این موضوع که معرفی برند و بازاریابی در شبکه های اجتماعی دارای مزیت های زیادی است از کسی پوشیده نیست اما گاهی افراد فعال در حوزه وب قدرت و نفوذ شبکههای اجتماعی را دست گرفته و بازاریابی در شبکه های اجتماعی به نظرشان کاری بیهوده و غیرحرفه ای باشد؟ و شاید هم از اهمیت آن آگاه هستید، اما تصور میکنند یا به این کار نیازی ندارند زیرا بدون آن هم میتوانید درآمد خوبی داشته باشید و یا این که وقتی ندازند که به آن بپردازند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.
به هر حال این روزها و به دلیل رشد و گسترش شبکه های اجتماعی نباید فراموش کرد که برای دستیابی به کاربران بیشتر یا حتی حفظ موقعیت فعلی باید با دیگران رقابت کنید و برای پیروزی در این رقابت باید به روز شد و از مزایا و معایب هر رویکرد بهره گرفتما امروز در میهن پست می خواهیم به اهمیت و مزیت های معرفی برند و بازاریابی در شبکه های اجتماعی بپردازیم ، چرا که از نظر بعضی کارآفرینان بازاریابی شبکه های اجتماعی قدم بزرگی است که جوی قدرتمند، اما گذرا ایجاد میکند و هنگامی که سوژهی موردنظر مرکز توجه مخاطبان است باید از آن نهایت استفاده را برد. برای بعضی دیگر بازاریابی در این بستر شعار ناکارآمدی است که آموختن آن بسیار پیچیده و دشوار است.
افزایش ترافیک : سایت بدون شبکههای اجتماعی ترافیک سایت تان محدود به افرادی میشود که از قبل برند شما را میشناسند و کسانی که در اینترنت کلمات کلیدی سایتتان را جستجو کردهاند. هر پروفایلی که در شبکههای اجتماعی میسازید مسیری برای هدایت مردم به سایتتان است و هر مطلبی که در آن پروفایلها راا به اشتراک میگذارید، موقعیتی برای جذب بازدیدکنندههای جدید است. هر چه مطلب به اشتراک گذاشته شده در شبکههای اجتماعی باکیفیتتر باشد، ترافیک بیشتری تولید میکنید و ترافیک بیشتر، مشتریان بیشتری را به سوی شما هدایت و جذب میکند.
افزایش شهرت برند : هر فرصتی برای دیده شدن و ارائهی محتوا ارزشمند است. فعالیت شما در شبکههای اجتماعی مسیر تازهای است برای ارائهی اطلاعات و محتوای مرتبط با برند تجاری شما. این فرآیند حائز اهمیت است، زیرا بهسادگی دسترسی به مشتریان جدید و شهرت شما را افزایش میدهد و مشتریان سابق را بیشتر با شرکتتان آشنا میکند. برای مثال، کسی که مرتب توییتر را چک میکند ممکن است برای اولین بار در تازههای توییتر با شرکت شما آشنا شود، از طرف دیگر هر یک از مشتریان شما با مشاهدهی حضورتان در شبکههای اجتماعی متعدد بیشتر با برند شما آشنا میشوند.
افزایش وفاداری مشتریان : طبق گزارش دانشگاه تکنولوژی تگزاس، برندهای فعال در شبکههای اجتماعی مشتریان وفادارتری دارند. گزارش فوق به این نتیجه رسیده است که «شرکتها باید از ابزارهایی که شبکههای اجتماعی در اختیارشان قرار میدهند برای برقراری ارتباط با مخاطبانشان استفاده کنند. پیشبرد برنامهای باز و استراتژیک در شبکههای اجتماعی، وفاداری مشتریان برند شما را به نحو مؤثری تثبیت میکند.» مطالعات مشاوران وبسایت Convince & Convert نیز نشان میدهد ۵۳ درصد از آمریکاییهایی که برند محبوبشان را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند به آن برند وفادارتر هستند.
فراهم کردن موقعیتهای بیشتر برای جذب مشتری : هر مطلبی که در یک شبکهی اجتماعی ارسال میکنید، موقعیتی برای جذب مشتری است. با جذب دنبالکننده به مشتریان جدید، اخیر و قدیمیتان دسترسی خواهید داشت و میتوانید با همهی آنها تعامل داشته باشید. هر کس ممکن است به پیام، عکس، ویدیو یا نظری که به اشتراک میگذارید واکنش نشان بدهد و هر واکنش بازدید سایت را بالا میبرد و در نهایت مردم را جذب برند شما میکند. همهی واکنشها به جذب مشتری نمیانجامند، اما هر واکنش مثبتی احتمال جذب مشتری را افزایش میدهد. حتی اگر کلیکخورتان پایین باشد، موقعیتهای قابل توجهی در شبکهی اجتماعی خواهید داشت. به یاد داشته باشید «موقعیت» اولین لازمهی هر عمل است.
نرخ جذب بالا مخاطب : بازاریابی در شبکه های اجتماعی به چند دلیل ساده نرخ جذب بالایی دارد. احتمالا برجستهترین دلیل آن مردممحوری است؛ در واقع برندها با فعالیت در شبکههای اجتماعی مردمیتر میشوند. در شبکههای اجتماعی برندها میتوانند مانند مردم عادی رفتار کنند؛ این کار برای پیشرفت شما ضروری است، زیرا مردم ترجیح میدهند با آدمها معامله کنند تا با شرکتها. به علاوه، مطالعات نشان دادهاند شبکههای اجتماعی در جذب مشتری ۱۰۰درصد موفقتر از بازاریابی حضوری عمل میکنند و این واقعیت که هر چه تعداد دنبالکنندگان برند شما در شبکههای اجتماعی بیشتر باشد، اعتبار برند و اعتماد مردم به برند شما افزایش مییابد، بار دیگر اهمیت شبکههای اجتماعی را ثابت میکند. به این ترتیب مخاطبان شبکههای اجتماعی به سادگی جذب وبسایتتان میشوند و نرخ بازدیدش را افزایش میدهند.
افزایش نفوذ برند : اگر به طور منظم با مشتریانتان در تعامل باشید، حسن نیتتان را به مردم نشان میدهید. مردم برای تعریف یا شکایت از محصول یا خدماتی به شبکههای اجتماعی رو میآورند و هرگاه نام برند شما را ارسال کنند، مخاطبان جدیدی شما را دنبال خواهند کرد تا از اخبار تازه مطلع شوند. مردم هر چه بیشتر در شبکههای اجتماعی در مورد شما صحبت کنند، برند شما برای مخاطبان جدید معتبرتر و بانفوذتر میشود. واضح است که اگر با چهرههای مشهور توییتر یا دیگر شبکههای اجتماعی تعامل داشته باشید، خواهید دید شهرت و نفوذتان با سرعتی نجومی افزایش مییابد.
کاهش هزینههای بازاریابی : برای بازاریابی شبکه های اجتماعی تنها به ۶ ساعت وقت در هفته نیاز دارید. طبق آمار هاباسپات، برای ۸۴ درصد از بازاریابان کافی است تنها ۶ ساعت در هفته وقت صرف کنند تا بتوانند ترافیک بالا تولید کنند. ۶ ساعت کار برای ابزار تبلیغاتی فوق مؤثری مانند شبکههای اجتماعی هزینهی زیادی نیست. اگر بتوانید تنها روزی یک ساعت برای تولید محتوای اختصاصی و استراتژیهای برقراری ارتباط وقت صرف کنید، نتیجهی تلاشهایتان را خواهید دید. حتی هزینهی تبلیغات در صفحات پربازدید فیسبوک و توییتر نیز بسته به مقصود شما نسبتا ارزان است. با شروع از قدمهای کوچک برای تأمین بودجه به مشکل برنمیخورید، به محض اینکه با نحوهی کار آشنا شدید و مسیر درست را پیدا کردید، میتوانید بودجهتان را افزایش بدهید تا به همان نسبت مشتری بیشتری جذب کنید.
بهبود رتبهی سایت در موتورهای جستجو : سئو بهترین راه جذب ترافیک است، اما لازمههای موفقیت متغیرند. در حال حاضر دیگر بهروزرسانی مرتب وبلاگ، استفاده از تیترها و برچسبهای بهینهسازیشده و توضیحات متای مناسب و پخش لینک سایت کافی نیست؛ حضور در شبکههای اجتماعی برای رتبهبندی گوگل و موتورهای جستجوی دیگر معیار برجستهای است، زیرا برندهای قدرتمند همیشه از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و به همین علت فعال بودن در شبکههای اجتماعی به موتورهای جستجو نشان میدهد برند شما قانونی، معتبر و قابل اعتماد است. پس اگر میخواهید مجموعهی کلمات کلیدی سایتتان رتبهی بهتری داشته باشد، حضور قوی در شبکههای اجتماعی تقریبا الزامی است.