گوناگون

بعد از باخت برزيل، آباداني‌ها به محل کار نرفتند

 بيش از صد سال قبل زماني که يک گروه انگليسي براي اکتشاف چاه نفت به جنوب ايران اعزام شدند کسي فکر نمي‌کرد اين کار باعث ورود فوتبال به جنوب ايران شود و روزگاري فوتبال اين سرزمين را در آينده همه به نام برزيل بشناسند.

اين بار ساحل نه بلکه طلاي سياه باعث ورود جادوي فوتبال به يک سرزمين جديد مي شد. گروه انگليسي در زميني که اکنون در باشگاه نفت آبادان است فوتبال بازي مي‌کردند تا از آن پس کارگران ايراني شرکت نفت هم به اين رشته علاقمند شده و فوتبال در ايران هم متولد شود.

اولين چاه نفت ايران را در مسجد سليمان کشف کردند اما کشف مهتر کشف استعداد و علاقه مردمي خونگرم به فوتبال بود که کم کم با عصياني بي نظير در حال ورود به تمامي کشورها و تسخير قلب همه جهانيان بود.

تيم اول آبادان سال هاست که ياد برزيل را در دل فوتبالدوستان زنده مي کند. فوتبال تکنيکي مردان آبادان و پيراهن زرد و شورت ورزشي آبي نفت آبادان تيم اول شهر، به تنهايي بيانگر اين است که قلب مردم اين شهر براي سلسائو مي تپد.

صنعت نفت آبادان سال‌ها با پيراهن باشگاه‌هاي کشورهاي آمريکاي جنوبي و گاهي اوقات باشگاه‌هاي انگلستان به ميدان رفت، اما از اواخر سال 1355 با روي کار آمدن کادر مديريت جديد و مربيگري منوچهر ساليا به پيشنهاد پرويز دهداري رنگ لباس تيم نفت آبادان رسماً به زرد برزيلي تغيير يافت. از همان سال صنعت نفت با نام «برزيل ايران» شهرت يافت.

فاجعه بلوهوريزنته و شکست هفت بر يک  برزيل مقابل آلمان تنها قلب مردم برزيل را به درد نياورد بلکه در گوشه اي از همين آب و خاک قلب مردمان همنشين اروند رود و خليج فارس را هم شکست.

نقل قول هواداران آباداني سلسائو که اين کشور را گوشه‌اي از خاک آبادان مي دانند که بر اثر اتفاقي از آبادان جدا شده تا فوتبال را به تمام دنيا نشان دهد به خوبي بيانگر عشق و علاقه مردم اين شهر به برزيل است.  از تلخ‌ترين شب تاريخ سلسائو  و ناراحتي مردم آبادان از باخت برزيل روايات زياد است.

به گزارش فارس، مظفر شاملي رئيس هيأت فوتبال آبادان در مورد حال و هواي فوتبالدوستان برزيلي در آبادان بعد از شکست سنگين 7 بر يک اين تيم در ديدار مرحله نيمه نهايي مقابل آلمان توضيحات کاملي را ارائه کرد که حاصل آن را در زير مي خوانيد:

* سرمنشاء اين علاقه به فوتبال برزيل در بين مردم آبادان از کجاست؟

تمامي مردم جهان برزيل را دوست دارند. اين علاقه فقط مختص به ما نيست. برزيل فوتبالي زيبا و تکنيکي به نمايش مي گذارد و صاحب سبک است. اين مسئله باعث شده تمام دنيا به برزيل علاقمند باشندو در آبادان اين مسئله تا حدودي مربوط به منوچهر ساليا مربي قديمي آباداني است. او طرفدار برزيل بود و با توجه به اينکه صنعت نفت آبادان هم پيراهن زرد را انتخاب کرده بود و بازيکنان آباداني هم تکنيکي و با سرعت بودند اين قرابت بين فوتبال آبادان و برزيل به وجود آمد و نام برزيل را روي فوتبال آبادان گذاشتند.

* مثل اينکه قبل از انقلاب تورنمنتي در ايران برگزار مي شده که تيم ملي جوانان برزيل به آبادان آمده بود و سرمربي اين تيم تکنيک بازيکنان آباداني را شبيه به برزيل دانسته بود.

بله اين مسئله هم هست در آن بازي ها بنده توپ جمع کن بودم. در کل چون بازيکنان آبادان تکنيکي، احساسي، داراي تعصب و عرق ملي هستند اين تشبيه به وجود آمده است. البته مي دانيد شهرهاي ساحلي خيلي زودتر از ساير مکان ها به فوتبال رسيدند و مي گويند ساحل فوتبال را به مکان هاي مختلف رسانده است. آبادان هم از اين قضيه مستثني نبود و با آمدن انگليسيها به آبادان فوتبال هم وارد اين شهر شد. در آن تورنمنت کشورهاي برزيل، لهستان و … حضور داشتند که تيم منتخب آبادان هم در آن بازي مي کرد.

* بعد از باخت سنگين برزيل مقابل آلمان واکنش مردم چه بود؟

واقعا مردم شهر از اين باخت ناراحت بودند. هيچکس فکر اين نتيجه را نمي کرد و دور از ذهن بود. برزيل براي قهرماني آمده بود و کسي فکر اين موضوع را نمي کرد. اين شکست براي مردم آبادان که برزيل را دوست دارند خيلي سخت بود.

* فرداي بازي مردم در بازي چه صحبتي مي کردند؟

مردبسيار ناراحت بودند و همه در شوک به سر مي بردند اين مسئله را کاملا در مردم مي ديديد. البته فوتبال همين است و قابل پيش بيني نيست.

* مي گويند فرداي بازي خيلي از هواداران آباداني از خانه خود خارج نشدند و حتي برخي از آنها تلفن هاي همراه خود را خاموش کردند؟

بله درست است. خيلي ها فرداي بازي در خانه ماندند و حوصله حضور در محل کار خود را نداشتند. عده اي تلفن هاي خود را خاموش کرده بودند و حتي ميل به صحبت با خانواده خود را نداشتند. فوتبال در پوست و خون مردم آبادان است و اين عرق و علاقه به فوتبال برزيل هم بسيار بيشتر است. باور کنيد اين باخت برزيل آنقدر غير مترقبه بود که شايد در دنيا 10 – 20 نفر کشته هم داده باشد.

* مردم در صحبت با شما چه چيزي مي گفتند؟

مردم شوکه شده بودند و همه از اين مسئله ابراز ناراحتي مي کردند. با خيلي ها که حرف مي زديم دوست نداشتند از بازي چيزي بگويند چرا که از اين شکست خيلي ناراحت بودند و آن را شوک آور مي دانستند.

* بعد از بازي به طنز گفتند فيليپ اسکولاري درخواست پناهندگي در آبادان برزيل فوتبال ايران را داده است.

بله چنين چيزهايي گفته شد (با خنده) که البته هاين موضوعات مضاح است. وقتي چنين انتفاق غير قابل پيشبيني مي افتد اين موضوعات طنز هم در کنار آن مطرح مي شود و با باز خورد همين نتايج عجيب است.

* و صحبت پاياني.

بايد سطح فوتبال خود را ارتقا دهيم بايد از احساسات دور شويم و واقعيات را ببينيم. بايد فوتبال گروهي را ياد بگيريم و با حساب و کتاب کار کنيم تا بتوانيم فوتبال خوبي را به نمايش بگذاريم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا