گوناگون

تالاب"درختان شناور" پرآب شد

بارش بی‌سابقه باران، وسعت تالاب استیل آستارا را به مساحت واقعی 3 دهه گذشته رسانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، خوشبختانه با بارندگی‌های اخیر در استان گیلان، تالاب استیل پرآب شده و باعث آبگیری اراضی همسطح این منطقه و اراضی کشاورزی واقع در ضلع جنوبی و سرریز شدن به سوی اراضی خشک اطراف آن شده است. این اراضی تا قبل از دهه 60 جزء تالاب استیل بوده که جهت زراعت به کشاورزان منطقه واگذار شده است.

سیمای تالاب استیل به مانند قبل از دهه 60 شده است. در حال حاضر مساحت کل آبگیری شده به 250 هکتار رسیده که 126 هکتار آن را تالاب استیل آستارا تشکیل می‌دهد. تالاب استیل یکی از مناطق گردشگری و توریستی بندر آستاراست که در ۷ کیلومتری این شهر و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد.

اهمیت اکوتوریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دوچندان می‌شود. ضلع ‌غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن با درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌های مهم تلقی می‌شود.

از ویژگی‌های مهم این تالاب، وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است، همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهم‌ترین آن چینگیر نوک ‌سرخ است.

تالاب استیل یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری در شهر آستارا محسوب می‌شود که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز بسیار مهم است. قرار گرفتن این تالاب در بین جاده و کوه اسپیناس از جاذبه‌های توریستی استان گیلان است.

از دیگر ویژگی‌های تالاب استیل آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جابه‌جا می‌شوند و حرکت می‌کنند، به همین علت، تالاب استیل به تالاب درختان شناور هم معروف است.

از سال ۱۳۸۴، تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده است ولی معضل تالاب استیل به مانند بسیاری دیگر از تالاب‌های موجود در داخل استان گیلان و کشور به مانند تالاب انزلی و تالاب کیاکلایه کم آبی است. استفاده بی رویه از آب این زیستگاه طبیعی برای آبیاری شالیزارهای منطقه آستارا مشکل مهم و اساسی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا