاز پرتاب تا فرود نهایی را مشاهده می‌کنید.

منبع:nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا