گوناگون

اسناد محرمانه کا.گ.ب لو رفت!

خبرگزاری مهر: یک رسانه آمریکایی از لو رفتن اسناد مهم سازمان جاسوسی اتحاد جماهیر شوروی خبر داده و مدعی شد که اهمیت این اسناد به حدی است که در اصل به عنوان دانشنامه پیدایش و عملیات های کا.گ.ب محسوب می شود.

روزنامه هافینگتون پست در این خبر می نویسد: در یکی از بزرگترین افشاگری های قرن، اسناد محرمانه یکی از مخوف ترین سازمان های جاسوسی جهان یعنی کا.گ.ب که برای سالها در یک ظرف شیر نگهداری می شد فاش شد.

این اسناد به حدی مهم هستند که می توان از آنها به عنوان دانشنامه و یا حتی اطلس این سازمان جاسوسی یاد کرد. این اسناد در سال 1992 میلادی توسط “واسیلی میتروکین” یکی از ماموران ارشد کا.گ.ب و با ترفندهای مختلف از روسیه خارج شد و اکنون بعد از گذشت بیش از 20 سال افشا شده اند.

به نوشته هافینگتون پست، میتروکین به مدت 10 سال اسناد محرمانه کا.گ.ب را به خانه می برد  و از آنها کپی برداری می کرد. او در دفتر مرکزی اطلاعات خارجی کا.گ.ب مشغول به کار بود از همین رو به اطلاعات بسیار زیادی دسترسی داشت.

در سال 1991 میلادی و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، میتروکین به کشورهای حاشبه بالتیک رفت و در آنجا اسناد کمی را به آمریکائی های تحویل داد. وی سپس به یکی از سفارتخانه های انگلیس مراجعه کرد و این امری بود که زندگی وی را تغییر داد.

به گزارش مهر، هنوز جزئیات زیادی درباره این اسناد منتشر نشده اما در صورت انتشار آن و دسترسی رسانه ها به آنها، شاهد آغاز یک جنجال رسانه ای علیه روسیه خواهیم بود. هر چند کا.گ.ب دیگر فعال نیست و جای خود را به سازمان نوین جاسوسی روسیه داده اما انتشار اسناد سال های گذشته بویژه عملیات های سری شوروی در دوران جنگ سرد موضوعی است که کشورهای غربی علاقه زیادی به آن خواهند داشت. حتی ممکن است آمریکا با در اختیار داشتن این اسناد قصد نوعی معامله با مسکو در مورد “ادوارد اسنودن” عامل افشاگر اسناد محرمانه سرویس های جاسوسی ایالات متحده که در روسیه به سر می برد، را داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا