Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیرعمومی

آشنایی با بهترین سرگرمی ها برای سالمندان تا اوقات بهتری را سپری کنند

شاید تصور کنید بهترین سرگرمی ها برای سالمندان وقت گذراندن با کودکان  و در کنار خانواده بودن است. اما روش های دیگری نیز برای سرگرم کردن آنها وجود دارد. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

این روزها بازنشستگی فقط به تماشای تلویزیون یا بازی شطرنج ختم نمی‌شود. افزایش سن به‌معنی خانه‌نشینی و بی‌تحرکی یا خوابیدن‌های طولانی نیست. سالمندان امروزی هم خواستار ماجراجویی، تحرک بیشتر و فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید هستند. درواقع، بسیاری از افراد با شروع بازنشستگی، فرصت بیشتری برای انجام‌دادن کارهایی پیدا می‌کنند که همیشه در آرزوی آن بوده‌اند. اگر شما هم به‌دنبال پیداکردن بهترین سرگرمی برای این دوران هستید، در ادامه با ما همراه باشید. البته فراموش نکنید که در اوضاع کنونی و گسترش ویروس کرونا، سرگرمی‌های گروهی یا فعالیت‌های مربوط به فضاهای عمومی، به‌منظور حفظ سلامت عمومی جامعه، اجراشدنی نیست.

باغبانی

باغبانی یکی از گزینه‌های عالی برای تنفس هوای تازه و داشتن فعالیت فیزیکی است. گل‌کاری و آبیاری باغچه و بیرون‌کشیدن علف‌های هرز بهترین سرگرمی برای سالمندان است تا بتوانند ذهنشان را آرام کنند و مدتی دور از هیاهوهای روزمره وقت بگذرانند. پس از مدتی، تلاش‌هایشان نتیجه خواهد داد؛ تماشای گل‌ها یا استفاده از سبزیجاتی که کاشته‌اند، برای همه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. شما هم اگر فضای بزرگی در اختیار ندارید، در گلدان و در فضای داخلی خانه یک یا چند تا از این سبزی‌ها را بکارید: نعنا، جعفری، پیازچه، علف لیمو، پونۀ کوهی، ریحان یا آویشن.

 بهترین سرگرمی ها برای سالمندان

کلاس‌های ورزشی گروهی

ورزش‌‌هایی مثل یوگا، تای‌چی یا حرکت‌های اصلاحی (Feldenkrais) ورزش‌های گروهی جالبی است که انعطاف و تعادل بدن را افزایش می‌دهد. این موضوع به‌خصوص برای افراد مسن و جلوگیری از زمین‌خوردن آنها بسیار ضروری است. برخی گروه‌های ورزشی، با استفاده از صندلی، حرکت‌هایی انجام می‌دهند تا ورزش‌کردن برای همهٔ افراد آسان‌تر باشد. برخی هم برنامه‌های ورزشی قابل‌اجرا در استخر را ارائه می‌دهند که برای بسیاری از سالمندان گرفتار آرتروز خوشایند است. شناکردن و فعالیت‌های آبی نیز بسیار لذت‌ دارد. همچنین، سالمندان می‌توانند برخی وسایل ورزشی ساده را تهیه و در خانه ورزش کنند. اگر وضعیت فیزیکی خاصی دارید، پیش از انتخاب نوع ورزش حتما با پزشک مشورت کنید.

 بهترین سرگرمی ها برای سالمندان

کلاس‌های هنری

افراد بازنشسته‌ای که تمام عمرشان را مشغول فعالیت و کسب درآمد بوده‌اند، با شروع دوران بازنشستگی، فرصت‌های خلاقانهٔ فراوانی خواهند داشت. نقاشی با آبرنگ و رنگ‌وروغن یا طراحی با مداد و زغال ازجمله فعالیت‌های هنری و سرگرم‌کننده برای سالمندان به‌ شمار می‌‌رود. رشتۀ هنری موردعلاقه‌تان را پیدا کنید و با شرکت در کلاس‌های هنری گروهی با یک تیر دو نشان بزنید؛ دوستان جدید پیدا کنید و هنرمند درونتان را به عرصۀ ظهور برسانید.

 بهترین سرگرمی ها برای سالمندان

موسیقی

قطعا موسیقی زمان حال با موسیقی دوران جوانی سالمندان اطراف ما بسیار متفاوت است. بااین‌حال، افراد مسن با شنیدن آهنگ‌های قدیمی به گذشته‌ها می‌روند و از مرور خاطراتشان لذت می‌برند. کنسرت‌های موسیقی یا پخش‌کردن آهنگ‌های قدیمی، ما را به سال‌های دور می‌برد. بهترین سرگرمی ها برای سالمندان

 بهترین سرگرمی ها برای سالمندان

ملاقات دوستان و خانواده

این روزها، همه مشغله‌های خاص خودشان را دارند؛ اما می‌توانید چند ساعت با دوستان یا اعضای خانواده وقت بگذرانید و گل بگویید و گل بشنوید. نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. می‌توانید یک قرار ناهار یا وقت‌گذراندن در پارک محل و صرف عصرانه را برای جمع‌شدن دور هم انتخاب کنید.

 بهترین سرگرمی ها برای سالمندان

پازل یا جدول

در بیشتر روزنامه‌ها یا مجله‌ها، قسمتی را به جدول کلمات اختصاص داده‌اند. مجله‌های تخصصی جدول هم در دسترس است. در روز، زمانی را برای حل‌ جدول در نظر بگیرید و خود را با آن سرگرم کنید. اگر به‌دنبال چالش بیشتری هستید، درست‌کردن پازل را پیشنهاد می‌دهیم. این کار تأثیر مثبتی بر حافظهٔ کوتاه‌مدت و تقویت ذهن دارد.

 بهترین سرگرمی ها برای سالمندان

ورود به فضای مجازی

این روزها بیشترِ افراد دست‌کم در یک یا دو سایت و برنامۀ اجتماعی عضوند. عضویت در فضای مجازی تنها به ارتباط با دوستان قدیمی محدود نمی‌شود. در اینترنت می‌توانید دوست‌هایی جدید و علایقی تازه پیدا کنید. با وصل‌شدن به این دنیای مجازی بی‌انتها، ارتباط با عزیزان هم آسان‌تر از گذشته می‌شود.

 بهترین سرگرمی ها برای سالمندان

ماساژدرمانی

اگر احساس خستگی و درد می‌کنید، ماساژدرمانی پیشنهادی عالی برای شما است. ماساژ روشی عالی برای ازبین‌بردن دردهای بدن، سردرد، مشکلات گوارشی و استرس‌ است. اگر برای بیرون‌رفتن از خانه محدودیت‌هایی دارید، استفاده از وسایلی مثل صندلی ماساژ یا ماساژورهای دستی کمک می‌کند اوقات خوشی را تجربه کنید. بهترین سرگرمی ها برای سالمندان

منبع: guideforseniors

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا