گوناگون

آغاز انتقال آب به دریاچه ارومیه

سلامت نیوز: وزیر نیرو گفت: هم‌اکنون انتقال آب از حوزه جنوب دریاچه به داخل دریاچه ارومیه آغاز شده و به صورت جدی در حال پیگیری است و نباید فراموش کرد همانطور که فرآیند خشک شدن دریاچه طولانی مدت بوده همان قدر هم فرآیند بازگشت و احیای آن طولانی مدت خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حمید چیت‌چیان صبح امروز در جریان سفر یک‌روزه به شهرستان بناب و بازدید از نیروگاه حرارتی سهند این شهرستان گفت: با وجود اینکه هم‌اکنون در تولید برق مصرفی استان آذربایجان‌شرقی مشکلی وجود ندارد اما زیرساخت‌های آن کافی نیست و باید توسعه نیروگاه حرارتی سهند بناب را به صورت جدی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه توسعه آذربایجان‌شرقی همواره با افزایش مصارف صنعتی برق همراه است،‌ ادامه داد: با این حال کمبود تولید برق در این استان وجود ندارد و مصرف پیک با میزان تولید برابری می‌کند و با خطوط قوی انتقالی که داریم جای هیچ نگرانی نیست.

آغاز عملیات احداث نیروگاه هریس و تصویب نیروگاه یک‌هزار مگاواتی مرند

وزیر نیرو اظهار کرد: با وجود اینکه احداث نیروگاه هریس روز چهارشنبه توسط بخش خصوصی آغاز شد و برای شهر مرند نیز احداث نیروگاه یک‌هزار مگاواتی تصویب شده است اما باز برای آینده کافی نیست و باید به فکر توسعه و تقویت مراحل بعدی نیروگاه حرارتی بناب باشیم.

نیروگاه بناب از لحاظ مالکیت دچار ابهام و بلاتکلیفی است

وزیر نیرو تصریح کرد: نیروگاه بناب فعلاً از لحاظ مالکیت دچار ابهام و بلاتکلیفی است که امیدواریم دوباره شرکت توانیر مدیریت مستقیم آن را به دست گرفته و سرمایه‌گذاری لازم را روی آن انجام دهد.

چیت‌چیان افزود: در نیروگاه‌هایی که در معرض واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند، امکان سرمایه‌گذاری دولت روی آن‌ها وجود ندارد و این محدودیت دست ما را بسته است.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث جنجالی سوخت نیروگاه حرارتی بناب هم گفت: اینکه بخش خصوصی آماده است مازوت مصرفی در این نیروگاه را تحویل گرفته و پس از جداسازی گوگرد آن را برای مصرف نیروگاه تحویل بدهد، کار بسیار خوبی است و از مسئولان مربوطه استانی می‌خواهم در این خصوص اقدام کنند.

چیت‌چیان پیش‌بینی کرد نیروگاه بناب تا سال آینده هم مازوت مصرف می‌کند.

وی به مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی دستور داد به منظور تامین کمبود آب شرب در روستاهای بناب امسال حتماً عملیات احداث یک مجتمع آبرسانی روستایی را با اعتبارات دولتی آغاز کنند و اگر بازهم نیاز شد یک مجتمع دیگر را از اعتبارات تبصره 11 احداث کنند.

وزیر نیرو سپس بر لزوم احیا و راه‌اندازی دانشکده آب و برق این وزارت در بناب تاکید کرد و ادامه داد: توسعه آموزش و پژوهش در صنعت آب و برق کشور جزو برنامه‌های اصلی ماست.

چیت‌چیان در خصوص مشکل مصرف زیاد آب در بالا دست رودخانه‌های منطقه که موجب نرسیدن آب کافی برای مناطق پایین دست می‌شود، گفت: این موضوعی است که باید مدیران آب منطقه‌ای توجه ویژه داشته و وقت خاصی برای آن صرف کنند وگرنه با بیانیه دادن و سخنرانی، افزایش مصرف کنترل نخواهد شد و باید مدیریت شود.

اظهار نگرانی وزیر نیرو از وضعیت دریاچه ارومیه

وی همچنین به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و با اظهار نگرانی از وضعیت فعلی آن گفت: شخص رئیس جمهور و دولت یازدهم عزم جدی دارند که این مشکل را برطرف و دریاچه را احیا کنند اما نباید فراموش کرد همانطوری که فرآیند خشک شدن دریاچه طولانی مدت بوده، همان قدر هم فرآیند بازگشت و احیای آن طولانی مدت خواهد بود چراکه با یک طبیعت بزرگ روبه‌رو هستیم و از طرفی مسائل محیطی هم تاثیرگذار است.

چیت‌چیان افزود: اصلاح و احیای دریاچه ارومیه نیازمند همکاری بسیار جدی مردم منطقه است.

انتظار نداریم کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه کار خودشان را تعطیل کنند

وی با بیان اینکه ما انتظار نداریم کشاورزان این منطقه به خاطر احیای دریاچه ارومیه کارشان را تعطیل کنند، خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم با چند اقدام اساسی مانند اصلاح الگوی کشت، صنعتی کردن کشت و اصلاح الگوی آبیاری می‌توان بدون وارد کردن لطمه به کشاورزان مصرف آب را حداقل به نصف رسانده و البته این آب صرفه‌جویی شده نباید صرف توسعه کشاورزی شود بلکه باید رهاسازی شده و به داخل دریاچه انتقال یابد.

این مقام ارشد دولتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون انتقال آب از حوزه جنوب دریاچه به داخل دریاچه ارومیه آغاز شده و به صورت جدی درحال پیگیری است هرچند که الان به کاهش منابع مالی برخورد کرده‌ایم اما با مجوزهای خاصی که گرفته‌ایم امیدواریم جهش چشمگیری را در روزهای آینده شاهد باشیم.

وزیر نیرو از شهرستان بناب به عنوان یک منطقه بسیار مستعد و با ظرفیت‌های متنوع یاد کرد و گفت: رشد و توسعه خوب و خوشحال کننده این منطقه در زمینه‌های علمی، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی در سال‌های اخیر دلیل این ادعاست و نمونه آن یکی از افتخارات بزرگ منطقه حوزه علمیه بناب هست که در نوع خودش شاخص و نمونه است.

چیت‌چیان هنگام خروج از نیروگاه سهند بناب در پاسخ به سئوالات جمعی از نمایندگان کارگران این نیروگاه در خصوص بلاتکلیف بودن وضعیت استخدامی آنان گفت: مالکیت این نیروگاه در حال حاضر در دست سازمان خصوصی است اما در صورتی که دوباره به دست سازمان توانیر برگردد، وضعیت استخدام کارگران روزمزد سابقه‌دار را ساماندهی می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا