Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

بزرگترین توربین بادی شناور جهان در کشور پرتغال + عکس

بزرگترین توربین بادی شناور جهان در حالی به تازگی در کشور پرتغال افتتاح شده که این توربین ها روی پایه هایی بیش از 30 متری قرار دارند. در ادامه به بررسی این خبر میپردازیم. با میهن پست همراه شوید.

سواحل پرتغال میزبان بزرگترین توربین بادی شناور جهان

بزرگ‌ترین توربین بادی شناور جهان در حقیقت  بخشی از یک نیروگاه بادی شناور با سه توربین است که WindFloat Atlantic نام دارد. این نیروگاه بادی شناور، الکتریسیته‌ی تولیدشده را با استفاده از یک کابل ۲۰ کیلومتری به ساحل انتقال می‌دهد.

بزرگترین توربین بادی شناور جهان

با فعال شدن دو توربین دیگر، WindFloat Atlantic خواهد توانست برق مورد نیاز حدود ۶۰ هزار خانه را تأمین کند. مزیت نیروگاه‌های بادی شناور در این است که بادهای روی دریا و اقیانوس بسیار قوی‌تر از بادهای خشکی هستند اما محدودیت‌های تدارکاتی باعث شد تا روند ساخت چنین نیروگاه‌هایی با کندی مواجه شود به‌طوری‌که اولین نیروگاه بادی شناور در سال ۲۰۱۷ به‌طور کاربردی و عملی وارد مدار شد. بنابراین این نیروگاه‌ها به نوعی در اول راه خود هستند.

این توربین‌های شناور باید به روشی در جای خود ثابت شوند تا فشار ناشی از امواج دریا و باد و حتی نیروی وارد شده بر اثر چرخش خود توربین آن‌ها را حرکت ندهد. برای مواجهه با این مشکل، سازنده‌ی WindFloat یعنی شرکت Principle Power اقدام به بستن و مهار کردن هر توربین به کف دریا با استفاده از سه لنگر بزرگ کردند.

این لنگرها در عمق ۱۰۰ متری زیر آب قرار دارند. هر یک از توربین‌ها روی پایه‌ی ۳۰ متری سوار شده‌اند که در نوع خود بزرگ‌ترین تاکنون است. زمانی که هر سه توربین راه‌اندازی شوند برق تولیدی آن‌ها به ظرفیت ۲۵ مگاوات خواهد رسید. نیروگاه شناور WindFloat تقریبا در ۲۰ کیلومتری ساحل ویانا دو کاستلو قرار دارد.

بزرگترین توربین بادی شناور جهان

نمونه‌ی اولیه‌ی WindFloat با سایز کوچک‌تر بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ در سواحل پرتغال به‌صورت آزمایشی فعال شده بود تا کاربردی بودن این ایده را اثبات کند. برای رفع برخی مشکلات موجود در مسیر ساخت این نیروگاه‌ها سازندگان ناچار شدند بخش‌هایی از توربین‌ها را در خشکی ساخته و آن‌ها را با کشتی به محل اصلی منتقل کنند.

به‌گفته‌ی جواو متلو، مدیر اجرایی Principle Power:

پروژه‌ی WindFloat Atlantic توانست عملی بودن و اقتصادی بودن ایده‌ی توربین‌های بادی شناور را اثبات کرده و آن‌ها را وارد مرحله‌ی تجاری کند. توسعه‌ی گسترده‌تر این نوع از نیروگاه‌ها در سراسر جهان می‌تواند به دولتمردان برای مواجهه‌ی سریع با تغییرات اقلیمی و زیست‌محیطی کمک کند و راه‌حلی مطمئن برای تولید پایدار انرژی است. همچنین این نیروگاه‌ها می‌توانند باعث ایجاد اشتغال و درآمدزایی شوند.

توربین دوم WindFloat در حال حاضر با کشتی به مقر خود منتقل شده است و در ماه‌های آینده شروع به کار خواهد کرد. به فاصله‌ی کمی پس از آن سومین توربین نیز به شبکه متصل خواهد شد. برای حمل این توربین‌ها به محل نیروگاه، از کشتی‌های یدک‌کش استاندارد استفاده شده است و نیازی به کشتی‌های خاص وجود ندارد. همین مسئله باعث خواهد شد تا حمل کردن توربین‌ها به سایر نقاط جهان نیز آسان باشد.

می‌توان امیدوار بود که از سال ۲۰۲۰ به بعد این نوع از انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر مورد توجه واقع شوند و گسترش پیدا کنند. جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهند که انرژی بادی چه در روی زمین و چه در میان آب‌ها پتانسیل زیادی برای بهره‌برداری دارد. کشور اسکاتلند در حال حاضر در زمینه‌ی انرژی بادی در جهان پیشرو است و دو برابر بیشتر از نیاز خود برای روشن‌ کردن چراغ خانه‌های مردم، برق از باد تولید می‌کند. تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نیز نشان داده بود که بادهای اقیانوسی برای تولید برق بسیار مناسب هستند. حال می‌توان پروژه‌ی WindFloat را آغاز این راه دانست و منتظر گسترش نیروگاه‌های بادی شناور در نقاط دیگر جهان در آینده بود.

منبع: sciencealert

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا