گوناگون

بیکاری وصله نازیبا بر پیکر گیلان زیبا/ اشتغال در حد حرف و جلسات قد می کشد

به گزارش خبرنگار مهر، معضل بيکاري به شدت گیلان را رنج می دهد بنابراین دولت بايد براي این مهم چاره اي جدي بيانديشد، اغلب جوانان این استان با داشتن تحصيلات عالي و استعدادهاي فراوان از مشکل بغرنج بيکاري همواره در سختی بسر مي برند.

در گیلان هم نرخ بيکاري و هم تحصيلات بسيار بالا است، سرمايه گذاري انجام گرفته در بخش هاي مختلف استان تاکنون نتوانسته نرخ بيکاري استان را کاهش دهد.

بالا بودن آمار بیکاری در استان مسئولان و مردم را رنج می ‌دهد و به عنوان یکی از دغدغه ‌های مهم است و باید برای رفع اساسی این موضوع چاره‌ اندیشی کرد.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم رفته تا  نظر و دیدگاه آنان را در این زمینه جویا شود.

یک شهروند گیلانی به مهر می گوید: در گيلان سه نوع بيکاري فصلي، پنهان و آشکار وجود دارد بنابراین می طلبد مسئولان به دقت به این مهم توجه داشته باشند.

علیرضا مهری افزود: نرخ بيکاري در گیلان در مقايسه با ساير استان ها بسيار بالاتر است از اینرو اغلب جوان این استان برای اشتغال به استان های دیگر مهاجرت می کنند.

وی همچنین ظرفیت های اشتغالزایی گیلان را کشاورزی، گردشگری، صنعتی و خدمات دانست و اظهارداشت: در بخش کشاورزي به صورت علمي و تحقيقاتي بايد کار شود تا کشاورزي مقرون به صرف باشد.

IMG12001005

لزوم حمایت بیشتر مسئولان و اختصاص اعتبارات بیشتر برای توسعه گیلان

این شهروند گیلانی گفت: با ايجاد شهرک هاي صنعتي در مناطق مختلف استان بايد زمينه رشد و توسعه در بخش صنعت را که بسيار اشتغالزا است، فراهم کرد.

وي در ادامه از صنعت گردشگري به عنوان بخش مغفول مانده در استان ياد کرد و افزود: سرمايه گذاري زيربنايي در بخش گردشگري استان تاکنون انجام نشده تا همگان شاهد اشتغالزايي در اين بخش باشند.

مهری اظهارداشت: با توسعه گردشگری مي توان زمينه اشتغال بسياري از بيکاران استان را در اين بخش فراهم کرد.

دیگر شهروند گیلانی می گوید: از همه ظرفيت هاي موجود در استان براي اشتغال استفاده نشده است از اینرو می طلبد مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

امید یحیی پور افزود: با توجه به وضعيت بيکاري در گيلان مسئولان بايد به دنبال ايجاد و توسعه صنعت در اين استان باشند، شناسايي عرصه هاي مناسب براي توسعه صنعت از مهمترين کارها است که بايد انجام شود.

وی اظهارداشت: رفع مشکل بيکاري مهمترين دغدغه، خواسته و مطالبه مردم گيلان از دولت است چرا که مردم این استان در زمينه اقتصادي و اشتغال وضعيتي مناسبي ندارند.

این شهروند گیلانی که خود را دانشجو معرفی کرد به مهر گفت: از ظرفيت ها و توانمندي هاي گیلان در شان مردم استان به درستي استفاده نشده است.

وی افزود:  به رغم تلاش مسئولان براي ايجاد اشتغال در استان همگان شاهد رشد بيکاري در جامعه هستند.

یحیي پور اظهارداشت:  بالا بودن شمار نيروي کار، روابط فاميلي در استخدام نيروها، اهميت ندادن به تخصص، کيفيت توليدات، واردات بي رويه اجناس خارجي و ارزان بودن اين نوع کالاها و غیره از مهمترين علل بيکاري نيروي انساني در استان است.

بدون شک با توجه به اینکه زمینه‌ های فرهنگی و اقتصادی بسیار خوبی در نهاد و فرهنگ تاریخ مردم گیلان ریشه دارد، نباید مشکل اشتغال داشته باشند اما متاسفانه جوانان این منطقه از بیکاری رنج می ‌برند.

IMG11555464

جوانان گیلانی به دلیل نبود شغل آواره شهرهای دیگر می شوند

مایه تاسف است استانی که با داشتن مرغوب ترین زمین های کشاورزی و بهترین جاذبه های گردشگری امروز باید جوانانش به دلیل نبود شغل آواره شهرهای دیگر شوند.

در حال حاضر بسیاری از جوانان گیلانی در شهرهای مختلف به دنبال کار هستند و یا مشغول به کار شدند این در حالیکه با مدیریت و برنامه ‌ریزی و توجه ویژه به ظرفیت‌ های استان می‌ توان این مشکلات را برطرف کرد.

معاون برنامه ریزی استاندارگیلان در این باره به مهر می گوید: امسال پیش 40 هزار شغل در استان ایجاد خواهد شد.

محمد حسین اصغریان با بیان اینکه 212 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اشتغالزایی برای سه ماهه نخست امسال به گیلان اختصاص یافته است، افزود: صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری بیشترین سهم از تسهیلات را برای ایجاد اشتغال پایدار به خود اختصاص خواهند داد.

وی همچنین با اشاره به آمار بالای بیکاری در گیلان اظهار داشت: ایجاد اشتغال یکی از دغدغه های مهم مسئولان استان به ویژه استاندار است و دستگاه های اجرایی موظف هستند با برنامه ریزی مناسب در کاهش نرخ بیکاری گیلان همه تلاش خود را به کار گیرند.

معاون برنامه ریزی استاندار گیلان با بیان اینکه مسئولان در تلاش هستند مشاغلی را تعریف کنند که با کمترین هزینه بتوان بیشترین شغل ایجاد کرد، یادآورشد: کمیته مشترکی بین نمایندگان بانک ها و دستگاه های اجرایی و معاونت برنامه ریزی استانداری تشکیل خواهد شد تا مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان شناسایی و  تسهیل شود.

بدین ترتیب گیلان سرسبز با وجود تمام ظرفیت های سرمایه گذاری در منطقه همچنان از مشکل بیکاری رنج می برد. نرخ بالای بیکاری به عنوان اصلی ترین مشکل مردم استان و از چالش های پیش روی توسعه منطقه است.

 در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و پیگیری سیاست های اشتغالزایی دولت، دفاتر کارآفرینی و ستاد جذب سرمایه گذاران در تمامی فرمانداری های استان باید ایجاد شود تا از طرح های توجیه دار که متناسب با نیازها و ظرفیت های منطقه باشد باید با اعطای تسهیلات و برنامه های تشویقی حمایت کرد.

IMG11575458

تبدیل ظرفیت های بالقوه استان به بالفعل نیازمند همکاری مسئولان و مردم  است

استاندار گيلان در این زمینه به مهر گفت: فرمانداران و مديران بايد در پايان سال در زمينه کار آفريني و رونق توليد کارنامه درخشان داشته باشند.

محمد علی نجفي با اشاره به اينکه به دليل کم توجهي و نداشتن برنامه در بخش هاي کشاورزي و گردشگري، گیلان فرصت هاي زيادي در بخش هاي کار آفريني از دست داده است، افزود: بهره گيري از فرصت هاي مختلف با طرح و برنامه به تقويت اشتغال مي انجامد.

وی اظهارداشت: فرصت اشتغال فقط ساخت کارخانه نيست بلکه بايد همه  فرصت ها و ظرفيت هاي کشاورزي از قبیل پيله، ابريشم، چاي و برنج احيا شود تا بتوان اشتغال استان را ترميم کرد.

استاندار گیلان گفت: از تکاليف مهم فرماندران و مديران اين است که بايد در پايان سال کارنامه درخشان در توليد و اشتغال داشته باشند.

وی در ادامه مزیت نسبی و ارزش افزوده در بخش گردشگری گیلان را مورد تاکید قرارداد و افزود: سرمایه گذاری در گیلان سرمایه گذاری برای ایران و بلکه دنیا است.

نجفی با تاکید بر اینکه گیلان در ناهنجاری های اجتماعی و بیکاری جایگاه مناسبی ندارد، اظهارداشت: برای افزایش اشتغال در استان باید فرصت هایی که در بخش گردشگری گیلان وجود دارد در کنار مسائل دیگر از قبیل صنعت، کشاورزی و خدمات هرچه بیشتر تقویت کرد.

وی با اشاره به ظرفیت پارک ملی بوجاق کیاشهر گفت: وقتی گیلان ظرفیت هاي گردشگری همچون بوجاق کیاشهر دارد نباید وضعیت بیکاری این گونه باشد.

استاندار گیلان افزود: رفع مشکل اشتغال، افزایش تولید، رونق بیشتر بخش کشاورزی و صنعت، حضور بیشتر گردشگران در استان و حفظ محیط زیست از اولویت های مهم کاری استان در سال 93 خواهد بود که رسانه ها می تواند در تحقق این مهم نقش مؤثری داشته باشد.

به هر حال متناسب با شرايط گیلان باید گام هاي اساسي براي توسعه برداشته شود. کاستی ها و محروميت هایی در بخش كشاورزي، صنعت، صنايع تبديلي، شهرك هاي صنعتي و اشتغال در استان وجود دارد.

 بهبود وضع اشتغال و رفع بيكاري كه خانواده ها از این مهم رنج مي برند بايد يكي از اولويت هاي مسئولان ارشد استان به ویژه 13 نماینده مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی باشد.

با توجه به اينكه مسئوليت استانداري گیلان در اختيار يك نيروي بومي قرار گرفته می طلبد ایشان با شناخت دقيق فرصت ها و چالش هاي استان همگان شاهد قدم هاي مثبت و اساسي براي رشد و تعالي استان باشند.

به هر ترتیب رمز پيشرفت استان در تعامل و همكاري است از اینرو گره مشكلات گیلان با همدلي و هم ‎‎افزايي باز خواهد شد.

IMG12143921

گره مشكلات گیلان با همدلي و هم ‎‎افزايي باز می شود

نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به مهر می گوید: بيكاري بزرگترين درد اجتماعي، اقتصادي و شخصيتي است.

غلامعلی جعفرزاده افزود: بيكاري نه تنها براي اقتصاد كشورها معضل است بلكه زمينه مشكلات اجتماعي، رواني و شخصيتي را به وجود مي ‌آورد.

وی اظهارداشت: در جهان امروز توسعه كارآفريني نقش موثري در توسعه اقتصادي، اجتماعي، صنعتي و سياسي هر كشور دارد و از سويي به عنوان ‌مهمترين راهكار رفع معضل بيكاري فارغ ‌التحصيلان دانشگاهي محسوب مي ‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر چاره اندیشی و ارائه راهکار برای ایجاد شغل و رونق و توسعه اقتصادی را  مهمترین وظیفه و رسالت مسئولان دانست و گفت: با سرمایه گذاری هدفمند و موثر می توان ظرفیت های استان را در راستای اشتغال شکوفا کرد.

وی در ادامه ساماندهی اشتغال روستایی و خانگی را در راستای توسعه و رونق اشتغال مهم دانست و با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های مهم استان در زمینه شیلات، باغداری، دامپروری و گردشگری افزود: با وجود این منابع غنی و خدادادی باید زمینه اشتغال پایدار را فراهم کرد.

از آنجائيكه آموزش عالي يكي از زيرساخت‌ هاي اساسي توسعه هر كشور شمرده مي ‌شود به همين لحاظ توجه به آموزش عالي يكي از دغدغه‌ های مهم تصميم ‌گيران و برنامه‌ ريزان كشورها بوده است.

در بسياري از دانشگاه‌ هاي كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه بهره ‌گيري از كارآفريني آغاز و در قالب محتواي استراتژي ‌ها، سياست ‌ها و برنامه‌ هاي عملي، توجه خاصي به بسط‌ و تقويت روحيه كارآفرينانه دانش‌ آموختگان دانشگاهي شده است.

در ایران رشد كمي دانشجويان دانشگاه ‌هاي نظري از افزايش چشمگيري برخوردار بوده  اما كيفيت آنان با نيازهاي بازار كار سازگار نبوده به طوريكه اين امر منجر به بروز يكي از معضلات اساسي كشور با عنوان بيكاري فارغ ‌التحصيلان دانشگاهي شده است.

آمارها نشان مي ‌دهد 70 درصد از بيكاران دانشگاهي فاقد مهارت ‌هاي لازم و تعدادي فاقد روحيه كارجويي و كارآفريني هستند.

IMG11580674

گسترش فرهنگ كارآفريني از نيازهاي ضروري و مهم جامعه است

در سال‌ هاي اخير با توجه به برخي از اشكالات آموزش عالي مانند عدم امكان جذب موثر فارغ‌ التحصيلان در بازار كار، عدم رعايت تناسب بين رشته ‌هاي تحصيلي و فعاليت‌ هاي شغلي و جذب حداكثري فارغ‌ التحصيلان دانشگاه‌ هاي نظري در بخش‌ هاي غير توليدي و غير موثر به دانشگاه جامع علمي ‌كاربردي با توجه به رسالت، ماهيت و اهداف ويژه ‌اي كه در تربيت نيروي انساني ماهر و كارآمد در سطوح تخصصي مورد نياز بازار كار و بخش‌ هاي مختلف اقتصادي و صنعتي كشور دارد توجه خاص و ويژه‌ اي شده است.

بنابراین باید اذعان کرد نقش دانشگاه علمی و کاربردی در مقايسه با ساير دانشگاه‌ هاي كشور در مقوله كارآفريني و اشتغال برجسته‌ تر و بارزتر است.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی گیلان در این باره می گوید: مهمترين دستاوردهاي كارآفريني در توسعه كشورها، ايجاد اشتغال، رفاه، ثروت و شناخت فرصت‌ هاي شغلي مناسب است.

عباس قاسمی زاد افزود: گسترش فرهنگ كارآفريني به عنوان يكي از نيازهاي ضروري جامعه، نيازمند توجه اساسي به امر آموزش در مقوله‌ كارآفريني است.

 وی اظهارداشت: دانشگاه جامع علمي ‌كاربردي با هدف ايجاد زمينه مناسب براي فعاليت همه جانبه در گسترش اعتلاي دانش، ارتقاي شاخص‌ هاي كمي و كيفي و منزلت اجتماعي آموزش‌ هاي كاربردي فعاليت مي کند.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی گیلان گفت: آموزش‌ هاي علمي‌ كاربردي به دليل ماهيت طرح و تاكيد بر جنبه‌ هاي كاربردي در آموزش از اهميت ويژه و استراتژيكي برخوردار است.

 وی افزود: اين آموزش‌ ها در واقع يك نوع مهارت اندوزي بر اساس تقاضاي بازار كار است كه با ايجاد يك ‌شغل ‌تخصصي باعث بهبود توانايي فردي و تخصصي دانشجويان و يكي از عوامل مهم و مؤثر بر توسعه و اثربخشي كارآفريني در سطح كشور است.

قاسمی زاد اظهارداشت: آموزش‌ هاي علمي‌ كاربردي با برنامه‌ ريزي، اجرا و ارزيابي دقيق فعاليت‌ هاي آموزشي كارآفرينانه باعث تربيت نيروي انساني متخصص، ماهر و كارآفرين و آماده‌ كار براي خدمت در تمامي بخش‌ هاي اقتصادي، اجتماعي، صنعتي و فرهنگي و همچنین موجب پيشرفت و توسعه تكنولوژي و فناوري‌ كشور شده ‌و از طريق طرح و اجراي ايده‌هاي جديد، فرصت‌ هايي را براي وقوع فرآيند هاي كارآفريني ملي ‌ايجاد کرده است.

وی اذعان داشت: تربيت نيروهاي متخصص و ماهر از ديگر اهداف آموزش‌ هاي علمي‌ كاربردي است كه دانشجویان بتوانند پس از تكميل تحصيلات به عنوان یک موسس‌، كسب و كاري را ايجاد کند.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی گیلان یادآورشد: اكنون ‌آموزش‌ هاي علمي‌كاربردي به عنوان يكي از عوامل مهم در ايجاد تفكر و انگيزه كارآفريني كشور باعث بالابردن سطح علمي و دانش فني و مهارتي دانشجويان شده است.

IMG12002392

ایجاد شغل مناسب و آبرومند برای مردم از اساسی ترین وظایف دولت ها است

بدون شك یكی از اساسی ترین وظایف دولت ها ایجاد شغل مناسب و آبرومند برای مردم است و باید دولتمردان با اختصاص امكانات عادلانه برای همه اقشار مردم عدالت اجتماعی را در جامعه حاكم كنند و هم و غم خود را برای رفع مشكل بیكاری و توانمند كردن خانواده ها به كار بندند.

 موضوع بیكاری جوانان یكی از چالش های اساسی استان است، اگر دولت و مسئولان نتوانند این چالش اساسی را رفع كنند بدون شك همگان شاهد بزهكاری های زیادی در جامعه خواهند بود.

استاندار و نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی با رایزنی های مختلف با مقامات عالی دولتی باید هم و غم خود را صرف رفع این مشكل اساسی مردم استان کنند وگرنه برگزاری چند نشست، همایش و تحویل دادن حرف به مردم كاری ندارد.

مردم  گیلان از استاندار و دیگر مسئولان انتظار دارند موضوع اشتغال و بیكاری جوانان را با جدیت در اولویت نخست برنامه های خود قرار دهند.

بسیاری از آسیب ها از قبیل پدیده طلاق، اعتیاد و گسترش بداخلاقی ها و سایر مسائل ریشه در بیكاری دارد و چنانچه مسئولان استان نتوانند این موضوع حیاتی مردم را رفع كنند باید منتظر گسترش آسیب های اجتماعی در جامعه باشند.

متاسفانه برخی از مسئولان با ارائه آمارهای غیر واقعی در صدد هستند آمار بیكاری را پائین جلوه دهند و كارنامه قشنگی از خود به یادگار بگذارند كه این حركت ها در واقع نوعی دهن كجی به مردم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا