گوناگون

ارگ بم در محاصره حصارهای بی پولی/ رگ های تشنه کویر و قنات هایی که یکی پس از دیگری خشکیده اند

ارگ بم در محاصره حصارهای بی پولی/ بخشی از قلعه تاریخی مرمت نمی شود

پس از گذشت 10 سال از زمین لرزه بم این روزها بزرگترین بنای خشتی جهان با مشکلی جدی دست به گریبان است، کمبود اعتبار و روند کند بازسازی این قلعه تاریخی را با موانع متعدد مواجه کرده است و به این ترتیب نمی توان زمان مشخصی را برای اتمام بازسازی این ارگ متصور شد.

زمین لرزه بم را هنوز بسیاری به عنوان یکی از مخوفترین زمین لرزه های دهه گذشته می شناسند، زلزله ای که در چند ثانیه جان هزاران نفر را گرفت و شهر بم و به خصوص قسمت شرقی این شهر را که اکثر آثار تاریخی و ارگ بم در آن قرار داشت را نابود کرد.

IMG11032685

اکنون 10 سال از آن حادثه گذشته و بازسازی شهر بم به پایان رسیده است ارگ بم نیز به عنوان بزرگترین بنای خشتی جهان امروز نفسهای منظم تری نسبت به گذشته می کشد اما …

شهر بم برخلاف تصور هنوز هم طرحهای نیمه تمام بسیاری دارد، خانه های نیمه تمام و پروژه هایی که به پایان راه خود نرسیده اند.

مردمان بم زیر بار اقساط سنگین و وامهای ناشی از بازسازی قد راست نکرده اند و بسیاری از خانه ها نیمه تمام است. مشکل این مردم کمبود اعتبار است همان مشکلی که ارگ بم نیز با آن دست و پنجه نرم می کند.

هر چند ارگ تاریخی بم دیگر آن چهره مغموم روزهای پس از زمین لرزه را ندارد و کارهای زیادی در این قلعه تاریخی صورت گرفته است اما نکته اصلی این است که هنوز بسیاری، تصاویر تخریب شده ارگ بم را در ذهن خود دارند در واقع تصاویر مرمت شده این ارگ کمتر به خصوص از رسانه های تاثیر گذار منتشر شده است و همین امر اقتصاد گردشگری بم را نیز مورد خدشه قرار داده است.

خرمای سال گذشته نخلداران بوشهر هنوز فروش نرفته است/ خرما باید وارد سبد غذایی شود

استان بوشهر بخش مهمی از خرمای کشور را تولید می‌کند ولی فروش خرما یکی از مهمترین مشکلات نخلداران در این شهرستان که امسال و با وجود اینکه در چند ماه دیگر تا برداشت محصولات فاصله نداریم، بخش زیادی از خرمای سال گذشته کشاورزان به فروش نرسیده است و این موضوع مشکلات مالی زیادی را برای نخلداران ایجاد کرده است که لازم است مسئولان راهکار مناسبی را برای خریداری خرما از کشاورزان اتخاذ کنند.

شهرستان‌های دشتستان و تنگستان بیشترین میزان تولید خرما را در استان بوشهر دارند که تنها در شهرستان دشتستان، بیش از 70 درصد خرمای استان بوشهر تولید می‌شود و نخلداران و فعالان عرصه خرما بخش عمده‌ای از مردم این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

کشاورزان و به ویژه نخل‌داران مشکلات بسیار زیادی را در طول سال دارند که از جمله می‌توان به مشکلات آبیاری، یافتن کارگران مناسب برای کار در نخیلات، سختی‌های کار در نخلستان، کمبود کود در برخی موارد و . . . اشاره کرد ولی یکی از مهمترین مشکلات  نخلداران، فروش خرما است.

در سال‌های اخیر هر چند مقداری قیمت خرما افزایش یافته است ولی همدستی دلالان و خرید خرمای نخلداران به قیمت پائین باعث شده است تا کشاورزان نتوانند به خوبی با فروش محصولات خود امرار معاش کنند و به مشاغل دیگری در کنار نخلداری روی بیاورند.

زره شوران نردبانی به سوی پیشرفت و تعالی/ طلایی که سودی برای مردم ندارد

آذربایجان غربی با وجود دارا بودن معادن غنی کانسنگ طلا صدرنشین جدول تولید این فلز با ارزش در کشور بوده ولی بزرگترین کارخانه استحصال طلای خاورمیانه در تکاب غرق در مشکلات اعتباری و پیمانکاری بوده و تا کنون بارها شاهد بدقولی مسئولان برای افتتاح این مجموعه بوده ایم.

معدن طلای آق دره در 30 کیلومتری شهرستان تکاب و 15 کیلومتری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و بعد ازمعدن موته اصفهان بعنوان دومین معدن طلای کشور و یکی از معادن بزرگ طلای خاورمیانه محسوب می شود.

این کارخانه برای فعالیت بیش از 30 تن ذخیره قطعی طلا فعالیت می کند، پروانه بهره برداری از این معدن در سال 1378 به مدت 15 سال صادر شده است در حالی فعالیت معدن طلای آق دره متوقف شده که بمدت سه سال دیگر و تا سال 1393 اجازه بهره برداری و استخراج از این معدن وجود دارد.

فعالیت کارخانه استحصال و فرآوری طلای پویا زرکان در جوار معدن طلای آق دره از سال1383 با سرمایه ای بالغ بر بیست میلیون دلار و با بکار گیری 750 نفر از کارشناسان ، متخصصان حوزه استخراج و استحصال طلا و کارگران و کارکنان دیگر در شهرستان تکاب آغاز شد.

علاوه بر معدن طلای آق دره ، معدن طلای زره شوران تکاب با ذخیره هفت میلیون تن کانسنگ طلا با عیار 5.8 گرم در تن بعنوان بزرگترین معدن طلای خاورمیانه در شهرستان تکاب در انتظار بهره برداری است.

شهر تاریخی “بیشاپور” همچنان در انتظار ثبت جهانی/ وعده هایی که به تاریخ پیوست

وعده ثبت شهر تاریخی بیشاپور در شهرستان کازرون فارس اندک اندک در حال پیوستن به تاریخ است و فعالان میراث فرهنگی اعتقاد دارند که بعید به نظر می رسد این وعده رنگ و بوی تحقق به خود بگیرد.

بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در 25 کیلومتری غرب کازرون در استان فارس قرار دارد که در زمان ساسانیان ساخته شده است.

IMG22542521

بیشاپور با 200 هکتار وسعت از شهرهای مهم دوران خود محسوب می شده است ضمن اینکه دارای اهمیت ارتباطی  نیز بوده است. این شهر از قدیمی ترین شهرهایی بوده که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده و تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی محسوب می شده اما پس از آن ویران شده که البته گنجینه ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا به شمار می رود.

دستهای صنعتی استان مرکزی دیگر توان چرخاندن چرخ تولید را ندارد/ دلالان صنعتی نفس صنعتگران را بند آوردند

قصدشان تولید است و کار. می‌خواهند چرخ صنعت استان مرکزی به مانند سالهای گذشته بچرخد تا در این کش و قوسهای روزگار، هم سهمی خود ببرند و هم آمار بیکاری جوانان را کاهش دهند اما گذر از مشکلات نقدینگی، مالیات بر ارزش افزوده، سوء مدیریت‌ها و تصمیم‌های سلیقه‌ای مدیران علاوه بر اینکه مرد کهن می‌خواهد، به دست یاری دیگران هم نیاز دارد. چراکه دیگر دستهای صنعتی استان مرکزی به تنهایی نمی‌تواند چرخ تولید را بچرخاند.

در سالی که اقتصادش مقاومتی است اما دیگر مردهای تولید آن در مقابل طوفان مشکلات صنعتی تمی توانند مقاومت کنند از یک سوء دلالان صنعتی نفس صنعتگران را بند آورده اند و از آن سوء تحریمها و سوء مدیتها باعث شده این صنعت گران خود را بی پناه و بی یاور بدانند. تا آنجا که  افزایش حاملهای انرژی و مالیات برارزش افزوده نیز بر درد و دلهای صنعتی استان اضافه شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی  با اشاره به موانع صنعتی به خبرنگار مهر می گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تنها مرجع حامی بخش صنعت است و دیگران نقش مانع را برای این بخش ایفا می کنند.

منوچهر توسطی افزود:  مشکلات پیش روی بخش صنعت در سالهای اخیر ناشی از سوء مدیریت دولت قبل بوده و واحدهای تولیدی نقشی در آن نداشته اند.

ادامه روند لغو كنسرت‌ها در يزد/ معاون سیاسی استاندار: با اخلال‌گران برخورد می‌کنیم

در حالي كه برگزاري كنسرت يكي از فعاليت‌هاي ارزشمند هنري به شمار مي‌رود و در دهه گذشته برگزاري كنسرت‌ها، روند مطلوبي در سراسر كشور به خود گرفته، در يزد همچنان برگزاري كنسرت با مشكل مواجه است و حتي كنسرت‌هاي داراي مجوز نيز به واسطه برخی تحرکات لغو مي‌شوند.

طي چند سال اخير، برگزاري كنسرت در یزد به تعداد انگشتان دست بوده اما نيمي از اين تعداد نيز يا لغو شده يا پس از برگزاري، حرف و حديث هاي بسياري در مورد آن مطرح شده و رسانه‌ها نيز به ميدان آمده و هر يك صرف نظر از آسيب شناسي اين موضوع، به دفاع يا رد لغو اين كنسرت ها پرداخته اند.

كنسرت همايون شجريان در سال گذشته از كنسرت‌هايي بود كه به رغم استقبال بي‌نظير مردم، لغو شد و مجوز آن كه تا نيمه راه رفته و تاييد شده بود، باطل شد.

كنسرت كودكان نيز كه حدود دو سال پيش در يزد برگزار شد و كودكان چهار تا 14 ساله به برگزاري آن پرداختند، با حاشيه هاي بسياري همراه بود و رسانه هاي مختلف ايرادهاي ريز و درشت كوچكي از اين كنسرت گرفتند و اجراي كودكان دختر و پسر در كنار يكديگر را عملي وقيحانه و ضد فرهنگ خواندند.

نظير اين برخوردها طي چند سال اخير در يزد انگار باب شده و گروه هاي هنري نيز ديگر رغبتي به برگزاري كنسرت در اين استان ندارند.

اما دامنه اين مشكلات منحصر به كنسرت هاي كودكان و سنتي و پاپ و… نيست و تقريبا همه گروه هاي هنري خارج از استان براي برگزاري كنسرت در يزد با مشكل مواجه هستند.

سرمایه‌هایی که می‌سوزند/ گفتگوی مهر با سرمربی تیم ملی ایران که بنزین فروشی می‌کند!

ورزشکاران سیستان و بلوچستان با وجود تصاحب عناوین قهرمانی کشور در رشته کریکت به دلیل مشکلات زندگی و نبود امکانات مناسب برای پرورش استعدادهای موجود با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌توان شرح حال آنها را از شغل مربی تیم ملی نوجوان که در حال حاضر در کنار خیابان‌های نیکشهر به بنزین فروشی روی آورده است حدس زد!

با وجود استعدادهای درخشان در رشته ورزشی کریکت در سیستان و بلوچستان و در اختیار داشتن سکوهای نخست تا سوم قهرمانی کشور و همچنین حضور بیش از 17 بازیکن در تیم ملی اما مربی تیم ملی نوجوانان کریکت را بر آن داشته است تا با فروش بطری‌های بنزین در کنار خیابان چرخ زندگی‌اش را بچرخاند.

IMG08553960

محمد یوسف رییسی ﻣﺮﺑﯽ ﺗﯿﻢ ﻣﻠﯽ نوجوانان ﮐﺮﯾﮑﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ و ساکن شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان که تا دیروز با پیراهن تیم ملی بر روی صندلی‌های کنفدراسیون کریکت تکیه می‌زد اکنون نشسته بر صندلی ای مندرس در گوشه‌ای از خیابان اصلی نیکشهر با بطری‌های پر شده از بنزین در گفتگو با مهر اظهار می کند: این جایگاه یک مربی تیم ملی است.

ﻣﺤﻤﺪ ﯾﻮﺳﻒ ﺭﯾﯿﺴﯽ ﻋﻀﻮ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻓﻨﯽ ﮐﺮﯾﮑﺖ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ که کاپیتانی تیم ملی کریکت بزرگسالان کشور را نیز در کارنامه افتخارات خود دارد در گفتگو با مهر ابراز داشت: ﺳﺮﻣﺮﺑﯽ ﺗﯿﻢ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۸۶، ﺳﺮﻣﺮﺑﯽ ﺗﯿﻢ ﻣﻠﯽ کریکت ﺯﯾﺮ ۱۷ ﺳﺎﻝ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﯿﻢ ﻣﻠﯽ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎل‌های ۲۰۰۸ ﻭ ۲۰۰۹ ، ﺍﺧﺬ ﻣﺪﺭﮎ ﺩﺍﻭﺭﯼ ﮐﺮﯾﮑﺖ ﺩﺭﺟﻪ یک ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۱۱ از ﮐﺸﻮﺭ ﺳریلانکا و کاپیتانی تیم ملی بزرگسالان کشور از جمله افتخاراتی است که برای من باعث عزت شد اما آب و نان نشد.

بختکی از جنس مشکلات بر قلب ازدواج/ تاخیر جبران ناپذیر

روابط اجتماعی ناسالم، عدم مسئولیت پذیری و معضلات اجتماعی و…، باعث بالا رفتن سن ازدواج و نادیده گرفتن طعم شیرین ازدواج به هنگام شده است.

زمانی، فصل چیدن ثمره هر درختی فرا می‌رسد که از هر حیث مهیا باشد، اگر زود چیده شود گس و کال است و اگر دیر چیده شود، طراوت و شادابی خود را از دست داده و ممکن است دستخوش هر حادثه‌ای شود.

اگر سرنوشت دختران و پسران دم بخت را به میوه درخت تشبیه کنیم، درک خواهیم کرد که ازدواج زود هنگام باعث کامل نشدن بلوغ فکری و ازدواج دیرهنگام باعث تغییر معیارهای ازدواج و رفتن آنها زیرعینک ذره بینی می‌شود.

ازدواج وحدتی اجتماعی یا قراردادی قانونی بین زن و مرد است، ازدواج راز ناشناخته خلقت دو مخلوقی است که هیچ نسبتی با هم ندارند و با نشستن بر سر سفره عقد سرنوشتشان با هم گره می‌خورد و با هم پیمان می‌بندند که تا آخر عمر در خوشی‌ها و مصائب، یار و غمخوار یکدیگر باشند و قصدی به جز خوشبخت کردن و خوشبخت شدن یکدیگر ندارند.

 «فقط می‌گویند ازدواج کنید اما کمی تلاش برای ترغیب جوانان به ازدواج در جامعه شکل نمی‌گیرد»، «کار نیست»، «خانواده دختر به چه امیدی اعتماد کنند»، «کوته فکری خانواده‌ام باعث شده است»، «توقعات و نیازهای بی‌جای مادرم از داماد آینده‌اش»، «تا زمانی که این وضعیت اقتصادی در جامعه حاکم است ازدواج یعنی مرگ یک جوان ایرانی» و… این‌ها درد دل‌های قربانیان کار، تحصیل، پول، مسکن و… است که از ازدواج و سنت پیامبر(ص) دل‌زده شده‌اند.

شکار بی رویه دلیل اصلی مهاجرت پرندگان از گلستان/ 5 هزار شکارچی در استان مجوز دارند

استان گلستان با تالاب های گوناگونی که دارد به عنوان نخستین ایستگاه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی دارای اهمیت زیادی است و در روز جهانی پرندگان مهاجر بیش از پیش نیازمند توجه مسئولان است.

هشت سال پیش برای اولین بار بر پایه یک توافق نامه بین المللی، روز جهانی پرندگان مهاجر شکل گرفت و دومین آخر هفته ماه می که مصادف با 20 و 21 اردیبهشت ماه است به عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر انتخاب شد.

در آستانه فصل پاییز و شروع سرما، زیستگاه های آبی استان گلستان پذیرای صد ها گونه از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی است که چنگر، خوتکا، اردک سر سفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز، باکلان، کشیم ها،‌ حواصیل ها، پرستو های دریایی، سلیم ها و کاکایی ها با طی هزاران کیلومتر از نواحی سردسیر شمالی به تالاب های استان مهاجرت کرده و نیمی از سال را در این مکان ها سپری میکنند.

ورود این پرندگان، جذابیت خاصی به تالاب های استان می بخشد و مناظر زیبایی را برای استفاده علاقمندان و دوستداران طبیعت به ارمغان می آورد در حالی که برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو به لحاظ ارزش های حفاظتی حمایت شده بوده و برخی مثل پلیکان پا خاکستری و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه های در معرض خطر انقراض به شمار آمده که همین مسئله حفظ و حراست از این پرندگان ارزشمند را بیش از پیش ضروری میکند.

رگ های تشنه کویر و قنات هایی که یکی پس از دیگری خشکیده اند/ سونامي خاموش خشکسالی در قلب قنات ها

قنات ها میراث پدران ماست وسالیان سال رگ های تشنه کویر و دشتهای پهناور با آب قنوات سیراب شده اند اما خراسانی ها با ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم قنات، قدر این ارث پدری را ندانسته و کاری کردند تا این ذخایر و منابع آبی یکی پس از دیگری خشکیده شوند.

IMG23304563

قنات ها میراث نیاکان و پدران ماست و بهره گیری از این آب در کشاورزی و دامداری اقدامی متداول است و امروزه به خاطر رعایت نکردن حریم ملکی و آبی، ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم قنات ها، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمین با حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق و ریزش بخش های فرسوده به علت قدمت زیاد از عواملی است که موجب شده قنات های این استان در معرض نابودی قرار بگیرد.

قنوات با توجه به نقشی که در تامین آب کشاورزی دارند باید احیا، نگهداری،‌ مرمت و بازسازی شوند و به عنوان میراثی ماندگار در فهرست سرمایه های مادی و معنوی این سرزمین ثبت گردند زیرا با مرگ قنات ها دیگر هیچ امیدی به حفظ منابع آبی نیست و دیر یا زود تشنگی و خشکی تمام سرزمین خراسان را در بر می گیرد.

منطقه پهناور خراسان رضوی با 6 هزار و 315 رشته قنات در بهره گیری از آب قنوات برای تامین آب کشاورزی شهره بوده و حفر قنات ها و محافظت از آنها در انتقال آب شیرین به حاشیه دشتها و حاشیه کویر و‌ تامین آب موثر است لذا امروز باید مانع نابودی این میراث کهن در سراسر این سرزمین شد.

جای خالی غذاهای سنتی بر سفره همدانی ها/ وقتی خوراک فرنگی اولویت می شود

یکی از نشانه های فرهنگ هر منطقه غذاهای سنتی و بومی آن منطقه است که استان همدان نیز به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن کشور دارای غذاهای مختلف سنتی و ایرانی است که برخی از این غذاها امروز رو به فراموشی گذاشته است.

استان همدان نیز به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای آداب و رسوم و سنن مختلف و زبان و لهجه و لباس سنتی خاص و غذا های سنتی بومی محلی خاصی است که در نوع خود بی نظیر و حتی کم نظیر است و هر منطقه از استان همدان دارای غذاهای سنتی مخصوص بخود است که ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی همدانی دارد.

غذاهایی مانند آبگوشت، یخنی، اشکنه، سر داشی، آش دوغ مخصوص همدانی، دیزی و کاچي، آبگوشت بزباش، کلم از غذا های سنتی همدان هستند که امروزه جای خود را به غذاهای فست فود مضر و چاق کننده سپرده اند و امروز کمتر کسی از نسل نوجوان و جوان همدانی است که با این غذاها آشنا باشد در حالیکه هر کدام از این غذاها علاوه بر سنتی بودن و ریشه فرهنگی داشتن مزایای بسیاری را برای سلامت بدن و انرژی زایی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

اما  آنچه که توجه به آن در جامعه کنونی که رنگ و بوی کشور های غربی را گرفته و فرهنگ و سنت های اصیل ایرانی رو به فراموشی گذارده مهم بنظر می رسد اینکه حفظ فرهنگ اصیل ایرانی و حتی همدانی به شیوه ها مختلف ضروری است که در این میان حفظ جایگاه غذاهای سنتی بومی محلی ایران و استان همدان راهی برای حفظ فرهنگ و هویت اصیل ایرانی و همدانی است.

معماری شگفت انگیز نخستین سکونتگاههای بشر/ وقتی داخل غار آپارتمان 5 طبقه ساخته می شود

حکایت پایتخت غارهای “دست کند” ایران روایت نبوغ بشر در خلق معماری شگفت انگیزی است که حیرت بشر امروزی را به دنبال داشته است، تا دیدار غارهایی با 5 طبقه و دهلیزهای تو در تو اشتیاق هر گردشگری را بر انگیزد.

استان لرستان زادگاه غارهای تاریخی زیادی است، غارهایی که از نخستین سکونتگاههای بشر به شمار می رود تا لرستان به واسطه قدمت برخی از این غارها عنوان پایتخت پارینه سنگی را یدک بکشد.

IMG11242674

در این میان غارهای “دست کند” لرستان یکی از شگفت انگیزترین میراثی هستند که از گذشته به جای مانده اند، میراثی که با معماری حیرت انگیز خود می توانند گردشگران زیادی را از جای جای دنیا به لرستان بکشانند.

این در حالیست که این میراث ارزشمند تاکنون کمتر مجال معرفی پیدا کرده اند و بسیاری از آنها تاکنون حتی به فهرست جاذبه های گردشگری نیز راه پیدا نکرده اند تا معرفی غارهای “دست کند” لرستان چشم به راه همت متولیان باقی بماند.

يزد؛ كلكسيون ذخائر معدني/ سودهاي كلاني كه عايد خارجي‌ها مي شود

يزد – خبرگزاري مهر: يزد به لحاظ بهره مندي از ذخائر معدني، دومين استان معدني كشور محسوب مي شود و بسياري از كارشناسان معدن از يزد به عنوان كلكسيون ذخائر معدني ياد كرده اند و معتقدند همه گزينه هاي جدول مندليف در دل كوير يزد وجود دارند.

ذخایر معدنی از دوران گذشته به عنوان منبع بالقوه سرمایه، نقش بسیار تعیین کننده ای در رشد سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی کشورها داشته اند که این نقش در شرایط کنونی نیز همچنان پررنگ و حائز اهميت است.

معادن تأمين كننده مواد اوليه مورد نياز بسياري از صنايع هستند و در امر خودكفايي صنعتي، ايجاد اشتغال مولد، افزايش توليد ناخالص ملي و درآمد سرانه كشور نقش بسزايي ايفا مي كنند.

تاثير معدن بر رشد اقتصادی ایران به‌ طور غیرمستقیم بسیار بیشتر از تجارت و حتی صنعت است و به نوعی حجم عظیم اقدامات معدن سبب رونق ترانزیت و ترابری می‌شود، از طرف دیگر، اشتغال در معادن پایدارتر است و با توجه به پراکندگی آن در سراسر ایران، اشتغال در مناطق محروم را نیز در بر می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا